Ontvang direct een uitgebreide website analyse per mail!
Een online marketing strategie is een plan dat zich richt op het inzetten van beschikbare online kanalen om van de huidige situatie naar de gewenste situatie (doelstelling) te gaan. Een voorbeeld van zo’n strategie is het doel om binnen 12 maanden maandelijks duizend extra websitebezoekers te genereren. Om dit te bereiken werk je stap voor stap naar deze gewenste situatie. Dit biedt houvast en helpt bij het afbakenen van prioriteiten.
See
De eerste indruk van een potentiële afnemer, een brede doelgroep. Bewustzijn creëren.
Think
Informeren over de waardetoevoeging. Hier begint de overweging!
Do
De eerste actie, converteren, bestellen, bellen, etc. De laatste motivator.
Care
Werken aan de klantrelatie. Wederaankopen, vertrouwen, en binding.
Een online marketing strategie opstellen kan een uitdagende taak zijn, maar het is zeker de moeite waard om hier aandacht aan te besteden. Het is namelijk zeer waardevol voor het bereiken van je zakelijke doelen. Hieronder volgen enkele stappen om een effectieve online marketing strategie te creëren:
Stap 1: Maak een analyse van de huidige situatie
Om te beginnen zul je een aantal zaken goed op een rijtje moeten te zetten. Hoe presteert je website of webshop momenteel? Welke online marketingstrategie heb je eerder gehanteerd en hoe pakte dat uit? Wat wil je met je website bereiken, dus wat zijn je doelstellingen? Wanneer je een goed beeld krijgt van de huidige situatie, kun je bepalen wat de toegevoegde waarde is voor jouw online strategie.
Stap 2: Bepaal je doelgroep
Wie is je ideale klant? Wat zijn hun demografische gegevens, interesses en uitdagingen? Door je doelgroep te begrijpen, kun je gerichte en effectieve marketingboodschappen creëren voor je publiek. Om je doelgroep te bepalen kun je gebruik maken van je eigen kennis en inlevingsvermogen, maar ook van enquêtes, interviews en vooral data uit tools zoals Google Analytics.
Stap 3: Start een marktanalyse
Marketing is het geheel aan activiteiten gericht op het bevorderen van de verkoop van een product of dienst op een markt. Om deze markt effectief te bereiken, is het van cruciaal belang om deze door en door te kennen. Als bedrijf moet je je afvragen of je B2B of B2C gericht bent, of je een webshop of dienstverlening aanbiedt, of er veel concurrentie is en of er ontwikkelingen zijn waarmee je rekening moet houden. Om de juiste marketingstrategie te bepalen, is het belangrijk om de customer journey (klantreis) en funnel in kaart te brengen als onderdeel van het markt onderzoek.
Stap 4: Stel een zoekwoordenanalyse op
Bij het opstellen van een online marketingstrategie ligt de focus vaak op het verbeteren van de vindbaarheid in zoekmachines. Google is voor veel mensen de belangrijkste zoekmachine om informatie, diensten of producten te vinden. Door middel van een zoekwoordenanalyse kun je onderzoeken welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Met deze kennis kun je een contentstrategie opstellen en de content op je website optimaliseren om hen beter te bereiken.
Stap 5: Voer een concurrentieanalyse uit
Om je concurrenten te overtreffen, is het essentieel om te weten waar jouw bedrijf staat in de markt. Een concurrentieanalyse geeft inzicht in de posities van je concurrenten en de redenen waarom zij deze posities momenteel bekleden. Hierbij zijn zoektermen van belang, omdat je kunt achterhalen op welke posities je concurrenten scoren voor deze zoektermen. Daarnaast kun je het backlinkprofiel van je concurrenten vergelijken en onderzoeken hoe de content van je concurrenten presteert.
Online marketing biedt veel verschillende mogelijkheden. Welke kanaal jij kunt inzetten voor je bedrijf hangt af van diverse factoren. Om je een handje te helpen bij jouw keuze hebben we een aantal strategieën en kanalen voor je op een rijtje gezet.
Online marketing is altijd in ontwikkeling. Dat kan betekenen dat je een strategie gaandeweg dient bij te stellen. Door nauwlettend het verloop en de data in de gaten te houden blijf je waakzaam. Dit geeft je de mogelijkheid om tijdig op nieuwe ontwikkelingen in te spelen, of aanpassingen te maken als dat nodig blijkt. Door met KPI’s (Key Performance Indicators) te werken kun je zien of je op de goede weg bent, of dat een strategie bijsturing nodig heeft.
Er zijn vele tools beschikbaar die je kunt gebruiken bij het opstellen van een digitale marketingstrategie. Voor inzicht in je web verkeer is Google Analytics handig. Zoekwoordenanalyses kun je uitvoeren met de Zoekwoordenplanner in Google Ads of Ubersuggest. Linkprofielen kun je onderzoeken met Ahrefs, Majestic en MOZ. Daarnaast helpt de tool Semrush ook veel. Met deze betaalde tool kun je complete analyses voor je strategisch onderzoek maken.
Onwise helpt jou graag bij het opstellen van jouw internet marketing strategie. Als online marketing bureau hebben we al veel bedrijven aan meer online succes geholpen. Neem contact met ons op om vrijblijvend te sparren over jouw online marketing mogelijkheden. Onze internet marketing adviseurs stellen graag een strategie op maat voor je op om jouw concurrenten te verslaan.
Linkbuilding is het verzamelen van backlinks. Dat zijn links op externe websites die naar jouw eigen website verwijzen. Wanneer deze backlinks van kwalitatieve en relevante websites afkomstig zijn, stijgt de autoriteitsscore van je website. Dat zorgt voor betere resultaten in Google.
Om het linkprofiel van je website of een andere website te checken dien je tools te gebruiken. Bekende en veelgebruikte tools hiervoor zijn Majestic, Ahrefs en Moz. Als online marketing bureau hebben wij toegang tot deze tools en kunnen we deze gebruiken om aan jouw linkprofiel te werken.
Voor het plaatsen van links of content op een externe website wordt vaak een vergoeding gevraagd. De prijs van een linkbuilding pakket hangt af van je huidige linkprofiel. Meer budget betekent dat er voor ons meer mogelijk is om sneller jouw linkprofiel te verbeteren.
Zoekmachine optimalisatie berust op drie pilaren: goede content, de techniek achter de website, en linkbuilding. Zonder goed linkprofiel mist je website de autoriteit om goede posities in Google te krijgen. Dat betekent dat linkbuilding essentieel is voor goede online resultaten.