Customer journey marketing voor een aantrekkelijke reis

Customer journey marketing is een belangrijk onderdeel van marketing voor jouw bedrijf. Met effectieve customer journey marketing optimaliseer jij je marketing voor iedere fase die de klant doorloopt in zijn of haar reis op je website. Niet elke klant gaat direct over tot een aanvraag of bestelling, ondanks dat je als bedrijf dat wel zou willen. De klant doorloopt daarbij een proces, onderverdeeld in diverse fases. Met de juiste customer journey marketing help jij de klant sneller overtuigd te raken en tot een conversie over te gaan. Ben je benieuwd naar de customer journey van jouw klanten? Dat zoeken we graag voor je uit! Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek met één van onze marketing experts.

6 stappen bij een klantreis: Van klantinzicht tot klantbeleving

Om als bedrijf succesvol te kunnen zijn, is het belangrijk dicht bij je klanten en prospects te staan. Daarbij is kennis van de customer journey dus van groot belang. Met deze kennis kun je namelijk beter voorspellen welke afwegingen en keuzes je doelgroep maakt om tot een beslissing te komen en tot een conversie over te gaan. Voor customer journey optimalisatie zijn er verschillende acties die je kunt ondernemen.

Buyer persona's zijn fictieve representaties van je ideale klanten. Ze bevatten demografische, gedrags- en psychografische gegevens om inzicht te geven in wie je klanten zijn. Deze persona's spelen een cruciale rol in de customer journey, omdat ze helpen begrijpen hoe potentiële kopers zich gedragen, wat hun behoeften en pijnpunten zijn, en waar ze informatie zoeken. Dit kan helpen bij het verbeteren van de customer journey door producten en diensten aan te bieden die beter aansluiten bij hun wensen.

Het optimaliseren van een website voor het verbeteren van de customer journey is belangrijk omdat het de gebruikerservaring verbetert en de kans vergroot dat bezoekers tevreden blijven en conversies doen.

Klanten vinden het prettig om een consistente ervaring te hebben wanneer ze meerdere keren op je website komen. Het maakt hierbij niet uit welk kanaal ze gebruiken. Zo is consistentie niet alleen key voor de website, maar ook voor de e-mail marketing campagne, social media kanalen, offline marketing zoals brochures en de klantenservice.

De klantenservice wordt vaak vergeten of als minder belangrijk gezien. Niets is minder waar. Een goede klantenservice kan de customer journey verbeteren en de klanttevredenheid verhogen, herhaalaankopen stimuleren en zelfs leiden tot positieve mond-tot-mondreclame.

Door gegevens te analyseren kun je inzicht krijgen in op welke manier de klanten jouw producten of diensten gebruiken. Via welke weg in de klantreis zijn ze bijvoorbeeld bij een product gekomen? Door data te analyseren kun je kijken waar verbeteringen mogelijk zijn. Tools die je hierbij kunnen helpen zijn onder andere Google Analytics en Hotjar.

Onze succesverhalen

Wat ons trots maakt? Zien dat onze online marketing strategie voor onze klanten resulteren in groei! Graag lichten wij een aantal van onze succesverhalen uit.

Veelgestelde vragen

Wat is customer journey marketing?

Customer journey marketing is een cruciaal onderdeel van de marketingstrategie voor bedrijven. Het richt zich op het optimaliseren van de marketinginspanningen in elke fase van de klantreis op de website. Door effectieve customer journey marketing kunnen bedrijven de klant sneller overtuigen en de conversieratio verhogen.

Waarom is het in kaart brengen van de customer journey belangrijk voor een bedrijf?

Het in kaart brengen van de customer journey is essentieel omdat het bedrijven helpt de behoeften, wensen en verwachtingen van de klant beter te begrijpen tijdens het aankoopproces. Het identificeren van mogelijke pijnpunten leidt tot verbeteringen in het proces, wat een positief effect heeft op de conversieratio, omzetgroei, merkloyaliteit en reputatie.

Wat zijn de fases van de customer journey en hun doelen?

De customer journey bestaat uit de fases van bewustzijn, overweging, aankoop en loyaliteit. In de bewustzijnsfase oriënteert de klant zich, in de overwegingsfase verzamelt de klant informatie, in de aankoopfase gaat de klant over tot conversie, en in de loyaliteitsfase richt het bedrijf zich op klantbehoud en herhalingsaankopen.

Welke stappen kunnen bedrijven nemen voor customer journey optimalisatie?

De zes stappen voor customer journey optimalisatie zijn het verzamelen van klantenfeedback, creëren van buyer persona’s, optimaliseren van de website, zorgen voor een consistente ervaring, opzetten van een sterke klantenservice en analyseren van gegevens. Deze stappen zijn cruciaal om de klantreis te verbeteren, klantbehoeften beter te begrijpen en strategische beslissingen te nemen voor bedrijfsgroei.

Onze partners

Wat is de customer journey?

De customer journey is de reis die een persoon of bedrijf aflegt vanaf het eerste contact met een dienst, product of bedrijf tot aan het moment van de daadwerkelijke conversie. Tijdens deze reis onderneemt de klant (of potentiële klant) verschillende stappen voordat hij of zij overgaat tot het maken van een conversie. Het in kaart brengen van deze customer journey biedt waardevolle informatie voor je online marketing strategie.


lees meer lees minder

Waarom is de customer journey zo belangrijk?

Door de customer journey goed in kaart te brengen kun je alle fases van de reis zo aantrekkelijk mogelijk maken voor je klant. Wanneer een fase minder goed geoptimaliseerd is, is de kans groot dat je binnen die fase mogelijke klanten kwijtraakt.

  • Het in kaart brengen van de customer journey helpt bij het begrijpen van de behoeften, wensen en verwachtingen van de klant gedurende het aankoopproces. Dit geeft waardevolle informatie om de klant beter te kunnen sturen richting de eindfase waarin de klant dient te eindigen.
  • Het identificeren van mogelijke pijnpunten in de customer journey kan leiden tot verbeteringen in het proces en de klantervaring. Dit heeft een positief effect op de conversieratio en omzetgroei.
  • Effectieve customer journey draagt bij aan het opbouwen van merkloyaliteit en een goede reputatie. Wanneer klanten een goede ervaring hebben tijdens de customer journey, zijn ze eerder geneigd om terug te komen.

lees meer lees minder

De customer journey fases

De customer journey bestaat altijd uit diverse fases. Zo is er een fase waarbij er bij de klant een behoefte aan een oplossing ontstaat, een fase waarbij gezocht wordt naar een oplossing, een fase waarbij de oplossing gevonden wordt en een fase waarbij overwogen wordt om een dienst of product af te nemen als oplossing. Maar ook daarna loopt de customer journey nog door, want ook klantbehoud is hier een onderdeel van.

We gaan uit van de volgende vier fases:

  1. Bewustzijn
  2. Overwegingsfase
  3. Aankoop
  4. Loyaliteit

Bewustzijn

In de eerste fase is de klant zich aan het oriënteren. Ga voor deze fase daarom op zoek naar de behoeften van de klant. Hou daarbij rekening met het scan gedrag van de klant.

Overwegingsfase

De klant is nu informatie aan het verzamelen om zijn keuze te maken. Hier kun je de klant dus bij helpen door content aan te bieden die hierop inspeelt.

Aankoop

Op basis van de verzamelde informatie gaat de klant over tot een conversie. Het doel hierbij is om het conversieproces zo optimaal en makkelijk mogelijk in te richten.

Loyaliteit

Je hebt er een klant bij. Door nu de focus op klantbehoud te leggen, vergroot je de kans op herhalingsaankopen. Tevreden klanten zullen eerder geneigd zijn terug te komen en kunnen loyale klanten worden.


lees meer lees minder

Customer journey: See Think Do Care model

Het See, Think, Do en Care model is een ander hulpmiddel bij het customer journey onderzoek. Dit model is door Google ontworpen om de verschillende fases van de customer journey te onderscheiden. Om de funnel te optimaliseren voor je klanten zul je met alle fases rekening moeten houden. Uitgebreide kennis van deze fases binnen jouw bedrijf is essentieel voor een succesvolle customer journey strategie. Kom je hier niet helemaal uit? Onze ervaren marketeers helpen je graag.


lees meer lees minder

Customer journey mapping

Customer journey mapping is het proces van het visualiseren en begrijpen van de interacties en ervaringen van een klant met een bedrijf tijdens het aankoopproces. Door de customer journey in kaart te brengen, worden de behoeften en verwachtingen van de klant duidelijker. Hier kan je als bedrijf dan goed op inspelen. Het is een essentieel onderdeel van elke succesvolle marketingstrategie. Je kunt nu betere strategische beslissingen nemen die invloed hebben op de groei van je bedrijf.


lees meer lees minder

Een customer journey
expert inschakelen?
Neem dan gerust contact op

Onwise - We are On it Onwise - We are On it