Omnichannel marketing

Vergroot je kansen op winst door omnichannel marketing in te zetten! Bij deze vorm van marketing zet je in op meerdere kanalen om je doelgroep langs diverse wegen te bereiken. Ben je benieuwd welke kanalen je het beste kunt inzetten voor jouw bedrijf? Heb je hulp nodig om jouw doelgroep goed in kaart te brengen voor de inzet van omnichannel marketing? Wij zoeken dat graag voor je uit. Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek met één van onze marketing experts.

Aanpak voor succesvolle omnichannel marketing

Voor succesvolle omnichannel marketing moet je verschillende onderwerpen onder handen nemen. Om jou een handje te helpen hebben we een stappenplan opgesteld dat je kunt aanhouden wanneer je zelf aan de slag gaat. Wil je dit liever uitbesteden? Onwise helpt je graag bij de groei van jouw bedrijf.

Het is van groot belang om helder te hebben wie de doelgroep is, alleen wanneer je weet op welke doelgroep je de campagne wil richten heeft de campagne optimaal resultaat. Zorg dat je helder hebt wie de doelgroep is, en op welke kanalen de doelgroep zich momenteel bevindt. Wat interesseert de doelgroep? Wat is de gemiddelde leeftijd, en betreft het vooral mannen of vrouwen? Via welke kanalen oriënteren ze zich op hun aankoop, en hoe doen ze dat?

Omdat je weet op welke kanaal je doelgroep zich bevindt, kan je bepalen op welke kanalen je de campagne richt. Van Google Ads tot Instagram tot Facebook, live chat, e-mail marketing en WhatsApp.

De merkbeleving moet op ieder kanaal identiek zijn, zodat een naadloze ervaring ontstaat. Denk hierbij niet alleen aan een huisstijl die aansluit op een eventuele fysieke winkel, maar ook aan de uitingen op alle andere kanalen. Zorg er dus voor dat de boodschappen op de verschillende kanalen perfect op elkaar afgestemd zijn en elkaar versterken.

Nu is het tijd om te bepalen welke content bij welk kanaal past. Wanneer je bijvoorbeeld smartphones verkoopt, kun je een bezoeker van de website die geen aankoop heeft gedaan retargeten door de meest populaire modellen te tonen in een Facebook-advertentie. Een paar weken nadat de bezoeker een bestelling heeft geplaatst, kun je een e-mail sturen met daarin tips voor het voorkomen van schade. In deze mail licht je producten uit die schade voorkomen, zoals hoesjes en screenprotectors.

Werk aan een overkoepelende contentstrategie die alle kanalen omvat. Zorg ervoor dat je content afgestemd is op de behoeften en voorkeuren van je doelgroep op elk kanaal, maar zorg ervoor dat je consistentie behoudt. Dit geldt niet alleen voor de boodschap op social media kanalen, maar ook voor de manier waarop de klantenservice werkt via de verschillende kanalen.

Het meten van het succes van omnichannel marketing aan de hand van KPI's is essentieel om te begrijpen hoe effectief je strategie is en waar er mogelijk ruimte is voor verbetering. KPI's zouden bijvoorbeeld kunnen zijn: klanttevredenheid, omzet per kanaal of conversiepercentage

Gebruik analyse- en monitoringtools om de prestaties van elk kanaal te volgen. Stel KPI's vast die relevant zijn voor elk kanaal en evalueer regelmatig of je consistentie handhaaft en of je de gewenste resultaten behaalt. Voer A/B-tests en experimenten uit om te ontdekken wat het beste werkt op elk kanaal

Onze succesverhalen

Wat ons trots maakt? Zien dat onze online marketing strategie voor onze klanten resulteren in groei! Graag lichten wij een aantal van onze succesverhalen uit.

Veelgestelde vragen

Wat is omnichannel marketing?

Omnichannel marketing is een strategie waarbij bedrijven hun producten of diensten aanbieden via verschillende verkoop- en communicatiekanalen, zowel online als offline. Dit kan onder andere fysieke winkels, webshops, sociale media, flyers, radioreclame, e-mailmarketing en directe mailing omvatten. Het doel is een consistente klantbeleving te creëren, ongeacht het kanaal dat de klant gebruikt.

Waarom omnichannel marketing inzetten?

Omnichannel marketing vergroot het bereik van een bedrijf door gebruik te maken van diverse verkoopplatforms en kanalen, zoals SEO, SEA en social media. Dit resulteert in een grotere kans op conversie. Het stelt bedrijven ook in staat om klanten per kanaal te segmenteren, de meest geschikte kanalen voor specifieke producten te kiezen en de klantbeleving per kanaal te optimaliseren.

Wat is het verschil tussen omnichannel, crosschannel en multichannel marketing?
  • Omnichannel marketing: Vergelijkbaar met crosschannel, maar met de nadruk op een consistente merkbeleving over alle kanalen heen.
  • Crosschannel marketing: Klanten gebruiken verschillende kanalen die wel op elkaar zijn afgestemd
  • Multichannel marketing: Klanten kunnen kiezen tussen verschillende, niet noodzakelijk op elkaar afgestemde kanalen.
Hoe helpt een omnichannel strategie bij het opbouwen van merkloyaliteit?

Een omnichannel strategie bereikt klanten via diverse kanalen, wat bijdraagt aan een consistente merkervaring. Door te investeren in klantenservice en waardevolle content, bouwt het bedrijf sterke relaties op. Dit resulteert in een verhoogde merkloyaliteit, waar klanten gemakkelijker aan het product of de dienst verbonden blijven.

Onze partners

Meer weten over
Omnichannel marketing?
Neem dan gerust contact op

Onwise - We are On it Onwise - We are On it