groep management

Onze succesverhalen

Wat ons trots maakt? Zien dat onze online marketing strategie voor onze klanten resulteren in groei! Graag lichten wij een aantal van onze succesverhalen uit.

Veelgestelde vragen
online marketing strategieën

Wat is een online marketing strategie?

Een online marketing strategie is een plan waarin staat hoe je online kanalen inzet om je marketingdoelen te bereiken. Hierbij houd je rekening met factoren als doelgroep, budget en beschikbare kanalen. Het doel is om de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste doelgroep te communiceren.

Waarom is een online marketing strategie belangrijk?

Een online marketing strategie is belangrijk, omdat het gerichte en meetbare resultaten oplevert. Door het inzetten van verschillende kanalen en het meten van de resultaten, kun je je marketingbudget efficiënter besteden en meer leads genereren. Daarnaast kun je door het in kaart brengen van de customer journey en funnel je doelgroep beter bereiken en aanspreken.

Hoe kan een online marketing strategie mijn bedrijf helpen groeien?

Een online marketing strategie helpt je bedrijf groeien door gerichter te communiceren met je doelgroep en hen op de juiste momenten te bereiken. Door het inzetten van verschillende online kanalen en het meten van de resultaten, kun je je marketingbudget efficiënter besteden en meer leads genereren. Onwise kan jou helpen om dit te realiseren.

Hoe bepaal ik de juiste kanalen voor mijn online marketing strategie?

Om het juiste kanaal in te zetten voor jouw online marketing strategie, zul je als eerste je doelgroep moeten bepalen en daarbij de boodschap die je wilt overbrengen. Vervolgens kun je onderzoeken welk kanaal het meest effectief is om deze doelgroep te bereiken. Voorbeelden zijn: social media, e-mail marketing of zoekmachine optimalisatie. De volgende stap is om verschillende kanalen te testen en de resultaten te meten om te bepalen welk kanaal het meest rendabel is voor jouw bedrijf.

Van strategie naar marketing aanpak
in 5 stappen naar succes

Het doel is duidelijk: een succesvolle marketing strategie lanceren om jouw organisatie op de kaart te zetten. Hiervoor gebruiken we een werkwijze die bestaat uit 5 heldere stappen. We beginnen met een uitgebreide analyse en eindigen met de continue doorontwikkeling van de opgestelde online marketing strategie. Resultaten en cijfers leiden ons de weg, al kijken we altijd verder. What’s next?

Ons team aan diverse specialisten staat klaar om samen met jou de strategie naar een hoger niveau te tillen. Benieuwd naar wat onze bijdrage is? Vraag een audit aan en ontdek de mogelijkheden.

  1. Audit

    We gebruiken een online marketing audit om de huidige situatie van de organisatie in kaart te brengen. Hierbij kijkt de consultant naar de huidige strategie, inzet van kanalen, klantreis, de zichtbare resultaten hiervan en naar de webshop/website. De audit helpt om het vertrekpunt van de strategie vast te stellen, we streven immers naar online groei!

  2. Onboarding

    We combineren graag onze online marketing expertise met jullie expertise in de branche. Het bedrijf en jullie leren kennen is de belangrijkste stap voor het op de kaart zetten van het bedrijf. Om die reden staan we stil bij het koppelen van tools, middelen en het ophalen van verdere benodigde informatie.

  3. Strategie

    Nu alle data en informatie op (de digitale) tafel ligt gaan onze specialisten aan de slag! Het eindresultaat is een online marketing strategie op maat voor jouw organisatie. Uiteraard inclusief omnichannel strategie, KPI’s, marketing kansen en jullie specifieke wensen.

  4. Kick-off

    Onze specialisten staan te trappelen om de samenwerking met jullie team aan te gaan! Om die reden presenteren we de strategie graag aan jullie vergadertafel. Tijdens deze kick-off bespreken we de gehele strategie en nemen we jullie mee in onze overwegingen en keuzes.

  5. Management

    Jarenlange ervaring leert dat we online beter resultaat behalen als we effectief samenwerken. Om die reden vindt er tweewekelijks een meeting plaats met de specialist. Daarnaast zijn de belangrijkste KPI’s altijd live zichtbaar in een online dashboard en nemen we ieder kwartaal de tijd voor een evaluatie. Zo kunnen we de strategie waar nodig bijsturen en verdere doelstellingen en initiatieven bepalen.

Wil je meer weten over
online strategieën?
Neem dan gerust contact op

Wat is online marketing strategie?

Een online marketing strategie is een plan dat zich richt op het inzetten van beschikbare online kanalen om van de huidige situatie naar de gewenste situatie (doelstelling) te gaan. Een voorbeeld van zo'n strategie is het doel om binnen 12 maanden maandelijks duizend extra websitebezoekers te genereren. Om dit te bereiken werk je stap voor stap naar deze gewenste situatie. Dit biedt houvast en helpt bij het afbakenen van prioriteiten. Zo zijn zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren en social media belangrijke onderdelen van online marketing strategie waar je veel resultaten mee kunt bereiken.


lees meer lees minder

Voordelen van een goede internet marketing strategie

  • Sturing voor je marketing werkzaamheden
  • Overzicht en structuur
  • Doelgericht werken met een SMART doelstelling
  • Online marketing kanalen worden juist ingezet
  • Werkzaamheden zijn goed meetbaar
  • Optimalisaties op basis van beschikbare data

lees meer lees minder

Hoe maak ik een online marketing strategie?

Een online marketing strategie opstellen kan een uitdagende taak zijn, maar het is zeker de moeite waard om hier aandacht aan te besteden. Het is namelijk zeer waardevol voor het bereiken van je zakelijke doelen. Hieronder volgen enkele stappen om een effectieve online marketing strategie te creëren:

Stap 1 Maak een analyse van de huidige situatie

Om te beginnen zul je een aantal zaken goed op een rijtje moeten zetten. Hoe presteert je website of webshop momenteel? Welke online marketing strategie heb je eerder gehanteerd en hoe pakte dat uit? Wat wil je met je website bereiken, dus wat zijn je doelstellingen? Wanneer je een goed beeld krijgt van de huidige situatie, kun je bepalen wat de toegevoegde waarde is voor jouw online strategie.

Stap 2 Bepaal je doelgroep

Wie is je ideale klant? Wat zijn hun demografische gegevens, interesses en uitdagingen? Door je doelgroep te begrijpen, kun je gerichte en effectieve marketingboodschappen creëren voor je publiek. Om je doelgroep te bepalen kun je gebruik maken van je eigen kennis en inlevingsvermogen, maar ook van enquêtes, interviews en vooral data uit tools zoals Google Analytics.

Stap 3 Start een marktanalyse

Marketing is het geheel aan activiteiten gericht op het bevorderen van de verkoop van een product of dienst op een markt. Om deze markt effectief te bereiken, is het van cruciaal belang om deze door en door te kennen. Als bedrijf moet je je afvragen of je B2B of B2C gericht bent, of je een webshop of dienstverlening aanbiedt, of er veel concurrentie is en of er ontwikkelingen zijn waarmee je rekening moet houden. Om de juiste marketing strategie te bepalen, is het belangrijk om de customer journey (klantreis) en funnel in kaart te brengen als onderdeel van het markt onderzoek.

Stap 4 Stel een zoekwoordenanalyse op

Bij het opstellen van een online marketing strategie ligt de focus vaak op het verbeteren van de vindbaarheid in zoekmachines. Google is voor veel mensen de belangrijkste zoekmachine om informatie, diensten of producten te vinden. Door middel van een zoekwoordenanalyse kun je onderzoeken welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Met deze kennis kun je een contentstrategie opstellen en de content op je website optimaliseren om hen beter te bereiken.

Stap 5 Voer een concurrentieanalyse uit

Om je concurrenten te overtreffen, is het essentieel om te weten waar jouw bedrijf staat in de markt. Een concurrentieanalyse geeft inzicht in de posities van je concurrenten en de redenen waarom zij deze posities momenteel bekleden. Hierbij zijn zoektermen van belang, omdat je kunt achterhalen op welke posities je concurrenten scoren voor deze zoektermen. Daarnaast kun je het backlinkprofiel van je concurrenten vergelijken en onderzoeken hoe sterk de autoriteit van je concurrenten is.


lees meer lees minder

Verschillende online marketing strategieën

Online marketing biedt veel verschillende mogelijkheden. Welke kanalen jij kunt inzetten voor je bedrijf hangt af van diverse factoren. Om je een handje te helpen bij jouw keuze hebben we een aantal strategieën en kanalen voor je op een rijtje gezet.

  • Leadgeneratie
  • Omnichannel marketing
  • Affiliate marketing
  • Inbound marketing
  • Marketing automation
  • Data analyse
  • Job marketing

lees meer lees minder

Resultaten meten en je strategie bijstellen

Online marketing is altijd in ontwikkeling. Dat kan betekenen dat je een strategie gaandeweg dient bij te stellen. Door nauwlettend het verloop en de data in de gaten te houden blijf je waakzaam. Dit geeft je de mogelijkheid om tijdig op nieuwe ontwikkelingen in te spelen, of aanpassingen te maken als dat nodig blijkt. Door met KPI’s (Key Performance Indicators) te werken kun je zien of je op de goede weg bent, of dat een strategie bijsturing nodig heeft.


lees meer lees minder

Handige tools die je kunt gebruiken

Er zijn vele tools beschikbaar die je kunt gebruiken bij het opstellen van een digitale marketing strategie. Voor inzicht in je web verkeer is Google Analytics handig. Zoekwoordenanalyses kun je uitvoeren met de Zoekwoordplanner in Google Ads of Ubersuggest. Linkprofielen kun je onderzoeken met Ahrefs, Majestic en Moz. Daarnaast helpt de tool Semrush ook veel. Met deze betaalde tool kun je complete analyses voor je strategisch onderzoek maken.


lees meer lees minder

Versla je concurrenten met de juiste strategie

Onwise helpt jou graag bij het opstellen van jouw internet marketing strategie. Als online marketing bureau hebben we al veel bedrijven aan meer online succes geholpen. Neem contact met ons op om vrijblijvend te sparren over jouw online marketing mogelijkheden. Onze internet marketing adviseurs stellen graag een strategie op maat voor je op om jouw concurrenten te verslaan.


lees meer lees minder

Onze partners

Onwise - We are On it Onwise - We are On it