Conversie optimalisatie

Met conversie optimalisatie van je website behaal je meer resultaat en conversies. Veel websites zijn gemaakt omdat iemand dit ‘mooi’ vindt. Bij de realisatie heeft men vaak nog niet bedacht dat een website ook een marketingmiddel is. Je neemt de stap om meer bezoekers naar je website te krijgen, maar heb je ook bedacht wat die bezoekers moeten doen wanneer ze op je website komen? Schakel een conversie optimalisatie specialist in als je er zelf niet helemaal uitkomt.

5 stappenplan conversie optimalisatie

Wil jij jouw website conversie optimaliseren? Het volgen van een stappenplan is daarbij handig. Wij hebben 5 stappen voor je uitgelicht waar je mee aan de slag kunt.

Een belangrijke uitspraak in de wereld van conversie optimalisatie is 'meten is weten'. Het analyseren en verzamelen van data is de eerste stap die je gaat zetten. Je kunt niks verbeteren als je niet weet wat er mis is, of in ieder geval beter kan. Duik daarom in Google Analytics en kijk of belangrijke pagina’s op je website hun doelen behalen. Wordt de bezoeker lang genoeg vastgehouden, en gaat deze over tot de conversies die jij wilt hebben? Wat is je huidige conversiepercentage?

Nu je de belangrijke data op een rijtje hebt, kun je gaan nadenken hoe je conversies kunt verbeteren en daarbij een hypothese opstellen. Je kunt dit een conversie optimalisatie onderzoek noemen, waarbij je data verzamelt, een hypothese opstelt, en deze vervolgens gaat testen (stap 3). Een voorbeeld van een hypothese is: “Als ik op plek X en plek Y extra buttons toevoeg, zorg ik voor meer conversies.”Vervolgens kun je met heatmaps, clickmaps, scrolldiepte en Google Analytics je data gaan meten. Ook de tool Hotjar is hier handig voor.

Na het opstellen van een hypothese kun je gaan testen. Dat kun je doen door middel van ‘sequential testing’ of een A/B-test. Bij de eerstgenoemde pak je eerst de resultaten over een bepaalde periode ter controle, en pas je vervolgens je pagina aan volgens je hypothese. Je kunt dan over eenzelfde periode weer gaan meten en vervolgens de data vergelijken. Sequential testing is geschikter bij lagere bezoekersaantallen. Bij A/B-testen maak je twee varianten op je pagina, die je tegelijkertijd laat draaien. De ene bezoeker krijgt de A-pagina en de andere de B-pagina. Je test de pagina’s dus gedurende dezelfde periode en kunt over deze periode makkelijk het verschil inzien.

Van resultaten die uit de testfase komen, kun je een conclusie trekken. Hebben de veranderingen voor het gewenste effect gezorgd? Fantastisch als dat is gelukt, maar als dit jouw opgestelde doel niet heeft behaald zul je op zoek moeten gaan naar een andere test. Nieuwe aanpassingen en metingen kun je dan weer gaan analyseren. De cyclus begint weer opnieuw! Conversie optimalisatie is een continu proces, waarbij verbeteringen regelmatig moeten worden getest en geëvalueerd.

Kom je er niet uit? Heb je even geen ideeën of inspiratie meer die voor conversie verbetering kunnen zorgen? Geen nood! Onze specialisten helpen je graag bij de conversie optimalisatie. Neem contact met ons op om jouw situatie te bespreken.

Onze succesverhalen

Wat ons trots maakt? Zien dat onze online marketing strategie voor onze klanten resulteren in groei! Graag lichten wij een aantal van onze succesverhalen uit.

Veelgestelde vragen

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is het proces van het verbeteren van de website of landingspagina’s om bezoekers te stimuleren tot het ondernemen van gewenste acties, zoals aankopen of inschrijvingen. Door de juiste aanpassingen door te voeren, kun je het totaal aantal conversies vanuit jouw website verhogen.

Waarom is conversie optimalisatie belangrijk?

Conversie optimalisatie is cruciaal voor een hoger rendement op investering (ROI) door meer bezoekers om te zetten in klanten. Door voortdurend te experimenteren en te analyseren, kun je gerichte aanpassingen maken, de gebruikerservaring verbeteren en de prestaties van je website optimaliseren voor maximale conversies, wat uiteindelijk de algehele effectiviteit en doeltreffendheid van je online aanwezigheid vergroot.

Welke metrics worden gebruikt bij conversie optimalisatie?

Enkele veelgebruikte metrics bij conversie optimalisatie zijn conversieratio, bouncepercentage, gemiddelde bestelwaarde en paginaweergaven per sessie. Deze data zijn inzichtelijk via Google Analytics.

Hoe kan ik mijn conversiepercentage verbeteren?

Om je conversiepercentage te verbeteren, kun je verschillende strategieën toepassen. Vereenvoudig je formulieren, voeg duidelijke call-to-actions toe, verbeter de laadsnelheid van je pagina’s en personaliseer de gebruikerservaring. Deze aanpassingen optimaliseren de interactie met je website, wat de kans vergroot dat bezoekers overgaan tot de gewenste acties, zoals aankopen of inschrijvingen.

Onze partners

Wat is conversie?

Met een conversie wordt gedoeld op een actie die de bezoeker doet op jouw website, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte. De meest duidelijke vorm van conversie is de aankoop van een product in een webshop. Ook het invullen van een contactformulier is een conversie. Elk bedrijf heeft dus zijn eigen vorm van conversies. Het meetbaar maken van conversies is belangrijk voor het analyseren van de prestaties van je website. Hiermee kun je werken aan de verbetering van de gebruikerservaring.


lees meer lees minder

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie, ook wel Conversion Rate Optimization (CRO) genoemd, is het optimaliseren van de website, zodat de kans groter wordt dat bezoekers overgaan tot een conversie. Het gaat dan om het analyseren van allerlei data zoals het gedrag van gebruikers op de website. Je kunt de knelpunten identificeren, de concurrenten analyseren en al deze inzichten gaan testen op verbetering. Het doel van conversie optimalisatie is dus om de gebruikerservaring te verbeteren en de conversieratio te verhogen, waardoor de website beter presteert in het realiseren van de doelstellingen. Of je nu zoekmachine optimalisatie of een ander marketingkanaal inzet, conversie optimalisatie is van cruciaal belang.


lees meer lees minder

Inspelen op je doelgroep

Het is belangrijk dat je een duidelijk beeld creëert van je doelgroepen. Doelgroepen zijn de groepen bezoekers waarvan je een actie verwacht. Daarom wil je deze bezoekers de inhoud bieden waar ze naar op zoek zijn:

  • De inhoud moet passen bij de verwachting van de bezoekers
  • De inhoud moet verleidelijk zijn
  • Er moeten conversiemogelijkheden zijn, zoals het invullen van een formulier
  • De bezoekers moeten op de juiste manier getriggerd worden om te converteren
  • De bezoekers moeten in een oogopslag de weg kunnen vinden in de website
  • Zo zijn er nog meer aspecten die het succes van je website bepalen.

lees meer lees minder

De kern van conversie optimalisatie

Even terug naar de kern! Conversie optimalisatie kent diverse lagen, zoals een soort piramide. De onderste laag is het fundament, en iedere laag daar bovenop versterkt de conversie potentie.

  1. Functionaliteit: De functionaliteit van je website is de basis. Je kunt alles nog zo leuk inrichten, maar als je website niet goed werkt, ga je er niets mee bereiken.
  2. Toegankelijkheid: Het draait erom dat de website voor allerlei soorten bezoekers te gebruiken is. De website moet responsive zijn en dus ook goed op telefoons en tablets werken.
  3. Gebruiksvriendelijkheid: Is je website overzichtelijk? Is het voor de bezoeker duidelijk waar hij alles kan vinden? Werkt alles snel en naar behoren? Dit zijn belangrijke vragen om te stellen, want dat een website werkt betekent nog niet dat deze ook fijn is om te gebruiken.
  4. Drempels: Waar kan een bezoeker tegenaan lopen tijdens de customer journey? Wat kan de bezoeker mogelijk tegenhouden om een conversie te maken? Door drempels te achterhalen en te verlagen vergroot je de kans op converterende bezoekers.
  5. Overtuigingskracht: Als het bovenstaande allemaal in orde is, kun je de bezoeker ook van je product of dienst overtuigen. Hier komt de marketing en branding weer in beeld.

lees meer lees minder

Conversie optimalisatie specialist nodig?

Ben je nieuwsgierig geworden naar wat conversie optimalisatie voor jouw website en resultaten kan betekenen? Vraag dan vrijblijvend om advies en de mogelijkheden bij een conversie optimalisatie bureau! Vraag snel een gratis adviesgesprek met onze adviseurs meer uitleg te krijgen. Wij hebben veel expertise in huis op het gebied van marketing, dus ook voor andere onderwerpen zoals linkbuilding, advertisement of content kun je bij ons terecht. Onwise kan jou helpen!


lees meer lees minder

Wil je meer weten over conversie optimalisatie?
Neem dan gerust contact op

Onwise - We are On it Onwise - We are On it