groep toni hidde

Onze succesverhalen

Wat ons trots maakt? Zien dat onze online marketing strategie voor onze klanten resulteren in groei! Graag lichten wij een aantal van onze succesverhalen uit.

Veelgestelde vragen
social media marketing

Wat is social media marketing?

Social media marketing is de verzamelnaam voor marketingactiviteiten op sociale platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, YouTube, Snapchat en Pinterest. 

Waarom social media marketing inzetten?

Social media marketing heeft veel voordelen. Denk bijvoorbeeld aan meer naamsbekendheid, meer verkeer richting je website of webshop, meer interactie met je klanten en de mogelijkheid om te adverteren. Kortom, redenen genoeg om social media marketing in te zetten! 

Wat kost social media marketing?

De kosten van social media marketing lopen uiteen en hangen af van wat je allemaal wil doen en op welke platforms. Zo kun je ervoor kiezen om geen geld uit te geven en zelf posts – geen betaalde advertenties – op je sociale kanalen plaatsen. Wil je sneller en beter resultaat, dan kan je betaalde advertenties gaan plaatsen of zelfs de social media marketing uitbesteden. De kosten liggen dan hoger, maar de opbrengsten ook.

Is social media marketing belangrijk voor bedrijven?

Absoluut! Maak je als bedrijf geen gebruik van social media, dan loop je heel wat aanvragen, orders en andere kansen mis. De kans is namelijk groot dat jouw doelgroep en misschien zelfs je concurrentie op social media actief zijn. De voordelen van social media marketing spreken voor zich, dus er is eigenlijk geen enkele reden om dit niet op te pakken. 

Wil je meer weten over adverteren op social media?
Neem dan gerust contact op

Opfrisser: wat is social media marketing?

Social media marketing is online marketing op en via social media platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok en Pinterest. Net zoals bij andere ‘vormen’ van marketing is het doel van social media marketing om te zorgen voor meer naamsbekendheid en interactie met de doelgroep. Het doel is evenals bij andere vormen van marketing het vergroten van de naamsbekendheid en het verhogen van het aantal conversies. Via sociale media doe je dit door advertenties of content te maken die gebruikers delen, liken en interessant vinden.


lees meer lees minder

De voordelen: meer naamsbekendheid, interactie, bezoekers en adverteren

Waarom social media internet marketing zo’n goed idee is? We zetten de voordelen op een rij:

  • Laagdrempelig: In principe kan iedereen beginnen met social media marketing. Dit hoeft niet meteen geld te kosten. Wel is zo dat de resultaten bij deze aanpak waarschijnlijk niet geweldig zijn – dan kun je altijd nog bij een specialistisch bureau aankloppen of kiezen voor social media Ads.
  • Snel impulsaankopen: Het fijne van social kanalen is dat de drempel om direct online iets te bestellen zeer laag is. Mensen doen dus gauw een (impuls)aankoop als ze iets online tegenkomen.
  • Meer zichtbaarheid & naamsbekendheid: door ook op sociale media actief te zijn, zijn meer mensen bekend met jouw merk of bedrijf.
  • Meer bezoekers & aankopen / aanvragen: via social media kan je mensen direct doorsturen naar je website of webshop. Zo kan je blogs in de schijnwerper zetten, kortingen aankondigen of specifieke producten en diensten aan de man brengen. Meer bezoekers zorgen op den duur voor meer aanvragen en/of orders en dus voor meer omzet.
  • Interactie met (toekomstige) klanten: sociale media zijn ook zeer geschikt voor interactie met je klanten. Je klanten kunnen op je posts reageren en raken zo meer betrokken bij je bedrijf. Jij kan op jouw beurt ook weer op je klanten reageren. Daarnaast is het ook mogelijk om via sociale media (een deel van de) klantenservice te regelen. Dat is wel zo makkelijk.
  • Betaalde advertenties: net zoals in Google kan je op social media ook betaalde advertenties plaatsen. Deze kun je gericht op jouw doelgroep afstellen, analyseren en optimaliseren om ze de beste resultaten te behalen.

lees meer lees minder

Welk sociale platform kiezen?

Zoals je waarschijnlijk al weet zijn er bijzonder veel verschillende sociale kanalen. Actief zijn op allemaal is voor de meeste bedrijven geen optie, wat betekent dat er een keuze voor een of enkele specifieke social media kanalen moet worden gemaakt. Deze keuze baseer je op verschillende factoren, bijvoorbeeld de mogelijkheden op gebied van targetten en op welk platform je doelgroep het actiefst is. Facebook is bijvoorbeeld een geschikt platform voor de meeste doelgroepen, met LinkedIn richt je je vooral op de zakelijke en B2B-markt, met Pinterest de vrouwelijke markt en met Instagram en TikTok bereik je gemakkelijker een jonge doelgroep.


lees meer lees minder

Social media Ads: betaald adverteren

De meest effectieve manier van social media marketing is social advertising. Met social advertising promoot je met betaalde advertenties jouw producten of diensten. Deze advertenties komen op verschillende plekken binnen het platform van je doelgroep terecht en stimuleren op een gerichte manier aankopen en aanvragen. Elk groot social platform is geschikt voor adverteren, maar sommige platformen lenen zich hier beter voor dan anderen. Dit hangt onder andere af van de beoogde doelgroep, de doelstelling van de advertenties en je budget.


lees meer lees minder

LinkedIn Ads

Richt je je vooral op de zakelijke en B2B markt? Dan is LinkedIn hét sociale platform voor jouw bedrijf. LinkedIn is sinds haar oprichting uitgegroeid van een platform voor je zakelijke netwerk tot een bijna allesomvattende, zakelijke marktplaats voor professionele diensten, het werven van personeel en het aanbieden van diensten. Inmiddels heeft het platform meer dan 500 miljoen gebruikers wereldwijd – en dit aantal blijft groeien. Zo is het ook mogelijk om te adverteren op LinkedIn. Dit doe je met:

  • Gesponsorde berichten: stuur directe berichten naar je doelgroep via LinkedIn Messaging – ideaal als je nieuw personeel wilt werven of niet bang bent om je diensten directer aan de man (of vrouw) te brengen.
  • Tekstadvertenties:een eenvoudig in te stellen, simpele advertentie die op de tijdlijn van jouw doelgroep verschijnt. Geschikt voor verschillende toepassingen en promoties.
  • Dynamische advertenties: advertenties die afgestemd zijn op de mensen uit je doelgroep. Hiermee spreek je ze persoonlijk aan, iets wat een positieve invloed heeft op interactie op LinkedIn zelf en eventuele conversies op je website.
  • Vacature advertenties: binnen LinkedIn direct de vacature adverteren die het snelst vervuld moet worden. Erg geschikt om binnen een korte periode de juiste persoon te vinden voor een openstaande functie.

Het fijne aan LinkedIn is dat je je eigen budget, bod (advertenties op LinkedIn werken op basis van een veiling) en planning in kan stellen. Zo heb je altijd grip op de kosten. Natuurlijk kun je LinkedIn ook kosteloos gebruiken, bijvoorbeeld voor bedrijfsupdates en interactie met partners.


lees meer lees minder

Facebook Ads

Facebook is met afstand het grootste sociale media platform. Het platform maakt deel uit van Meta, het bedrijf dat ook Instagram onder zijn hoede heeft. Als een van ‘s werelds populairste en invloedrijkste sociale kanalen biedt Facebook bedrijven en ondernemers talloze mogelijkheden op gebied van adverteren. Op Facebook bereik je je klanten op basis van hun eigenschappen, interesses en gedrag en kun je via de Meta Ads Manager je advertenties instellen, analyseren en optimaliseren. Hier stel je je doelgroepen, het doel van je advertenties en het budget in. Ook Facebook biedt verschillende soorten advertenties aan.

  • ’Standaard’ advertenties: deze advertenties zijn vergelijkbaar met Google Ads advertenties en zijn zichtbaar op bijna alle pagina’s. Zo’n advertentie bestaat vaak uit een afbeelding, titel, korte tekst en verwijzing naar een website, Facebook-pagina of Facebook-event.
  • Page Post Ads / Promoted Ads: een Page Post Ad is een paginabericht, bijvoorbeeld een korte tekstupdate met een foto en een link naar je website, die je inzet als advertentie. Deze advertenties zijn zichtbaar op de feed / in het nieuwsoverizcht van je doelgroep en zorgen voor een groter bereik van het paginabericht.
  • Dynamsiche product advertenties: wanneer een klant op jouw website een specifiek product heeft bekeken of aan zijn of haar winkelmandje heeft toegevoegd, kan je deze persoon een dynamische product advertentie tonen. Hier ziet de potentiële klant automatisch de producten die hij of zij heeft bekeken maar nog niet heeft gekocht.
  • Sponsored Results:met Sponsored Results is je Facebook-pagina, -event of -applicatie je beter zichtbaar in de zoekresultaten van Facebook.

Buiten het adverteren om heeft Facebook ook veel andere voordelen. Zo kan je in gesprek gaan met je klanten, kunnen klanten reviews achterlaten en kan je zelfs je klantenservice inrichten via Facebook Messenger.


lees meer lees minder

Instagram Ads

Net zoals Facebook valt Instagram onder het bedrijf Meta. Daar waar Facebook iets meer gericht is op tekstuele content, is Instagram hét platform voor visuele content. Denk hierbij aan foto’s, korte video's (Reels) en verslagen. Daarnaast kun je via Instagram Shopping ook je producten direct aanbieden. Het platform werkt net zoals Facebook met de Meta Ads Manager, waar je je advertenties kunt instellen. Je kunt gebruik maken van de volgende soorten advertenties:

  • Image Ads: Image Ads lijken het meest op normale, ongesponsorde posts en komen terecht op de tijdlijn van je doelgroep. Ze zijn alleen te herkennen aan de kleine ‘gesponsord’ tekst. Image Ads zijn ideaal om meer naamsbekendheid te krijgen en/of om verkeer, eventuele via een call to action-knop, naar je website of webwinkel te sturen.
  • Video Ads: een video waarin je je product, dienst of concept in de schijnwerper kan zetten. Net zoals Image Ads geschikt voor grotere naamsbekendheid en het verwerven van websitebezoekers.
  • Carrousel Ads:carrousel Ads bestaan uit meerdere afbeeldingen, of video’s waardoor ze perfect zijn om een collectie te laten zien of een bepaald onderwerp toe te lichten. Ook deze advertenties zijn zichtbaar in de tijdlijn van je doelgroep.
  • Link Ads dit advertentietype is ideaal om mensen direct naar je website door te sturen. Een link ad heeft namelijk een call-to-action knop én een klikbare afbeelding die mensen direct doorstuurt.

lees meer lees minder

Andere sociale media

LinkedIn, Facebook en Instagram zijn met afstand de meest populaire sociale kanalen voor social media adverteren. Dit betekent natuurlijk niet dat er op andere sociale media geen kansen liggen: ook TikTok, Pinterest, YouTube en Snapchat zijn voor sommige bedrijven en ondernemers een goede keuze. Ook deze sociale media hebben veel opties op gebied van adverteren, maar bedienen over het algemeen een kleinere, specifiekere doelgroep.


lees meer lees minder

Roadmap: je social media strategie bepalen

Een duidelijke strategie bedenken is stap 1 voordat je aan de slag gaat met social media marketing. Met de social media strategie roadmap proberen we je in ieder geval een beeld te geven van hoe zoiets werkt. Het onderstaande stappenplan kun je zelf gebruiken om aan de slag te gaan of geeft je een idee van hoe wij dit voor onze klanten aanpakken.

Stap 1: de nulmeting

De nulmeting is belangrijk om te definiëren waar je nu staat en om toekomstige successen vast te kunnen stellen. Voor de nulmeting wordt gekeken naar de volgende parameters:

  • Huidig aantal volgers op social media
  • Waarvoor kunnen we social media inzetten?
  • Waarom wil je via social media je doelgroep bereiken?
  • Welke problemen los je op voor je doelgroep?
  • Waartoe willen wij mensen op social media aanzetten?

Stap 2: Probleemanalyse

De probleemanalyse is belangrijk om beter antwoord te krijgen op de vraag welke problemen social media voor je kan oplossen. Voor veel bedrijven een lastige vraag, maar wel belangrijk voor een goede strategie. Hierin staan vragen als:

  • Aantal website bezoekers via social media
  • Huidige aantal conversies via social media
  • Huidige kosten per conversie / ROAS via social media

Stap 3: De doelstelling

De doelstellingen van je strategie zijn belangrijk om de content planning hierop te kunnen aansturen. Hierin staan vragen zoals:

  • In welke regio wil je meer naamsbekendheid?
  • Hoeveel bezoekers zullen we moeten binnenhalen?
  • Wat is het conversiepercentage op het aantal bezoekers?
  • Wat moet de campagne gaan opleveren om de investering terug te verdienen?

Stap 4: Doelgroep definitie

Goed onderzoek naar waar je doelgroep uithangt kan je veel geld en tijd besparen. Soms is het duidelijk, maar vaak ook niet. Zeker wanneer je je in een specifieke nichemarkt bevindt. Daarom moeten er vragen worden gesteld zoals:

  • Op welke social media kanalen bevindt mijn doelgroep zich?
  • Hoe ziet mijn ideale klant eruit?
  • In welke regio bevindt mijn doelgroep zich?
  • Welke informatie vindt mijn doelgroep interessant?
  • Hoe spreek ik mijn doelgroep aan?

lees meer lees minder

Onze partners

Onwise - We are On it Onwise - We are On it