Ontvang direct een uitgebreide website analyse per mail!
Met conversie optimalisatie van je website behaal je meer resultaat en omzet. Veel websites zijn gemaakt omdat iemand dit ‘mooi’ vindt. Bij de realisatie heeft men vaak nog niet bedacht dat een website ook een marketingmiddel is. Je neemt de stap om je website hoog in Google te krijgen, maar heb je ook bedacht wat die bezoekers moeten doen wanneer ze op je website komen? Schakel een conversie optimalisatie specialist in als je er zelf niet helemaal uitkomt.
Met een conversie wordt gedoeld op een actie die de bezoeker doet op jouw website, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of aanvragen van een offerte. De meest duidelijke vorm van conversie is de aankoop van een product in een webshop. Ook het invullen van een contactformulier is een conversie. Elk bedrijf heeft dus zijn eigen vorm van conversies. Het meetbaar maken van conversies is belangrijk voor het evalueren van de prestaties van je website. Hiermee kun je werken aan de verbetering van de gebruikerservaring.
See
De eerste indruk van een potentiële afnemer, een brede doelgroep. Bewustzijn creëren.
Think
Informeren over de waardetoevoeging. Hier begint de overweging!
Do
De eerste actie, converteren, bestellen, bellen, etc. De laatste motivator.
Care
Werken aan de klantrelatie. Wederaankopen, vertrouwen, en binding.
Conversie optimalisatie, ook wel Conversion Rate Optimization (CRO) genoemd, is het optimaliseren van de website, zodat de kans groter wordt dat bezoekers overgaan tot een conversie. Het gaat dan om het analyseren van de data, het gedrag van gebruikers op de website. Je kunt de knelpunten identificeren en al deze inzichten gaan testen op verbetering. Het doel van conversie optimalisatie is dus om de gebruikerservaring te verbeteren en de conversieratio te verhogen, waardoor de website beter presteert in het realiseren van de doelstellingen.
Het is belangrijk dat je je doelgroep goed in beeld hebt. Jouw doelgroep zijn de bezoekers waarvan je een actie verwacht. Daarom wil je deze bezoekers de inhoud bieden waar ze naar op zoek zijn:
Wil jij jouw website conversie optimaliseren? Het volgen van een stappenplan is daarbij handig. Wat zul je als eerste moeten doen en hoe doorloop je het hele proces om resultaten te bereiken. Wij hebben 4 stappen voor je uitgelicht waar je mee aan de slag kunt.
De eerste stap bij conversie optimalisatie is het definiëren van je doelstellingen. Welke doelen wil jij behalen? Je kunt bepalen welke acties jouw bezoekers op de website moeten uitvoeren. Denk hierbij aan de aankoop van een product of een aanmelding voor een nieuwsbrief bijvoorbeeld. Het is hierbij nuttig een buyer persona (uitgebreide omschrijving van je doelgroep) op te stellen, om een zo goed mogelijk beeld van je doelgroep te krijgen.
Beetje cliché, maar meten is weten. Het analyseren en het verzamelen van data is de eerste stap die je gaat zetten. Je kunt niks verbeteren als je niet weet wat er mis is, of in ieder geval beter kan. Duik daarom je Google Analytics in en kijk of belangrijke pagina’s op je website hun doelen behalen. Wordt de bezoeker lang genoeg vastgehouden, en gaat deze over tot de conversies die jij wilt hebben? Wat is je huidige conversiepercentage?
Nu je de belangrijke data op een rijtje hebt, kun je gaan nadenken hoe je conversies kunt verbeteren en daarbij een hypothese opstellen. Je kunt dit een conversie optimalisatie onderzoek noemen, waarbij je data verzamelt, een hypothese opstelt, en deze vervolgens gaat testen (stap 3). Een voorbeeld van een hypothese is: “Als ik op plek X en plek Y extra buttons toevoeg, zorg ik voor meer conversies.” Vervolgens kun je met heatmaps, clickmaps, scrolldiepte en Google Analytics je data gaan meten. Ook de tool Hotjar is hier handig voor.
Na het opstellen van een hypothese kun je gaan testen. Dat kun je doen door middel van ‘sequential testing’ of een A/B-test. Bij de eerstgenoemde pak je eerst de resultaten over een bepaalde periode ter controle, en pas je vervolgens je pagina aan volgens je hypothese. Je kunt dan over eenzelfde periode weer gaan meten en vervolgens de data vergelijken. Sequential testing is geschikter bij lagere bezoekersaantallen. Bij A/B-testen maak je twee varianten op je pagina, die je tegelijkertijd laat draaien. De ene bezoeker krijgt de A-pagina en de andere de B-pagina. Je test de pagina’s dus gedurende dezelfde periode en kunt over deze periode makkelijk het verschil inzien.
Van resultaten die uit de testfase komen, kun je een conclusie trekken. Hebben de veranderingen voor het gewenste effect gezorgd? Fantastisch als dat is gelukt, maar als dit jouw opgestelde doel niet heeft behaald zul je op zoek moeten gaan naar een andere strategie. Nieuwe aanpassingen en metingen kun je dan weer gaan analyseren. De cyclus begint weer opnieuw! Conversie optimalisatie is een continu proces, waarbij verbeteringen regelmatig moeten worden getest en geëvalueerd.
Kom je er niet uit? Heb je even geen ideeën of inspiratie meer die voor conversie verbetering kunnen zorgen? Geen nood! De gespecialiseerde medewerkers van Onwise helpen je graag bij de conversie optimalisatie. Neem contact met ons op om jouw situatie te bespreken
Even terug naar de kern! Conversie optimalisatie kent diverse lagen, zoals een soort piramide. De onderste laag is het fundament, en iedere laag daar bovenop versterkt de conversie potentie.
Ben je nieuwsgierig geworden naar wat conversie optimalisatie voor jouw website en resultaten kan betekenen? Vraag dan vrijblijvend om advies en de mogelijkheden bij een conversie optimalisatie bureau! Vraag een offerte aan om tijdens een gratis adviesgesprek met onze adviseurs meer uitleg te krijgen. Wij hebben veel expertise in huis op het gebied van marketing, dus ook voor andere onderwerpen zoals linkbuilding, advertisement of content kun je bij ons terecht. Onwise kan jou helpen!
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!