Veel websites zijn gemaakt omdat iemand dit ‘mooi’ vindt. Bij de realisatie heeft men vaak nog niet bedacht dat een website ook een marketingmiddel kan zijn. Je neemt de stap om je website hoog in Google te krijgen, maar heb je ook bedacht wat die bezoekers moeten doen wanneer ze op je website komen? Conversie optimalisatie is het optimaliseren van de website, zodat de kans groter wordt dat bezoekers overgaan tot een conversie. Met een conversie wordt gedoeld op een actie waar de bezoeker tot overgaat, zoals het inschrijven voor een nieuwbrief of aanvragen van een offerte.
Het is belangrijk dat je je doelgroep goed in beeld hebt. Je website heeft een bepaalde doelgroep: bezoekers waarvan je een actie verwacht. Het is belangrijk dat je deze bezoekers de inhoud biedt waar ze naar op zoek zijn:
Conversie optimalisatie kent diverse lagen. Je kunt het zien als een soort piramide. De onderste laag is het fundament, en iedere laag daar bovenop versterkt de conversie potentie.
In het geval van conversie optimalisatie is de functionaliteit van je website de basis. Je kunt alles nog zo leuk inrichten, maar als je website niet goed werkt ga je er niets mee bereiken.
In dit geval draait het erom dat de website voor allerlei soorten bezoekers te gebruiken is. De website moet responsief zijn en dus ook goed op telefoons en tablets werken. Maar ook rekening houden met slechtzienden en mensen die kleurenblind zijn is hier van belang.
Is je website overzichtelijk? Is het voor de bezoeker duidelijk waar hij alles kan vinden? Werkt alles snel en naar behoren? Dit zijn belangrijke vragen om te stellen, want dat een website werkt betekent nog niet dat deze ook fijn is om te gebruiken.
Dit aspect vraagt om wat inlevingsvermogen. Kun je nagaan tegen welke dingen een bezoeker aan zou kunnen lopen, die hem ervan zouden weerhouden een conversie te maken? Door al deze drempels te achterhalen en te verlagen vergroot je de kans op converterende bezoekers.
Als het bovenstaande allemaal in orde is dien je de bezoeker ook van je product of dienst te overtuigen. Hier komt de marketing en branding weer in beeld.
Beetje cliché, maar meten is weten. Je kunt niks verbeteren als je niet weet wat er mis is, of in ieder geval beter kan. Duik daarom je Google Analytics in en kijk of belangrijke pagina’s op je website hun doelen behalen. Wordt de bezoeker lang genoeg vastgehouden, en gaat deze over tot de conversies die jij wilt hebben? Wat is je huidige conversiepercentage? Het is hier nuttig een buyer persona op te stellen, om een zo goed mogelijk beeld van je doelgroep te krijgen.
Nu je de belangrijke data op een rijtje hebt, dien je na te gaan hoe je conversies kunt verbeteren. Hierbij dien je voor jezelf een hypothese op te stellen. In wezen pak je conversie optimalisatie dus aan als een onderzoek, waarbij je data verzamelt, een hypothese opstelt, en deze vervolgens gaat testen. Een voorbeeld van een hypothese is: “Als ik op plek X en plek Y extra buttons toevoeg, zorg ik voor meer conversies.” Vervolgens kun je met heatmaps, clickmaps, scrollmaps en Google Analytics je data gaan meten. Ook de tool Hotjar is hier handig voor.
Vervolgens is het zaak je hypothese te gaan testen. Dat kun je doen door middel van ‘sequential testing’ of een A/B-test. Bij de eerstgenoemde pak je eerst de resultaten over een bepaalde periode ter controle, en pas je vervolgens je pagina aan volgens je hypothese. Je kunt dan over eenzelfde periode weer gaan meten en vervolgens de data vergelijken. Sequential testing is geschikter bij lagere bezoekersaantallen. Bij A/B-testen maak je twee varianten op je pagina, die je tegelijkertijd laat draaien. De ene bezoeker krijgt de A-pagina en de andere de B-pagina. Je test de pagina’s dus gedurende dezelfde periode en kunt over deze periode makkelijk het verschil inzien.
Met de in de testfase verzamelde data kun je uiteindelijk aan de slag gaan om conclusies te trekken. Hebben de veranderingen voor het gewenste effect gezorgd? Eigenlijk begint de cyclus hier weer opnieuw. Want aan de hand van je nieuwe metingen kun je weer gaan analyseren en nieuwe aanpassingen proberen, indien nodig of gewenst.
Ben je nieuwsgierig geworden naar wat conversie optimalisatie voor jouw website en resultaten kan betekenen? Vraag dan vrijblijvend om advies en de mogelijkheden! Vraag een offerte aan om tijdens een gratis adviesgesprek met onze adviseurs meer uitleg te krijgen.