Linkbuilding

Wil jij groeien in je online zichtbaarheid en de linkbuilding uitbesteden aan een gespecialiseerd online marketing bureau? Slimme keuze! Linkbuilding is namelijk een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO) en is onmisbaar voor een succesvolle website. Zonder kwalitatieve en relevante backlinks (verwijzingen vanuit externe websites) mist je website relevantie, wat een belangrijk onderdeel is van je autoriteit om hoger in Google te kunnen komen. Met linkbuilding werk je structureel aan de relevantie van je website en creëer je een betere DR, ofwel domeinwaarde. Door regelmatig betrouwbare backlinks te verkrijgen stijgt de domeinwaarde, en mede hierdoor zal je website beter scoren in Google.

Linkbuilding is het actief verkrijgen van relevante links van andere websites naar jouw website. Dit houdt in dat je ervoor zorgt dat andere websites links naar jouw website plaatsen, waardoor jouw website steeds waardevoller wordt. Hoe meer links je hebt, hoe vaker Google jouw website tegenkomt en hoe meer waarde het hecht aan jouw website. Met andere woorden: Hoe meer links, hoe groter je zichtbaarheid en hoe hoger je autoriteit wordt. Een goede manier om dit te bereiken is door gebruik te maken van gastbloggen. Een link op een relevante website kan worden gezien als een stem voor jouw website, maar het is belangrijk dat die website zelf ook betrouwbaar is.

Naast externe linkbuilding, de linkjes van buitenaf, is het ook mogelijk om vanaf je eigen pagina’s naar andere pagina’s op je eigen website te linken. Dit noemen we interne linkbuilding. Het is verstandig dat je een goede interne linkstructuur opzet. Hiermee kan Google zien welke pagina’s voor jou belangrijk zijn. Je kunt de zoekmachine dus een handje helpen door naar pagina’s met belangrijke zoekwoorden te linken.

Er bestaan ook landingspagina’s die wel vindbaar zijn in Google, maar niet terug te vinden zijn via de normale navigatie op je website. Deze pagina’s zijn verstopt (ook wel losse pagina’s genoemd), maar worden wel gevonden door webcrawlers. Via een crawlanalyse kun je deze pagina’s opsporen en bepalen wat je ermee gaat doen. Dit kunnen bijvoorbeeld verouderde of testpagina’s zijn die je het beste kunt verwijderen. Op deze manier werk je aan een gezond en goed geoptimaliseerde website.

Onze succesverhalen

Wat ons trots maakt? Zien dat onze online marketing strategie voor onze klanten resulteren in groei! Graag lichten wij een aantal van onze succesverhalen uit.

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen kwantitatieve en kwalitatieve backlinks?

Kwantitatieve backlinks verwijzen naar het aantal links naar een website, vaak afkomstig van startpagina’s. Aan de andere kant zijn kwalitatieve backlinks afkomstig van betrouwbare bronnen zoals blogs. Hoewel kwantiteit een rol speelt, is de nadruk op kwaliteit essentieel. Wanneer je op de lange termijn je autoriteit wilt verbeteren, is het belangrijk om te investeren in kwalitatieve links.

Waarom is linkbuilding belangrijk voor een succesvolle website?

Linkbuilding is belangrijk omdat het de relevantie van een website vergroot door kwalitatieve en relevante backlinks te verkrijgen. Dit draagt bij aan de autoriteit van de website, wat essentieel is voor een hogere positie in Google.

Wat is Domain Rating (DR) en waarom is het belangrijk?

Domain Rating (DR) is een maatstaf voor de autoriteit van een domein op een schaal van 0-100, ontwikkeld door SEO-tool Ahrefs. Het geeft de kracht van het domein aan op basis van het aantal en de kwaliteit van inkomende links. Hoe hoger jouw DR, hoe hoger de autoriteit van jouw website is.

Welke tools kunnen worden gebruikt om de kwaliteit van backlinks te controleren?

Tools zoals Majestic, SEMrush, MOZ, en Ahrefs kunnen worden gebruikt om de kwaliteit van backlinks te controleren. Ze bieden inzicht in metrics zoals Citation Flow, Trust Flow, Page Authority, Domain Authority, URL Rating, en Domain Rating.

Onze partners

De autoriteit van je website

We spreken steeds over de autoriteit, maar wat houdt de autoriteit van je website nu eigenlijk in? Autoriteit is een brede term om de waarde en reputatie van de website te bepalen. Het gaat hier niet alleen om linkbuilding, maar ook om bijvoorbeeld de content en het technische aspect. Wanneer we het hebben over de DR waarde (Domain Rating), dan gaan we dieper in op de linkbuilding.

De Domain Rating is een metrics die specifiek kijkt naar kwaliteit en kwantiteit van de backlinks naar jouw website. Het is dus een belangrijk getal (op een schaal van 0 tot 100) die aangeeft hoe betrouwbaar en waardevol zoekmachines jouw website vinden. Hoe hoger de DR waarde van de website, hoe groter de kans dat deze hoog scoort in zoekresultaten en meer verkeer oplevert. Dit wordt bepaald door verschillende factoren:

  • Het totaal aantal inkomende links van verschillende domeinen
  • De kwaliteit van de inkomende links
  • De relevantie en de kwaliteit van de inhoud op de externe website
  • Het gebruik van verschillende anchors

Een andere benaming voor de meting van de backlinks is de DA waarde (domain authority). Deze term is hetzelfde als de DR waarde, maar is ontworpen door een andere tool. DA is ontwikkeld door MOZ en DR door Ahrefs.e


lees meer lees minder

Links checken met de juiste tools

De kwaliteit en relevantie van backlinks kan gecontroleerd worden met behulp van verschillende online tools, zoals Majestic, SEMrush, MOZ en Ahrefs. Onwise gebruikt deze tools om het linkprofiel van websites en links te checken. Dit is essentieel in de zoektocht naar krachtige en relevante links, en dus betere Google resultaten.

Majestic meet de hoeveelheid links en hun betrouwbaarheid aan de hand van metrics Citation Flow (CF) en Trust Flow (CF). Moz gebruikt zijn eigen metrics, namelijk de Page Authority (PA) en Domain Authority (DA). Ook kunnen backlinks gecontroleerd worden met de tool Ahrefs, die de metrics URL Rating (UR) en Domain Rating (DR) gebruikt.


lees meer lees minder

Relatie SEO en linkbuilding

Met zoekmachine optimalisatie (SEO) wordt je website op allerlei punten geoptimaliseerd om hoger in Google te komen. De drie belangrijkste punten hierbij zijn: de techniek achter je website, de content op je website, en de linkbuilding. Linkbuilding is dus een onderdeel van SEO. Je website kan technisch nog zo goed en snel werken en de meest interessante content bevatten, maar als het linkprofiel niet in orde is, dan wordt het scoren in Google een stuk lastiger. Het opbouwen van een goed linkbuilding netwerk is lastig en kost tijd, maar is essentieel voor een betere vindbaarheid.


lees meer lees minder

10 tips voor jouw linkbuilding strategie

Een linkbuildingstrategie is een plan van aanpak om links van andere websites naar jouw website te verkrijgen. Er zijn verschillende tactieken en methoden om dit doel te bereiken. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden tussen tactieken gericht op backlinks, content en mensen.

  1. Linkruil: Het uitwisselen van links met andere websites in jouw niche.
  2. Gastbloggen: Content schrijven op relevante websites met een link naar jouw website.
  3. Skyscraper strategie: Schrijf zulke goede content en maak deze zo waardevol dat anderen ernaar willen doorverwijzen.
  4. Broken linkbuilding: Het vinden van gebroken links (404) op andere websites en het aanbieden van een werkende vervanging in ruil voor een link.
  5. Whitepapers: Het schrijven van whitepapers, e-books en andere waardevolle inhoud die andere websites kunnen delen en waarnaar ze kunnen linken.
  6. Podcast deelname: De partner waarbij jij deelneemt aan de podcast vragen om een backlink.
  7. Partnerships: Het opzetten van samenwerkingen en partnerships met andere websites en bedrijven in jouw niche en elkaar promoten.
  8. Visuele content: Het creëren van infographics en andere visuele content die gedeeld kan worden op andere websites in ruil voor een link.

lees meer lees minder

Waarom investeren in linkbuilding?

Het exacte algoritme van Google is een goed bewaard geheim, maar we weten wel dat backlinks, ofwel externe linkbuilding, een hele belangrijke rol spelen. Backlinks kunnen een groot deel van jouw ranking in Google bepalen. Wanneer jij geen aandacht aan linkbuilding besteed en je concurrent wel, dan lopen je klanten sneller naar de concurrent omdat hij waarschijnlijk beter vindbaar is. Start jouw linkbuildinganalyse en vraag advies van onze specialisten.


lees meer lees minder

Wil je meer weten over linkbuilding?
Neem dan gerust contact op

Gerelateerde
blogs

Onwise - We are On it Onwise - We are On it