Content marketing: wat is het?
Content marketing omvat kortgezegd alle soorten marketing waarbij content, oftewel inhoud of informatie voor de consument, wordt gemaakt en verspreid. Deze content kan in alle vormen komen, zowel in tekst als beeld. Van blogs en landingspagina’s tot video’s en podcasts en van infographics tot nieuwsberichten en handleidingen. Alles wat inhoud bevat die bedoeld is voor de consument en verspreid wordt met marketingdoeleinden, valt onder content marketing.
Wil jij weten hoe je aan de slag gaat met content marketing en wat de mogelijkheden zijn? Onwise legt het je uit.
Content marketing in de praktijk
Content marketing wordt uiteraard ingezet door bedrijven en instanties. Het opvallende aan content marketing is echter dat dit vaak subtiel is. Achter content marketing zit een strategie waarmee je juist niet van de daken schreeuwt hoe geweldig jouw product of dienst is. Nee, content marketing verschaft als het ware informatie aan jouw doelgroep. De inhoud van de content moet bestaan uit waardevolle informatie die de persoon helpt om betere keuzes te maken of meer uit jouw product of dienst te halen.
Voorbeelden: denk aan een blog waarin je een probleem schetst en waar jouw product of dienst de oplossing biedt. Als dit dan ook nog eens door een (bekende) andere persoon wordt geplaatst, spreken we ook gelijk van influencer marketing. Of wat dacht je van een handleiding bij jouw product die ervoor zorgt dat de consument de werking en functies van jouw product volledig begrijpt en hier dus alles uit kan halen.
Content marketing strategie kiezen
Als je wilt dat mensen jouw product of dienst volledig begrijpen, interessant vinden én willen hebben/gebruiken door de informatie die ze daarover verkregen hebben, dan kunnen we wel spreken van succesvolle content marketing. Voor het bepalen van jouw content marketing strategie moet je dus achterhalen aan welke informatie jouw doelgroep behoefte heeft. Door ze de juiste informatie te bieden – door een passende content marketing strategie te kiezen – kun jij klanten aantrekken of aan je binden.
Content marketing plan opstellen
Met de juiste content strategie weet je een prospect net even dat zetje de goede richting op te geven om de volgende stap in de customer journey te zetten. Dat is je doel met content marketing: informeren, overtuigen en het liefst ook direct activeren. Dit doe je niet in het wilde weg op de gok, daar maak je en plan voor. Je stelt een content marketing plan op.
Om je content marketing plan op te stellen, kun je gebruikmaken van een content marketing model. Er bestaan verschillende content marketing modellen die je als basis kunt nemen om je strategie vorm te geven.
Contentstrategieën overwegen
Als je een passend model hebt gevonden, zoals het 6C-model van Patrick Petersen, kun je een strategie gaan uitwerken. De mogelijkheden in contentstrategieën zijn eindeloos. Je kunt het slim afkijken van een ander, maar ook een geheel unieke contentstrategie ontwikkelen door geheel je eigen invulling te geven aan iets dat al wel bestaat. Want het wiel opnieuw uitvinden, dat hoeft in dit geval niet, er bestaan genoeg mooie contentstrategieën. Laat het je echter niet weerhouden om binnen de lijntjes te blijven kleuren als je zelf andere (wellicht betere) ideeën hebt.
Tip: Ga daarom vooral verschillende contentstrategieën overwegen en pak niet de eerste de beste mix die je tegenkomt. Als je meerdere opties bekijkt, zul je al gauw merken welke het beste past bij jouw doel en product of dienst. Heb jij bijvoorbeeld al gedacht aan videomarketing toepassen?
Stappenplan content marketing plan opstellen
Als jij aan de slag wilt met content marketing is het heel belangrijk om je doel vast te stellen. Wat wil je bereiken met je content strategie? Meer naamsbekendheid, meer organisch verkeer, meer verkopen of inschrijvingen? Als je doel vaststaat, ga je onderzoek doen naar je doelgroep. Wie zijn deze mensen, wat interesseert hen, welke media gebruiken ze en waarom zouden ze jouw product of dienst afnemen? Heb je dit inzichtelijk? Dan pas ga je aan de slag met relevante content samenstellen. Hieronder vind je het 6C-model in een stappenplan voor gestructureerde content marketing:
- Contentcreatie: zorg dat de content bijdraagt aan je kernboodschap en doelstellingen
- Channels: selecteer kanalen om je content te promoten en pas content hierop aan
- Crossmedia: laat kanalen elkaar versterken en leidt bezoekers door de marketingfunnel
- Curatie: beheers investeringen door gebruik van bronnen en bestaande content
- Community: bouw aan een community waarin je mensen stimuleert content te delen
- Comfort: zorg dat je content op alle devices en in alle situaties aantrekkelijk blijft
Bron: Marketingfacts
Content strategie bepalen
Bepaal dus als eerste jouw contentmarketingdoel en ga na aan welke informatie jouw doelgroep behoefte heeft om overtuigd te raken en actie te ondernemen. Dat is de kunst van content marketing, voorzien in de juiste informatiebehoefte van je doelgroep, en hier vervolgens op inspelen met relevante en consistente content. In het juiste formaat, via het juiste kanaal én op het juiste moment.
Proberen, leren en bijsturen
Gaandeweg zul je leren wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Hoeveel contentstrategieën er ook al bestaan, je zult zelf moeten aftasten hoe je doelgroep reageert op jouw content marketing strategie. Hopelijk heb je iets aan onze tips en wanneer je graag meer hulp krijgt bij het ontwikkelen van een online content strategie, mag je altijd contact met ons opnemen!