Als website- of webshop-eigenaar wil je natuurlijk graag dat je bezoekers ook daadwerkelijk doen wat jij wilt dat ze doen, bijvoorbeeld iets kopen of informatie aanvragen. Maar hoe kom je erachter wat je bezoekers van je website verwachten? Hoe navigeren ze? Waar klikken ze? Om antwoord te krijgen op deze vragen, zul je de gebruikers van je website moeten leren kennen. Een relatief goedkope en eenvoudige manier om dit te doen, is door middel van een heatmap. Met behulp van deze handige tool krijg je inzicht in het kijk- en klikgedrag van je bezoekers. Lees hieronder hoe het gebruik van een heatmap precies in zijn werk gaat!
Een heatmap geeft aan naar welke zones van een website bezoekers kijken en hoe en waar ze klikken. Met behulp van een heatmap kun je testen hoe het zit met de gebruiksvriendelijkheid van je website. Tevens kun je zien in welke informatie bezoekers interesse hebben en of het design aansluit bij de wensen van je doelgroep. Met behulp van de resultaten van de heatmap kun je vervolgens de website aanpassen op de wensen van je doelgroep om zo het conversieratio te verhogen.
Wil je ook aan de slag met heatmaps? Op het internet zijn diverse (online) tools te vinden die heatmaps kunnen genereren, zoals ClickTale, MouseFlow en Crazy Egg. Deze tools kunnen allen drie soorten heatmaps maken, waaruit je vervolgens weer uiteenlopende conclusies kunt trekken. Een korte uitleg van de drie soorten heatmaps:
Uit de resultaten van de verschillende heatmaps kun je veel informatie halen. Maar let op: heatmaps zijn vaak pas het begin in het verbeterproces van je website. Je zult andere methoden moeten gebruiken om inzicht te krijgen in mogelijke verbeteringen, zoals A/B-testen, multivariabele testen of gesegmenteerde testen. Dit soort testen zijn erg waardevol. Je leert immers veel over het gedrag en de behoeften van je gebruikers, en kunt hier zo in de toekomst beter op inspelen!
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!