Google Ads

Google Ads (voorheen Google AdWords) zorgt middels advertenties voor dat jouw website bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Deze advertenties worden vertoond boven de niet-betaalde (organische) zoekresultaten in Google. Ruim 95% van de internetgebruikers zoekt in Google. Daarom is het verstandig om te adverteren in deze zoekmachine. Je bent immers direct vindbaar. Je betaalt slechts per klik.

  • Hidden
  • Hidden

Wat is Google Ads

Dit is het advertentieprogramma van Google. Google Ads of AdSense heette jaren geleden nog Google AdWords en is de meest effectieve manier van online adverteren.

Met behulp van dit programma kun je allerlei soorten advertenties opstellen. Google Ads is het alles overkoepelende advertentieprogramma van Google dat wordt gebruikt voor het instellen van voor tekstadvertenties. Maar ook voor Google Shopping, Google Display en voor het instellen van een remarketing campagne.

Met Google Ads sta je meteen bovenaan de zoekresultaten

Hoe werkt Google Ads?

Een advertentie campagne bestaat uit 4 verschillende onderdelen. Een account aanmaken en koppelen, zoekwoordenanalyse, advertenties aanmaken en resultaten monitoren. Je bepaalt aan de hand van een zoekwoordenanalyse met welke zoekwoorden je gevonden wil worden in de betaalde zoekresultaten.

Dit kan een combinatie van zoekwoorden zijn. Ook kun je bepaalde zoekwoorden uitsluiten en kun je bij zoekwoorden met meerdere advertentiegroepen werken. Die groepen bestaan uit verschillende producttypes die je aanbiedt.

Typt een zoeker een woord in dat voorkomt binnen jouw Google Ads campagne? Dan krijgt de zoeker jouw advertentie te zien. Dit is één van de manieren waarop je heel gericht kunt targeten.

Waarom je Google Ads moet inzetten

  • Direct bovenaan in Google
  • Snel meer relevante bezoekers
  • Meer kans op aanvragen en bestellingen
  • Gericht je doelgroep bereiken
  • Enkel per klik betalen
  • Goed meetbare resultaten
seo check

Meer uit je advertenties halen?

Vul de url van je website in en laat gratis de advertentiekansen onderzoeken, of een Google Ads audit uitvoeren!

  • Hidden
  • Hidden

De verschillende onderdelen van Google Ads

 

Bieden op de veiling

Google Ads bepaalt aan de hand van een biedsysteem welke adverteerder de advertentieruimte krijgt. Zoekt iemand een zoekopdracht in die aansluit bij de markt waar jij in adverteert? Dan doorlopen alle passende advertenties een soort veiling. De kwaliteitsscore, CTR en het dagbudget spelen hier een rol bij.

Advertentiepositie

Sommige advertenties staan tussen de 4 advertenties bovenaan Google en sommige onderin. 2 factoren spelen een rol bij de plek waar de advertentie wordt weergegeven. Je budget en de kwaliteitsscore van de advertenties. De advertentiepositie wordt berekend door de prijs per klik te vermenigvuldigen met de kwaliteitsscore.

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is de manier waarop Google goed gedrag van adverteerders beloont. Maar ook de manier waarop de zoekmachine slecht gedrag tegen gaat. Het is een inschatting van de kwaliteit van de advertenties. Hierbij zijn een aantal factoren van invloed.

De historie van je CTR (het aantal kliks ten opzichte van het aantal vertoningen),,de kwaliteit van de pagina achter de advertentie én de relevantie van de advertentie ten opzichte van de zoekopdracht. Wanneer de advertentie een hoge kwaliteitsscore krijgt zijn de kosten per klik lager en krijgt hij een hogere advertentiepositie.

Kosten van Google Ads

Je kunt adverteren op een zoekwoorden vergelijken met een veiling. Je biedt op een zoekwoord in de hoop dat jij de advertentieruimte krijgt. Dit bod bestaat uit je maximale budget voor een klik of per 1000 vertoningen.

Je betaalt bij Google Adwords per keer dat iemand op een advertentie klikt. Hoe vaak de advertentie getoond wordt doet er niet toe. Je hoeft pas te betalen zodra de gebruikers van de zoekmachine op de desbetreffende advertentie klikken.

Deze kosten variëren afhankelijk van de vraag naar adverteren op een zoekwoord. De kosten variëren van €0,01 en €55,00

Google zoeknetwerk of search

Je kunt adverteren in het zoeknetwerk en in het displaynetwerk. In het zoeknetwerk van Google wordt advertentie getoond op basis van zoekwoorden. Deze advertentie wordt daarnaast ook getoond in Google Maps, Google shopping en Google afbeeldingen. Je maakt advertenties op bepaalde zoekwoorden.

Daardoor zijn de bezoekers die op je advertenties klikken zeer relevant. Dit zorgt ervoor dat de CTR hoger is dan wanneer je de advertentie in het displaynetwerk plaatst.

Google Display netwerk

Het Google Display netwerk bevat sites zoals YouTube, Gmail, Google Finance en Blogger. de advertentie wordt weergegeven op basis van de inhoud en url van websites. Dit zijn websites die naast hun content ook Google advertenties weergegeven. Deze advertenties zijn niet gerelateerd aan de zoekopdracht van de zoeker.

Bezoekers die deze advertentie zien zijn dus niet per se geïnteresseerd in jouw product of dienst. Doordat ze de advertentie ongevraagd te zien krijgen, klikken ze ook minder vaak. Dit zorgt ervoor dat de CTR lager is dan bij een advertentie in het zoeknetwerk.

zoekmachine optimalisatie bureau
Google Ads audit aanvragen? Vul je url in!
  • Hidden
  • Hidden

Google Ads account instellen in 6 stappen

Het instellen van je Google Ads is een belangrijke taak. Een goed ingesteld account is namelijk bepalend voor het succes van je campagnes.

1

Google Ads account aanmaken. Dit is heel eenvoudig. Log in met de gebruikersnaam en wachtwoord van je Google Account. Klik op ‘U bent ervaren met Google Ads?’ Op deze manier maak je het juiste account aan. Hier kun je allerlei zaken instellen. Van betalingen, facturen en budget tot aan het instellen van de tijdzone en meldingen.

Koppel Analytics aan Google Ads. Klik op tools > standaardweergave > ’statistieken importeren’

2

3

Stel de conversies in zodat je kunt meten hoe het met de campagnes gaat. Maak conversiedoelen aan, importeer de doelen en stel per doel een waarde in. Vervolgens vul je de juiste conversieperiode. Ten slotte stel je het attributiemodel in op ‘positiegebaseerd’.

Tag je url’s automatisch. Ga naar de accountinstellingen en klik bij ‘autocodering’ op ‘ja. Ga vervolgens naar de betaling & facturering en voer je betaalgegevens in.

4

5

Wil je remarketing of retargeting toepassen? Dan heb je doelgroepen nodig. Klik op beheerder > doelgroepdefinities > doelgroepen > importeren uit galerij. Vervolgens maak je alle doelgroepen aan, kies jij je Google Ads account als product en exporteer je de doelgroepen.

Ook het instellen van het budget is belangrijk. Kies het budget dat je maandelijks wilt besteden. Verdeel dit budget tussen display & search. Wanneer je geen idee hebt kun je het best kiezen voor 75% search en 25% display. Deel dit bedrag door 30,4 voor het budget per dag.

6

Je account is ingesteld!

Advies over online adverteren nodig?

Ben je benieuwd naar wat Google Ads kan betekenen voor jouw website of webshop? Neem contact
met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Telefonisch, of op locatie.

Vraag gerust een vrijblijvende website scan aan en ervaar hoe jouw website of webshop scoort. Vervolgens komen we graag bij je langs voor een bakkie koffie en om de resultaten te bespreken.

Vrijblijvende offerte Website analyse

zoekmachine optimalisatie offerte aanvragen

Een greep uit onze online marketing diensten

Veelgestelde vragen over zoekmachine adverteren

Wat is zoekmachine adverteren (SEA)?

Zoekmachine adverteren wordt ook wel SEA genoemd. Dit is een manier waarop je heel gericht jouw doelgroep kunt bereiken door middel van betaald adverteren in zoekmachines. Tekstadvertenties, video-advertenties, shopping ads, beeldadvertenties en meer. Plan een vrijblijvend adviesgesprek (op locatie) in met onze adviseur voor meer informatie over zoekmachine adverteren.

De volgende diensten vallen bij ons onder Zoekmachine Adverteren:

Wat kost SEA?

Je betaalt een vast bedrag voor elke keer dat een bezoeker op je advertentie klikt. Niets meer en niets minder. Hoe hoog dit bedrag is, is afhankelijk van een aantal factoren. Doorgaans betaal je tussen de 0,01 en 4,00 euro per klik. Doordat je een dagbudget kunt instellen, betaal je nooit te veel. Geen verrassingen achteraf, dus. Wel zo prettig! Vraag hier een vrijblijvende offerte aan voor SEA.

Wat zijn SEO en SEA?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. SEA betekent Search Engine Advertising, ook wel zoekmachine adverteren genoemd. Er is een duidelijk verschil tussen SEO en SEA, ook al lijken deze termen voor jou misschien op elkaar. SEO heeft betrekking op de onbetaalde zoekresultaten. Daarentegen wordt met SEA de betaalde zoekresultaten bedoeld. SEO is een lange termijn traject, terwijl je met SEA snel resultaat behaalt. Meer informatie over SEO vind je hier.

Waarom zoekmachine adverteren?

Dankzij zoekmachine adverteren (SEA) staat de advertentie van jouw website direct helemaal bovenin de zoekresultaten. Hierdoor word je beter gevonden op zoekwoorden die belangrijk zijn voor jou als MKB’er. Je vergroot je bereik, relevantie, vindbaarheid én hebt controle over het budget.

Waar liggen jouw uitdagingen?

Vraag nu de gratis Google Ads audit aan!

  • Hidden
  • Hidden

seo check

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden