Google remarketing in Google Ads

Met Google remarketing of retargeting (een functie in Google Ads) maak je van oude ‘verloren’ bezoekers weer toekomstige klanten. Met retargeting advertenties benader je namelijk oude bezoekers van je website of webwinkel nog een keer. Deze bezoekers zijn al bekend met jouw bedrijf en daardoor sneller geneigd om toch tot aankoop over te gaan of een aanvraag te doen. Omdat je je advertentiebudget alleen besteedt aan publiek dat bekend is met jouw merk en product/dienst, is het enorm (kosten)effectief. Daarnaast wordt het steeds toegankelijker voor alle bedrijven, al is het voor de meeste nog steeds verstandig om deze klus uit te besteden.

Je kunt Google remarketing op verschillende manieren inzetten. Je kunt retargetten met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties. In eerste instantie lijkt het ingewikkeld om Google remarketing in te stellen, maar als je ervaren bent, duurt het niet lang om alles goed in te stellen. De stap erna, het maken van de juiste advertenties voor jouw website, gaat je echter meer tijd kosten.

De informatie om een gerichte advertentie te kunnen maken haal je uit de cookies die websitebezoekers accepteren wanneer ze op je website terechtkomen. Dankzij deze opgeslagen informatie kan de cookie hele specifieke en belangrijke advertenties tonen aan jouw website bezoekers. Bijvoorbeeld precies dat paar sneakers waar de bezoeker lang naar heeft gekeken.

Stel, je bent op zoek naar een vakantie en je bezoekt hiervoor meerdere websites. Je weet nog niet zeker waar je heen wilt en maakt dus nog geen keuze. Enkele dagen later kom je op het internet een advertentie tegen van een hotelaanbieder op Bonaire, die je eerder hebt bezocht. Dit zag er een aantal dagen geleden ook al aanlokkelijk uit, maar toen durfde je de knoop nog niet door te hakken. Inmiddels heb je er over na kunnen denken en de advertentie geeft je het laatste duwtje. Je klikt op de advertentie en besluit te boeken. Dát is retargeting.

Een website met een conversiepercentage van 2% ‘verliest’ eigenlijk 98% van alle bezoekers. Deze verlaten de website zonder een aankoop te doen, een offerteaanvraag in te vullen of een ander contactmoment te benutten. Dat is logisch, want in onze klik-cultuur vergelijken we graag verschillende aanbieders. De potentiële klanten zitten in de oriënterende fase en zijn nog niet klaar om tot aankoop over te gaan. Dit hoeft alleen niet te betekenen dat je deze bezoekers voor altijd ‘kwijt’ bent. Met retargeting of remarketing maak je van voormalig ‘verloren’ bezoekers weer potentiële klanten. Zij of hij is na enkele dagen waarschijnlijk al voorbij de oriënterende fase en wordt met een visuele, doelgerichte advertentie nóg een keer attent gemaakt op de voordelen van je product of dienst. Omdat de gebruiker al bekend is met je product of dienst, zal hij of zij sneller geneigd zijn om op de advertentie te klikken en een aankoop te doen of een aanvraag achter te laten.

Onze succesverhalen

Wat ons trots maakt? Zien dat onze online marketing strategie voor onze klanten resulteren in groei! Graag lichten wij een aantal van onze succesverhalen uit.

Veelgestelde vragen

Wat zijn de voordelen van remarketing?

Het is slim (en zelfs zonde als je het niet zou doen) om je eerdere passieve bezoekers als aparte doelgroep te benaderen met gerichte advertenties. Want eerlijk, dát is pas gericht adverteren. Deze groep mensen heeft al interesse getoond in een product of dienst en heeft om een voor jou onbekende reden afgezien van een aankoop/aanvraag. Je hebt dus geen vage doelgroep, maar bereikt met remarketing alleen geïnteresseerden met een relevante advertentie op het juiste moment. De voordelen van retargeting op een rij:

  • Verhoogde de kans op conversie, omdat de doelgroep al bekend is met je merk.
  • Herhaaldelijk zichtbaar zijn versterkt de merkherinnering.
  • Gepersonaliseerde advertenties tonen op basis van het gedrag van de gebruiker.
  • Kosteneffectiever dan het aantrekken van volledig nieuwe klanten.
Is het geschikt voor alle bedrijven?

Bij (Google) retargeting komt een hoop kijken. Daarom kiezen veel bedrijven en ondernemers ervoor om dit uit te besteden. Daar waar het vroeger vooral de grote bedrijven zoals Booking.com, Zalando en Jiba profiteerden, is het tegenwoordig voor alle bedrijven mogelijk om de vruchten te plukken van retargeting. De enige barrières zijn tijd en kennis. Een retargetingcampagne in- en afstellen, of dit nu via Google Ads of een e-mailmarketingservice als Mailchimp gaat, vereist namelijk expertise. Daarnaast is het simpelweg een tijdrovende klus, helemaal als je de benodigde kennis niet hebt. Het is dan ook logisch dat veel bedrijven ervoor kiezen om Google retargeting uit te besteden.

Welke bezoekers nog een keer benaderen?

Via de tool Google Analytics kunnen diverse doelgroepen opgezet worden om opnieuw te benaderen via Google remarketing. Deze doelgroepen kunnen erg breed of juist erg specifiek gemaakt worden aan de hand van diverse Google Analytics statistieken en dimensies. Het bekendste is het opnieuw targetten van websitebezoekers die geen conversie hebben gemaakt. Maar ook websitebezoekers die een specifieke dienst hebben bekeken kunnen met een passende advertentie opnieuw bereikt worden. Wel is het belangrijk dat de doelgroep groot genoeg is om opnieuw te kunnen benaderen.

Onze partners

Wil je meer weten over Google Remarketing?
Neem dan gerust contact op

Onwise - We are On it Onwise - We are On it