Display marketing: hoe zet je het in?

Display marketing is een effectieve, populaire en betaalbare manier van adverteren op het internet. Aan de hand van banners op externe websites in het Google Display Netwerk spreek je gericht je doelgroep aan, vergroot je je naamsbekendheid, stuur je verkeer naar je website en kun je zelfs oud-bezoekers van je website opnieuw benaderen. Maar wat is display advertising precies, wat zijn de voordelen en wat heb je er als bedrijf of onderneming aan?

  • Meer relevante bezoekers: Met display adverteren bereik je niet alleen een groot publiek, maar ook een relevant publiek. Dit komt door de vele targeting mogelijkheden. Zo heeft Google bijvoorbeeld kant-en-klare doelgroepen als ‘pas getrouwd’, ‘houdt van tuinieren’ of ‘in de markt voor een racefiets’.
  • Snel resultaten: Net zoals zoekmachine adverteren op Google, behaal je met display adverteren snel resultaat.
  • Display retargeting: Je kunt een specifieke doelgroep opnieuw bereiken via display retargeting. Denk hierbij aan website bezoekers die geen conversie of aankoop hebben gemaakt. Zo kunnen er verschillende doelgroepen worden samengesteld om nogmaals te benaderen om je conversies te verhogen.
  • Twee vliegen in één klap:met display marketing sla je een brug tussen branding en activatie. De advertenties zorgen er niet alleen voor dat je meer naamsbekendheid verwerft (branding), maar sturen ook verkeer naar je website (activatie).
  • Visueel prikkelend: in tegenstelling tot eentekstadvertentie geef je met een display advertentie de bezoeker een prikkelend beeld van de diensten of producten die je aanbiedt, in lijn met je huisstijl. Hierdoor bouw je, ook als er niet geklikt wordt, automatisch merkwaarde op voor jouw bedrijf.

Wil je display adverteren? De makkelijkste manier om dit te doen is via het Google Display Netwerk (GDN). Hiervoor heb je een account nodig op Google Ads en kwalitatief goed beeldmateriaal. Ook kennis van adverteren is noodzakelijk – alleen dan weet je hoe je campagnes moet instellen, analyseren en optimaliseren. Display marketing is als campagnetype beschikbaar in Google Ads. Zodra je deze geselecteerd hebt, vul je allerlei informatie in. Denk hierbij aan:

  • Locatie (alle landen, Nederland of een specifieke locatie / regio / provincie / stad / radius)
  • Talen (in de meeste gevallen Nederlands en/of Engels)
  • Biedstrategie
  • Dagbudget
  • Doelgroep (op basis van demografie, affiniteit, remarketing, levensgebeurtenissen, enzovoorts)

De volgende stap is om de advertenties zelf te maken. Zo voeg je koppen, afbeeldingen, je logo en natuurlijk tekst toe. Hiernaast is het mogelijk om je banners door een externe partij te laten maken en in te laden in het platform. Ook kun je zelf aan de slag met tools als Canva of Photoshop.

Onze succesverhalen

Wat ons trots maakt? Zien dat onze online marketing strategie voor onze klanten resulteren in groei! Graag lichten wij een aantal van onze succesverhalen uit.

Veelgestelde vragen

Wat zijn de kosten van display advertising?

De kosten van display marketing vallen relatief mee. Dit is te danken aan het feit dat je alleen hoeft te betalen als gebruikers daadwerkelijk op je advertenties of banners klikken (cost per click). Hoe hoog deze kosten liggen hangt af van je branche, het formaat van de advertentie en natuurlijk de website waarop de advertentie vertoond wordt. Daarnaast stel je zelf een dagbudget in. Is dit budget op, dan zijn je advertenties niet meer zichtbaar en maak je ook geen extra kosten. Op deze manier houd je de kosten altijd onder controle en geef je niet per ongeluk meer uit dan je wilt.

Natuurlijk liggen de kosten hoger als je ervoor kiest om de display marketing uit te besteden. Maar, ook dan zijn de advertenties en verrichtte werkzaamheden de kosten meestal dubbel en dwars waard.

Waarom zou ik het uitbesteden?

Het proces zoals hierboven beschreven is slechts een samengevatte, gesimplificeerde versie van het daadwerkelijke proces van. En dan hebben we het alleen nog over het opzetten van de display campagne, terwijl in werkelijkheid de campagne ook geanalyseerd en geoptimaliseerd dient te worden. Het is dan ook geen verrassing dat veel bedrijven kiezen om deze werkzaamheden uit te besteden. Zo kunnen zij zich focussen op belangrijkere dingen, namelijk hun core business.

Onze partners

Wil je meer weten over Display marketing?
Neem dan gerust contact op

Onwise - We are On it Onwise - We are On it