Google Shopping

Wil je ook profiteren van de vele voordelen die Google Shopping te bieden heeft? Dan moet je wel weten wat Google Shopping daadwerkelijk is, hoe je het gebruikt en hoe je het rendabel kan maken. Pas dan kan je hiermee aan de slag of ervoor kiezen om deze werkzaamheden uit te besteden. Zo bereik je gericht potentiële klanten en genereer je meer kliks, meer bezoekers en meer rendement.

Wellicht heb je al vernomen dat Google Ads in het begin van 2022 de keuze heeft gemaakt om Google Smart Shopping te vervangen door Performance Max. Ondanks dat Performance Max een nieuw campagnetype is binnen Google Ads, zijn alle Smart Shopping-campagnes automatisch overgezet. Het opzetten van Smart Shopping-campagnes is ook niet meer mogelijk. Tegenwoordig is Google Shopping vaak een onderdeel in het campagnetype van Performance Max, maar ook nog als apart campagnetype verkrijgbaar. En hoewel een gecombineerde Performance Max voor veel bedrijven erg goed werkt, kan het in sommige gevallen de moeite waard zijn om Google Shopping apart in te zetten.

Boven of naast de organische zoekresultaten is dé ideale plek voor jouw productadvertenties. Dat zit als volgt: wie op zoek is naar een bepaald product, is sneller geneigd direct te klikken als het gezochte product direct visueel zichtbaar is. Hij of zij kan namelijk in één oogopslag zien wat een bepaalde aanbieder te bieden heeft. Op deze manier zorgt Google ervoor dat de ‘zoeker’ snel het geschikte product vindt én dat de verkopende partij haar of zijn producten op effectieve wijze aan de man kan brengen. Win-win dus!

Een website met een conversiepercentage van 2% ‘verliest’ eigenlijk 98% van alle bezoekers. Deze verlaten de website zonder een aankoop te doen, een offerteaanvraag in te vullen of een ander contactmoment te benutten. Dat is logisch, want in onze klik-cultuur vergelijken we graag verschillende aanbieders. De potentiële klanten zitten in de oriënterende fase en zijn nog niet klaar om tot aankoop over te gaan. Dit hoeft alleen niet te betekenen dat je deze bezoekers voor altijd ‘kwijt’ bent. Met retargeting of remarketing maak je van voormalig ‘verloren’ bezoekers weer potentiële klanten. Zij of hij is na enkele dagen waarschijnlijk al voorbij de oriënterende fase en wordt met een visuele, doelgerichte advertentie nóg een keer attent gemaakt op de voordelen van je product of dienst. Omdat de gebruiker al bekend is met je product of dienst, zal hij of zij sneller geneigd zijn om op de advertentie te klikken en een aankoop te doen of een aanvraag achter te laten.

Onze succesverhalen

Wat ons trots maakt? Zien dat onze online marketing strategie voor onze klanten resulteren in groei! Graag lichten wij een aantal van onze succesverhalen uit.

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen Smart Shopping en Performance Max?

Via Smart Shopping was het voorheen mogelijk om direct met je producten te adverteren in Google Ads. Het “slimme” aan dit specifieke campagnetype was het optimale gebruik van het algoritme van Google zelf. Sinds november 2021 is Smart Shopping vervangen door Performance Max. Dit campagnetype is eigenlijk een mix van diverse kanalen, waaronder Shopping. Dit nieuwe campagnetype is een combinatie van tekstadvertenties, videoadvertenties, display en shopping. De advertenties worden getoond op Youtube, Display netwerk, Search, Discover, Gmail en Google Maps. Handmatige shopping bestaat nog wel, maar niet met de voordelen van het algoritme van Google.

Wat zijn de kosten van Google Shopping?

De kosten van Google Shopping campagnes zijn afhankelijk van de strategie. Er wordt een berekening gemaakt op basis van hoeveel budget er nodig is voor een optimaal mogelijk resultaat. De kosten worden, net als bij Google Ads, betaald per click. Dit betekent dat je alleen hoeft te betalen als er daadwerkelijk iemand op je advertentie of product klikt. Met een hoger budget sta je vaker bovenaan. Maar, let op: je kunt natuurlijk niet meer uitgeven dan de marge die je wilt overhouden. Om de kosten te drukken, is het daarom belangrijk een zo goed mogelijke advertentie te presenteren.

Onze partners

Google Merchant Center

Om jouw producten zichtbaar te krijgen als Google Shopping-item in de zoekresultaten moet je de informatie van ieder artikel doorgeven aan Google. Dit doe je door een account aan te maken bij het Google Merchant Center, dit platform keurt de producten. Vervolgens koppel je je Google Ads account aan je nieuwe Google Merchant Center-account. Vervolgens kun je via dit platform een campagne of meerdere campagnes opzetten voor je product(en).


lees meer lees minder

Google Ads Shopping Feed

Voor een succesvolle Google Shopping campagne heb je een product feed nodig, ook wel een Google Ads Shopping Feed genoemd. Hiermee lever je je producten en alle bijbehorende informatie aan bij Google Ads en Shopping. Benodigde productinformatie is onder andere:

  • Product-ID
  • Titel
  • Beschrijving
  • Link
  • Afbeeldingslink
  • Prijs
  • Staat
  • Beschikbaarheid
  • Merk
  • Google Product Categorie (google_product_categorie)

lees meer lees minder

Feed management

Ontbreekt er iets of komt de prijs in de product feed niet overeen met de prijs in je webwinkel? Dan wordt je product afgekeurd en niet in Shopping getoond. Dat wil je natuurlijk voorkomen!

Om deze reden bestaat Feed Management. Met Feed Management behoud je het overzicht door je productgegevens te filteren, optimaliseren en aan te vullen of uit te breiden. Dit klinkt weliswaar eenvoudig, maar dat is het helaas niet. Deze werkzaamheden worden daarom bij voorkeur uitgevoerd door een SEA Specialist en met behulp van een feed management tool, zoals Channable.


lees meer lees minder

Wat zijn de voordelen?

  • Nieuwe advertenties: Aan de hand van AI (kunstmatige intelligentie) zet Google Ads zelf slimme advertenties op in allerlei vormen;
  • Snelle conversies: Geïnteresseerden komen direct op de productpagina in jouw webshop terecht;
  • Lage kosten:De kosten per klik (CPC) liggen lager dan bij normale campagnetypes;
  • Ontdek nieuwe doelgroepen:Je kunt vrij gemakkelijk nieuwe doelgroepen ontdekken via kanalen en netwerken.

lees meer lees minder

Wat zijn de nadelen?

Net zoals bij andere manieren van zoekmachine adverteren, kleven er ook een aantal nadelen. Denk hierbij aan:

  • Inzet van kanalen: het is niet mogelijk om invloed uit te oefenen op de inzet van de beschikbare kanalen. Zo kan je bijvoorbeeld niet YouTube volledig uitzetten;
  • Beperkte inzichten: Op dit moment geeft Google Ads niet veel data vrij binnen dit campagnetype;
  • Kannibalisme van het account: Je hebt kans op het kannibaliseren van de overige campagnes in het account door de mix in kanalen. Dit hebben we vooral tijdens de Beta versie van de Pmax campagnes ervaren;
  • Strenge eisen voor webwinkels: Niet elke webwinkel kan “zomaar” zijn producten aanbieden op Google Shopping. Zo is er een Shopping Feed nodig. Google Merchant Center keurt de producten op basis van verplichte eigenschappen zoals de prijs, afbeelding, product ID en voorraadgegevens.

lees meer lees minder

Wil je meer weten over Google Shopping?
Neem dan gerust contact op

Onwise - We are On it Onwise - We are On it