Een website of webshop oprichten betekent niet automatisch dat mensen deze meteen weten te vinden. Daar is zoekmachine optimalisatie voor nodig. Door een website grondig te optimaliseren zal hij stijgen in de organische zoekresultaten van Google en zo meer bezoekers krijgen. Zoekmachine optimalisatie lijkt ingewikkeld, maar met een paar simpele aanpassingen wordt er al verbetering geboekt. We geven uitleg in dit blogartikel.
De Engelse vertaling van zoekmachine optimalisatie is Search Engine Optimalisation, wat vaak wordt afgekort als SEO. Het is het geheel aan werkzaamheden dat bedoeld is om een website hoog te laten scoren in Google. Een voorbeeld: de oprichter van een fysiotherapiepraktijk in Apeldoorn wil dat zijn website op de eerste pagina zichtbaar is als een Google gebruiker de zoekwoorden fysiotherapiepraktijk Apeldoorn invoert. SEO kan hiervoor zorgen.
Er zijn veel factoren die meespelen in de ranking van zoekresultaten. De belangrijkste zijn: strategie, content, techniek en linkbuilding. We nemen ze hieronder één voor één door.
Zoekmachine optimalisatie begint met een goede strategie smeden, dit wordt het plan van aanpak genoemd. De website wordt geanalyseerd op meerdere zaken: doelgroep, markt/branche, zoekwoordenonderzoek en de concurrentie. Zodoende komen we erachter hoe de website momenteel presteert en waar de verbeterpunten liggen. Een online marketing strategie is altijd gericht op het inzetten van de juiste kanalen.
Content is alle informatie die op de website te zien is. Door teksten te schrijven en passende afbeeldingen te plaatsen weet de bezoeker én Google waar de website over gaat. Een tekst moet enerzijds relevant zijn voor de lezer, anderzijds mogen de belangrijkste zoekwoorden niet ontbreken voor Google. De tekst hoort geoptimaliseerd te worden aan de hand van een SEO checklist, met o.a. aandacht voor zoekwoorden, titels en interne links.
Hoe snel is de website en steekt de techniek goed in elkaar? Onder techniek vallen de volgende zaken: laadsnelheid, de responsiviteit voor mobiele gebruikers, het installeren van de juiste plug-ins en het schoonhouden van de code. Wanneer de techniek achter een website goed werkt, draagt dit bij aan een betere werking en gebruiksvriendelijkheid.
Linkbuilding is belangrijk voor de autoriteit van de website. Het is een methode om relevante en kwalitatieve links te verzamelen. Deze zogeheten backlinks verwijzen naar de website en staan bekend als aanbevelingen. Hoe meer sterke aanbevelingen, hoe belangrijker Google de website vindt, hoe hoger de autoriteit zal zijn en hoe beter hij gevonden wordt in de zoekmachine.
Nu je weet wat zoekmachine optimalisatie is en wat het kan doen voor je online vindbaarheid, kan je zelf aan de slag gaan óf een online marketing bureau inschakelen. Onze adviseurs vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn voor SEO in een vrijblijvend adviesgesprek. Neem voor meer informatie gerust contact met ons op.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!