In dit digitale tijdperk is het voor veel ondernemingen belangrijk om goed op het internet vindbaar te zijn. Wie een autobedrijf in Houten heeft wil dat potentiële klanten je kunnen vinden als zij online zoeken op ‘autobedrijf Houten’ of ‘garage Houten’. Door middel van Zoekmachine Optimalisatie (ook wel bekend als SEO – Search Engine Optimization) verbeter je jouw website, om ook hoog in Google en andere zoekmachines te kunnen scoren.
Met SEO scoor je beter in Google, waardoor je meer bezoekers en klanten naar je website trekt. Dit proces duurt echter wel even.
Hoog in Google staan gebeurt echter niet door een knip met je vingers. Wij geven onze klanten aan het begin van een SEO campagne daarom altijd aan dat het om een lange termijn strategie gaat. Maar waarom is dat zo en wanneer kun je resultaat verwachten?
SEO werkzaamheden zorgen op lange termijn voor hogere organische posities. Door middel van betaalde advertenties (Google Ads of SEA genaamd) sta je snel bovenaan. Je herkent deze advertenties aan het “Advertentie” label voor de URL in de zoekresultaten. Iedere klik hierop kost de adverteerder echter geld. Stop je de advertenties of is je budget op? Dan valt je advertentie ook weer weg.
SEO aan de andere kant zorgt op de langere termijn voor resultaten. Het grote voordeel hiervan is dat je online vindbaarheid blijvender is en niet afhankelijk van je advertentiebudget. Je kunt zoekmachine optimalisatie dus als een investering voor op de langere termijn zien. Nadat je de topposities bereikt blijf je van de voordelen genieten.
Aan welke werkzaamheden moet je bij SEO denken? Het onderscheid wordt gemaakt tussen on-page en off-page optimalisaties. On-page SEO omvat content op de website (zoals geoptimaliseerde teksten en afbeeldingen) en technische verbeteringen (zoals betere laadsnelheid en responsiviteit voor mobiele gebruikers).
Off-page SEO betreft optimalisaties die je buiten je website om kunt doorvoeren. Het gaat hier voornamelijk om linkbuilding. Dit verbetert de autoriteit van je website voor Google. Iedere website krijgt een bepaalde waarde toegekend. Linkbuilding werkt door een andere website een link naar jouw website te laten plaatsen. Als die andere website relevant is voor jouw onderneming en zelf een goede autoriteit binnen Google heeft, scoort jouw website hierdoor ook weer beter. Het gevolg is een stijging in posities.
Er zijn talloze factoren die van invloed zijn op het resultaat. Sommige heb je zelf invloed op, sommige niet. Door de factoren waar jij invloed op kan uitoefenen te optimaliseren zul je een stijging in posities bewerkstelligen. Dat je deze stijging niet binnen een weekje neer kunt zetten heeft te maken met diverse factoren. Relevante factoren zijn onder meer:
Doordat er zoveel factoren zijn die invloed hebben op het resultaat is het moeilijk in te schatten hoe lang het duurt voordat topposities gehaald kunnen worden. Dat kan al na 3 tot 4 maanden zijn, maar soms ook 11 tot 12 maanden duren.
Zodra je website op relevante zoektermen in de top 5 posities op Google staat zal dit voor een aanzienlijke toename in bezoekers, aankopen en aanvragen zorgen. Want laten we eerlijk zijn, wie ergens op googlet klikt zelden tot nooit door naar de tweede pagina. Wie niet op de eerste pagina staat, zal ondanks een succesvolle SEO campagne daar dus weinig van merken. Kom je echter in die top 5 of zelfs top 3 terecht, dan zit je goed. Je website staat nu bovenaan en is goed zichtbaar.
Het doel is dus een top 5 positie. Dit kunnen we concreet resultaat noemen, wat uiteindelijk het enige is waar je als ondernemer belang bij hebt. Totdat je die positie bereikt hebt, is het echter belangrijk om naar de vorderingen te kijken. Dat je die top 5 positie nog niet bereikt hebt, betekent namelijk niet dat er geen progressie is of er geen potentie in de campagne zit.
Een SEO campagne kost tijd, maar levert uiteindelijk een hoop op. Blijf ondertussen goed de vorderingen in de gaten houden.
Neem het volgende voorbeeld. Een schoonheidssalon in Venlo heeft een nieuwe website en begint aan een SEO campagne. Er moet vanaf een nulpunt begonnen worden. Op de zoekterm ‘schoonheidssalon Venlo’ rankt de website op positie 100. Niemand die de website nu dus ooit vindt.
Na 5 maanden met SEO bezig te zijn geweest, is de website naar positie 12 gestegen. Een prachtige stijging natuurlijk. Bezoekers blijven echter nog weg. Weer 5 maanden later staat de website op positie 4. Nu wordt de salon wel goed gevonden en is er een aanzienlijke toename in bezoekers en klanten te zien.
Het voorgaande voorbeeld laat zien waarom SEO een lange termijn strategie is. Het is belangrijk dat deze optimalisaties blijvend plaatsvinden. Aan de ene kant omdat je hiermee de tijd neemt die nodig is. Aan de andere kant omdat je Google zo laat zien voortdurend met SEO bezig te zijn, wat een positief effect heeft.
Eenmalig SEO werkzaamheden uitvoeren is dus aanzienlijk minder effectief. Dit is de reden dat online marketing bedrijven zoekmachine optimalisatie vaak in een abonnementsvorm aanbieden. Er worden dan maandelijks optimalisaties uitgevoerd, om naar die topposities toe te werken.
Wil je meer informatie over het verbeteren van de posities van je website binnen zoekmachines? Of kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Onwise is hét online marketing bureau voor het MKB. Wij hebben talloze klanten al naar topposities geholpen. Kijk eens bij onze cases.
Graag komen we in contact om de online mogelijkheden voor jouw onderneming met je te bespreken. Dit doen we tijdens een vrijblijvend adviesgesprek met een van onze adviseurs, dat je hooguit een kopje koffie (met misschien een stukje gebak) kost. Neem nu telefonisch contact op via 0854 0199 00 om dit gesprek aan te vragen, of vul het online contactformulier in.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!