Wat staat de marketingwereld in 2023 te wachten op het gebied van trends? In deze jaarlijks terugkerende blog zetten we een tiental marketing trends in de schijnwerpers.

2022 was een bewogen jaar op gebied van online marketing trends en in 2023 gaat dit zeker niet minder worden. Dit jaar zetten een aantal marketing trends van 2022 zich voort. Zo wordt artificial intelligence steeds belangrijker en gaat GA4 voor veel verandering zorgen.

Naast de stijgende gas-, grondstof-, en voedselprijzen verandert er nog veel meer. Kijk daarom kritisch naar je marketing strategie voor 2023 (en verder) en hou absoluut rekening met deze 10 online marketing trends.

  1. Google’s Helpful Content Update
  2. Chat GPT, teksten door AI
  3. Google Analytics 4 op 1 juli 2023
  4. Nieuwe social media kanalen in opkomst
  5. Meer interactie op social media kanalen
  6. Cookieloos adverteren
  7. Het aantal podcasts blijft groeien
  8. Korte video’s nemen social media over
  9. B2B adverteren via LinkedIn groeit
  10. Sustainability wordt belangrijker

Trend 1: Helpful Content Update

Op 18 augustus 2022 kondigde Google de Helpful Content Update aan. Deze update is gericht op het zoekalgoritme – deze zal in de toekomst kwalitatief hoogwaardige content beter gaan belonen in de zoekresultaten. Met “belonen” worden uiteraard hogere posities bedoeld. Aangezien kwalitatief hoogwaardige content beter aansluit bij de behoefte van de zoekmachine gebruiker, hoopt Google op deze manier de gebruikerservaring te verbeteren. Website’s die handleidingen, how-to’s, tutorials en andere vormen van relevante, informatieve content aanbieden worden hiermee beloond.

Het uitrollen van de update is nog steeds in volle gang. In eerste instantie was de update enkel gericht op Engelstalige zoekopdrachten, andere talen zouden later volgen. De data van de andere talen was en is nog steeds onduidelijk, maar wordt ergens in 2023 verwacht. Sinds 9 september 2022 geldt de Helpful Content Update al wel voor Engelstalige zoekopdrachten.

De Helpful Content Update is dus enorm relevant als je kijkt naar zoekmachine optimalisatie en vormt voor iedereen die zich met SEO bezighoudt zowel een kans als een grote uitdaging!

Trend 2: Chat GPT

Kunstmatige intelligentie of Artificial Intelligence (AI) en tekstgeneratie zijn met recht een marketingtrend te noemen. De afgelopen tijd is het vooral de tool Chat GPT die indruk maakt en de potentie van AI voor online marketing laat zien. De marketing trend Chat GPT is een content generatie tool die je (onder andere) gebruikt om automatisch teksten te laten schrijven op basis van vraagstellingen. Chat GPT werkt door middel van kunstmatige intelligentie. Deze AI is getraind door de ontelbare hoeveelheid content die vrij verkrijgbaar is op het internet en kan op basis van de informatie uit deze teksten ‘nieuwe’ content schrijven. Chat GPT herkent met machine learning patronen bepaalde structuren in al bestaande content en genereert op basis hiervan nieuwe teksten. Maar let op: deze teksten zijn weliswaar nieuw en uniek, maar hebben veel weg van de content waarmee de AI is getraind.

Chat GPT is niet de eerste AI tekstgeneratie tool, maar het is wél de eerste die zeer gemakkelijk te gebruiken en te sturen is. Je kan namelijk meegeven welk type tekst je wil, hoe lang de tekst moet zijn en welke onderwerpen je wil behandelen. Je kan het model zelfs een tone of voice meegeven en meningen laten schrijven. Door de vele mogelijkheden is Chat GPT voor ieder bedrijf wel toepasbaar. Zo kan je inspiratie opdoen voor blogs en landingspagina of zelfs hele advertentieteksten of social posts meeschrijven.

Let wel op dat de tool nog in de opstartfase zit en dat de gegenereerde teksten verre van perfect zijn. Kopieër de teksten dus niet klakkeloos, maar zie ze meer als een inspiratiebron of een hulpmiddel. Daarnaast ligt het gevaar van duplicate content (dubbele content) altijd op de loer. Controleer de teksten dus goed!

Trend 3: Google Analytics 4

1 juli 2023, onthoud de datum goed. Dit is namelijk de dag dat Google Analytics 4 het stokje overneemt van Universal Analytics / Google Analytics 3. Vanaf deze datum stopt Google Analytics 3 voorgoed.

Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwe versie van Google Analytics. Het is een web analytics service die gratis aangeboden wordt door Google. De (beta) livegang van Google Analytics 4 vond plaats op 31 oktober 2020 en sindsdien is er door marketeers al veel mee geëxperimenteerd. Google heeft hierdoor enorme hoeveelheden feedback ontvangen en inmiddels ook nieuwe functies toegepast.

Een van de grootste innovaties van Google Analytics 4 is de implementatie van machine-learning technologie. Met deze technologie is Analytics in staat om patronen van bezoekers te herkennen en daarmee automatisch aanbevelingen te geven gericht op de website. Ook kan de service voorspellen hoe websitebezoekers zullen reageren op de mogelijke website aanpassingen. Dit is voor marketeers natuurlijk enorm handig.

Een andere ontwikkeling is de verbeterde integratie met Google Ads. GA4 zou namelijk nauwkeuriger data van en over websitebezoekers moeten verwerken vanuit Google Ads. Momenteel is het nog even puzzelen welke versie van Google Analytics écht accurater is, maar vanaf 1 juli 2023 zou Google Analytics 4 zeker de beste versie moeten zijn.

Trend 4: Opkomende social media kanalen

Ieder jaar komen er bepaalde social media kanalen op, terwijl anderen juist in populariteit afnemen. Sommige van de opkomende kanalen blijken succesvol te zijn en weten de populariteit (grotendeels) te behouden. Andere opkomende kanalen zijn met de kortste keren weer verdwenen door snel dalende populariteit of worden vervangen door andere opkomende kanalen. Het is dus een kwestie van timing om op tijd te adverteren bij de opkomende kanalen die passen bij jouw doelgroep.

Een van de meest opvallende opkomende kanalen is TikTok. Dit is een video platform waar gebruikers korte video’s delen. In eerste instantie was het een maximum van 15 seconden per video, maar inmiddels mogen Tiktok video’s ook langer zijn. Het platform werd in 2016 gelanceerd en sindsdien is het ieder jaar hard gegroeid. Adverteren op TikTok is ook aan het groeien en niet zonder goede reden: de engagement rate van video’s op TikTok is 6,43%!

Voorbeelden van voormalig opkomende kanalen zijn Clubhouse en Lasso. Bij deze 2 is de populariteit echter enorm afgelopen. Clubhouse was vooral tijdens de corona periode populair, momenteel is dit ook flink afgenomen. Lasso was een concurrent van TikTok die in 2020 alweer gesloten is vanwege de enorme populariteit van TikTok. Zo zie je maar weer: niet ieder opkomende sociale medium is even succesvol.

Samenvattend: opkomende social media kanalen, zoals Tiktok, zijn een geweldige manier om met een constant bewegende doelgroep in contact te blijven. In 2023 is er weer genoeg ruimte voor nieuwe kanalen en dus ook genoeg ruimte voor social media adverteren.

Trend 5: Interactie op social media kanalen

De laatste jaren is er een duidelijke toename te zien wat betreft interactiemogelijkheden op social media kanalen. Volgens Statista waren er in 2021 meer dan 4,2 miljard actieve social media gebruikers wereldwijd. Al deze gebruikers interacteren meer, ofwel: ze liken vaker, plaatsen meer elkaar, delen meer met elkaar, enzovoorts. Dit komt onder andere door de toename in interactie mogelijkheden op sociale platformen. Whatsapp, Instagram & Facebook maken bijvoorbeeld gebruik van een laagdrempelige poll-functie waarmee gebruikers met één druk op de knop kunnen reageren. Ook kan je op steeds meer platformen livestreamen, videobellen of voice messages sturen. Dit draagt ook bij aan de toename in interactie op social media kanalen. Er zijn dus veel verschillende factoren die ervoor zorgen dat er steeds meer interactie is op social media. Maak je nog geen gebruik van social media marketing, dan is 2023 hét jaar om hier verandering in te brengen.

Trend 6: Cookieloos adverteren

Cookieloos adverteren gaat hand in hand met de ontwikkelingen van Google Analytics (4). Cookieloos adverteren is namelijk een manier van targetten met online advertenties zonder het gebruik van cookies. Cookies zijn kleine bestanddelen die op een computer of server worden opgeslagen en die informatie bevatten over website/webshop gedrag van een gebruiker. Met deze informatie kan je bijvoorbeeld Google Ads-advertenties optimaliseren.

Cookieloos adverteren is steeds populairder aan het worden, mede door de invoering van GDPR, General Data Protection Regulation. Deze wetgeving bepaalt dat gebruikers expliciet toestemming moeten geven voor de opslag en het gebruik van cookies.

Eén van de voordelen van cookieloos adverteren is dat het kan helpen met gebruikers winnen aangezien je geen persoonlijke gegevens gebruikt. Ook kan het de privacy beschermen van websitebezoekers, iets waar ook veel mensen baat bij hebben. Er zijn ook nadelen. Zo maakt het het targeten op basis van informatie van een gebruiker moeilijker n en kan het leiden tot een afname van je bereik. Zonder cookies kan je je gebruikers namelijk niet meer volgen op verschillende websites.

Trend 7: Podcasts

De populariteit van podcasts neemt ieder jaar meer en meer toe. Een podcast is een audio- en/of videobestand dat gestreamd kan worden door luisteraars (en soms ook kijkers). Podcasts zijn beschikbaar op platformen als Spotify, Apple Podcasts, iTunes en Youtube. De onderwerpen lopen flink uiteen. Ze kunnen gaan over verschillende actualiteiten, niche onderwerpen of dienen simpelweg ter entertainment.

Ook zijn er steeds meer marketing podcasts in omloop. In een van onze eerdere blogs lees je over onze favoriete marketing podcasts.

De toename in podcasts komt van 2 kanten. Het aantal luisteraars neemt toe en tegelijkertijd lanceren steeds meer mensen hun eigen podcast. De redenen dat deze steeds meer beluisterd of bekeken worden is natuurlijk omdat ze professioneler en toegankelijker is geworden. Ook heeft de groei van streamingdiensten een grote invloed op de explosieve groei van podcasts. Het is kinderspel om een podcast te vinden over een specifiek onderwerp vanwege de vele aanbevelingen en handige zoekfuncties van deze streamingdiensten. Het is dus een combinatie van factoren die podcasts een echte marketingtrend maken.

Ongeacht of je nu ondernemer, marketeer of wat anders bent: probeer het zeker eens uit tijdens het wandelen, in de auto of bijvoorbeeld tijdens het sporten. Of nog beter: misschien kan je zelf wel een podcast beginnen?

Trend 8: Korte video’s

Korte video’s komen in 2022 steeds meer voor en gaan in 2023 nog veel meer voorkomen. Dit komt door de sociale media platforms die hier op inspelen. Dankzij Tiktok, Instagram Stories & Reels, Youtube Shorts maar ook Whatsapp stories zijn er plots talloze mogelijkheden om korte video’s te plaatsen.

Deze marketingtrend haakt in op het feit dat mensen steeds minder tijd hebben om te consumeren. Korte video’s zijn dan een gemakkelijke manier om snel informatie te krijgen. Ook zijn deze video’s gemakkelijk en snel te delen op social media, wat op zijn beurt weer zorgt voor een groter bereik, meer views en meer likes en comments.

Ook speelt de groei van mobiele technologie een grote rol. Steeds meer mensen gebruiken een mobiele telefoon en mobiele apps (TikTok, Instagram, et cetera) om korte video’s te bekijken én op te nemen. Met name influencers maken meer gebruik van deze trends: ze gebruiken voor eigen posts en sponsored posts steeds meer korte video’s.

Trend 9: B2B LinkedIn adverteren

In de afgelopen jaren is LinkedIn adverteren in de B2B branche flink gegroeid. Dit komt doordat er steeds meer bedrijven (en dus doelgroepen) actief zijn op LinkedIn. Steeds meer bedrijven zien in dat het een krachtig platform is om jezelf met advertenties te presenteren aan potentiële klanten, partners en toekomstige werknemers. Omdat het platform specifiek op de zakelijke branche is gericht zijn de gebruikers ook vaak beslissers binnen een of hun bedrijf en zijn ze in staat om eventuele investeringen te doen.

Daarnaast is het mogelijk om via LinkedIn verschillende advertentie-opties te gebruiken. Zo kan je als bedrijf adverteren aan de hand van het bedrijfsprofiel van een gebruiker, hun functie binnen een bedrijf en de industrie zelf. Hiermee is de targeting efficiënt gericht op de juiste doelgroep. Ook kun je deze mensen volgen en connectieverzoeken en berichtjes sturen via het advertentieplatform van LinkedIn. Hiermee bouw je snel een sterk netwerk op.

Trend 10: Sustainability

Je hebt het vast wel voorbij zien komen: de meest milieuvriendelijke route in Google Maps waarmee je brandstof bespaart. Dit is niet het enige onderdeel van sustainability waar Google mee bezig is. Tweedehands producten in de Google Shopping resultaten zijn ook steeds vaker zichtbaar. Dit gebeurt door de juiste kenmerkwaarde voor de staat van een product te gebruiken. ‘New’ is uiteraard de meest voorkomende, maar ook ‘refurbished’ en ‘used’ kunnen sinds kort gebruikt worden. Hiermee hoopt Google de verkoop van ‘pre owned’ producten via het Shopping-platform te stimuleren.

Een ander voorbeeld van de ‘duurzaamheidstrend’ is het vinden van de zuinigste, meest efficiënte auto. Een kwart van de nieuwe auto’s die in Nederland verkocht worden is elektrisch. Google helpt nu bij het berekenen van het totale kostenplaatje, de actieradius en AC- en DC-laadsnelheden. In Nederland gaat dit ook langzaam uitgerold worden voor veel verschillende automodellen. Door meer informatie Google meer sturen op de verkoop van elektrische auto’s door meer informatie te geven die een potentiële koper kan gebruiken bij de zoektocht naar een nieuwe auto.

Beide zijn voorbeelden van hoe duurzaamheid langzaam steeds meer verweven raakt met online marketing. Logisch, aangezien duurzaamheid veel meer is dan alleen een online marketing trend!

Snel aan de slag met deze online marketing trends?

Online marketing blijft zich in 2023 ontwikkelen, onder andere door deze 10 trends. Wil jij op een van deze trends inspelen? Vraag ons om hulp of ga zelf aan de slag met deze marketing trends. Kom je er zelf toch niet uit? Geen zorgen: dankzij onze ervaring weten wij jou te helpen met een effectieve online marketing strategie. Plan daarom direct een gesprek in met een van onze adviseurs om de mogelijkheden te bespreken!

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it