Ahrefs is een van de favoriete tools van onze SEO marketeers. Zo gebruiken we het o.a voor zoekmachine optimalisatie en linkbuilding. Maar wat is Ahrefs precies en wat is de meerwaarde hiervan? Dat en nog veel meer leg ik verder uit in deze blog.

Wat is Ahrefs?

Met Ahrefs krijg je inzicht in verschillende SEO algoritmen. Met deze informatie kun je je website vervolgens optimaliseren en beter vindbaar maken in Google. Ahrefs biedt verschillende functies aan voor linkbuilding, SEO en andere optimalisatie:

  • Keyword explorer (voor SEO & zoekwoordenonderzoek);
  • Overzicht van je linkprofiel;
  • Overzicht van alle domeinen, ook degene die verloren zijn gegaan;
  • Concurrentie overzicht verschillende DR’s (één van mijn favoriete functies);
  • Content analyse.

Dit zijn overigens niet alle functies die de tool heeft, maar waar je wel alvast goed mee uit de voeten kan.

 

Waarom Ahrefs gebruiken?

De meeste mensen kennen Ahrefs vooral als backlink checker. De tool maakt gebruik van crawling software, net zoals Google. Met behulp hiervan kun je zien hoe jouw website of webwinkel naar voren komt in de ogen van Google en aan de hand van deze inzichten je website optimaliseren. Maar hoe handig zou het zijn als je tegelijkertijd een kijkje kunt nemen in de “keuken” van je concurrent? Dan kan dus ook met Ahrefs. Je kunt namelijk precies zien waarom je concurrent bijvoorbeeld beter scoort op een bepaald zoekwoord. Hierdoor kun je de prioriteiten voor je website beter in kaart brengen. Misschien loopt je linkbuilding profiel wel heel erg achter ten opzichte van je concurrent – dan weet je dat je hiermee aan de slag moet!

 

Hoe werkt Ahrefs?

Ik zal je een paar voorbeelden geven waarvoor je Ahrefs kunt gebruiken. Dit zijn ook gelijk de functies die ik dagelijks gebruik.

1. Backlink checker

We beginnen bij de Site Explorer, ook wel de backlink checker. Het is heel simpel. Je voert je URL in en daar rolt een waarde uit:

Wat je hier onder andere ziet:

    • DR: Dit is je domeinwaarde. De waarde van je gehele website.
    • U: Dit zegt wat over de URL-waarde. In dit geval is de URL de homepage, maar stel je pakt een andere URL: https://onwise.nl/diensten/zoekmachine-optimalisatie/ dan ziet de UR-waarde er anders uit.
    • Backlinks: Hier kun je zien hoeveel backlinks je hebt. Vaak staat er een groene + of een rode – met een cijfer erachter. Dan weet je gelijk hoeveel backlinks je erbij hebt gekregen of hoeveel je er verloren hebt. Als er backlinks verloren zijn gegaan is het verstandig om hier in te duiken – helemaal bij waardevolle links (met verkeer, goede DR en een relevant onderwerp).
    • Ref. domains: Dit laat zien op hoeveel verschillende domeinen een link naar jouw website staat. Je kan namelijk meerdere backlinks vergaren van hetzelfde domein. Het liefst zie je zo’n klein mogelijk verschil tussen het aantal backlinks en domeinen.

Je kan je concurrent natuurlijk ook door deze Site Explorer halen. Onder “Backlinks” zie je exact welke backlinks je concurrent heeft die jij mist.

2. Keywords Explorer

Bij de “Keywords Explorer” voer je jouw gewenste zoekwoorden in, bijvoorbeeld ‘Online Marketing Bureau’. Je krijg dan het zoekvolume voor dat specifieke zoekwoord te zien, de “keyword difficulty” en andere interessante zoekwoorden die je misschien kunt gebruiken.

Zelf ben ik groot fan van de “Questions”. Dit zijn ook vaak featured snippets die Google uitkiest, dus met behulp van deze suggesties kan je relatief snel beter ranken.

Scroll je verder naar beneden, dan zie je de top 10 websites die scoren op het ingevoerde zoekwoord. Je ziet gelijk de DR, het aantal backlinks, domeinen en met hoeveel zoekwoorden ze scoren op die pagina:

3. Content Explorer

De “Content Explorer” geeft informatie over de zoekresultaten. Je kan bijvoorbeeld zien hoeveel teksten zijn gepubliceerd in per maand rondom dat onderwerp, maar ook hoeveel teksten herschreven zijn:

Content moet je namelijk altijd blijven updaten. Daarnaast krijg je een overzicht van pagina’s die je door kunt nemen ter inspiratie. Dit zijn namelijk pagina’s of artikelen die “populair” zijn. Hoe populairder het artikel, hoe meer verkeer erop zit. Maar het heeft ook met bronnen te maken, de kwaliteit van de content, hoe vaak het artikel is gedeeld en of en hoeveel interne en externe links er op staan. Doe hier dus je voordeel mee!

 

Hoe duur is Ahrefs?

Ahrefs is helaas niet gratis. De prijzen willen nog wel eens veranderen, maar momenteel zijn ze als volgt:

Abonnement Kosten Voor
Lite €89,- per maand Klein bedrijf of hobby projecten.
Standard €179,- per maand Voor marketingbureaus
Advanced €369,- per maand Voor bedrijven die aan het groeien zijn
Enterprise € 899,- (vanaf) The sky’s the limit

 

Ahrefs vs Semrush

In een vorige blog heb ik het over Semrush gehad. Aangezien de tools wel wat van elkaar weg hebben vragen veel mensen zich af welke tool ze moeten gebruiken. Ik zou zeggen beiden.

Ahrefs heeft als basis de backlink checker, terwijl Semrush begon als een zoekwoordenonderzoek tool. Om deze reden gebruik ik Ahrefs vooral voor backlinks, zoekwoordenonderzoek en technische SEO-optimalisatie. Semrush gebruik ik met name voor content analyse, zoekwoordenonderzoek (de data verschilt nog wel eens) en concurrentie analyse.

Kortom, welke tool het beste is, hangt af van je voorkeuren en waar je de tool voor wil gebruiken. De ene keer is Ahrefs beter – denk aan linkbuilding – terwijl de andere keer Semrush handiger is. In een ideale wereld zou je natuurlijk beide gebruiken, maar ik begrijp dat dat niet voor iedereen mogelijk is.

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it