Een goede pagina bevat leuke, pakkende en vooral leesbare content. Hier hebben wij het natuurlijk al over gehad in het artikel over de nieuwe EEAT update van Google. Naast de leeservaring, is de gebruiksvriendelijkheid van de pagina ook belangrijk. Bij de gebruiksvriendelijkheid van de website kijken we of er makkelijk een conversie plaats kan vinden. In deze blog leg ik uit wat conversie optimalisatie precies inhoudt en geef ik je enkele tips hoe je hiermee aan de slag kan.

Wat houdt conversie optimalisatie in?

Wat een conversie inhoudt is per website verschillend. Heb jij bijvoorbeeld een webshop, dan is een conversie voor jou een aankoop. Maar werk jij met contact aanvragen of offerte aanvragen? Dan zijn dit jouw conversies. Je wilt dat de bezoekers van je website een klant of lead worden. Door aanpassingen te maken aan je website ben je al bezig met conversie optimalisatie. Maar om conversies te optimaliseren moet je eerst je conversiepercentage weten, dit is je 0-punt wanneer je aan de slag gaat. Stel je verandert iets aan je website, dan kun je gelijk het effect meten. Het conversiepercentage reken je uit door het aantal conversies te delen door de bezoekers. Dit antwoord doe je weer keer 100%.

Tools die je kunnen helpen

Conversie optimalisatie doe je aan de hand van gegevens. Zo kun je het effect van je aanpassingen echt goed meten. Deze cijfers kun je uit verschillende tools halen. De tools die ik gebruik voor conversie optimalisatie zijn:

Google Analytics

Met Google Analytics kun je verschillende rapporten maken. Zo kun je zien welke pagina’s de meeste bezoekers trekken, op welke pagina ze binnenkomen en hoe lang ze op de website blijven:

Hotjar

Hotjar laat het gedrag van de gebruikers zien. Je kan bezoeker tracken aan de hand van opnames die gemaakt worden. Mijn favoriet zijn vooral de heatmaps. Daar kan je precies zien hoever je bezoekers scrollen op je website, maar ook waar ze op klikken.

Google Optimize

Google Optimize heb ik ook genoemd, hier ga ik niet diep op in. Deze kun je namelijk gebruiken wanneer je een beetje verstand hebt van CSS en coderen. Met dit programma kun je namelijk je aanpassingen testen. Wij noemen dit A/B testen.

Stap 1: Waar begin je?

We hebben het er net al even over gehad, maar voordat je begint weet jij je conversiepercentage. Maar je weet ook wie je doelgroep is, zodat je weet hoe je de pagina moet inrichten. Onthoud daarom het volgende:

  • Tussenkoppen moeten genoeg informatie geven, zodat het gelijk duidelijk is waar je pagina over gaat
  • De alinea’s moeten niet al te lang zijn. Gebruik ongeveer 3 tot 5 regels per alinea
  • Gebruik bulletpoints om informatie te verwerken
  • Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie bovenaan de pagina staat

Stap 2: Verplaats je in de klant

Als je op een website komt en het is aan het begin al niet duidelijk waar het over gaat, dan haak je af. Dit geldt ook voor de klanten op jouw website. Zorg ervoor dat binnen twee seconden duidelijk is waar de pagina over gaat. Niemand leest namelijk de gehele pagina, daarom is het ook belangrijk dat de belangrijkste informatie in de intro staat.
Hoe maak je dit nou duidelijk voor je bezoekers?

  • Zorg voor een duidelijke (SEO) titel
  • Vermeld in de intro jouw USP’s (want waarom moet de bezoeker voor jou kiezen in plaats van je concurrenten?)
  • Zorg voor goede foto’s die passen bij het onderwerp
  • Gebruik een sterke call to action

Veel van deze punten kun je al kwijt in de header.

Stap 3: Houd het kort maar krachtig

Je bent natuurlijk de expert over je dienst of product. Je zit boordevol informatie die je graag wilt delen met je bezoekers. Pas hier wel voor op. Je pagina moet namelijk wel leesbaar blijven, dus gebruik naast korte zinnen ook afbeeldingen. Maak een aantrekkelijke pagina die goed scanbaar is, maar zorg er wel voor dat er ook genoeg informatie op staat en dat je daadwerkelijk iets “zinnigs” zegt. Productspecificaties, certificaten en alle belangrijke informatie moeten natuurlijk ook terugkomen.

Stap 4: Wees niet commercieel, maar overtuigend

Vaak willen we bij conversie optimalisatie een beetje doorslaan. “Koop nu dit (…)”, of “Altijd de beste koop”. Dit komt heel schreeuwerig over. Als jij een goed product of dienst aanbiedt, zeggen reviews veel meer dan jouw woorden. Probeer daarom bezoekers te overtuigen door middel van voorbeelden en wees zo transparant mogelijk op je pagina. Dit kun je doen aan de hand van de volgende punten:

  • Zet het voordeel van jouw product of dienst in de titel (dat is goed voor de scanbaarheid van je pagina)
  • Benoem het probleem
  • Geef de oplossing van het probleem, of benoem de voor- en nadelen
  • Voeg reviews toe van je tevreden klanten, als bewijs dat je product of dienst ook echt werkt
  • Maak gebruik van een call to action

Kleine tip van flip: Wanneer je call to action inzet, zet daarboven dan een vraag. Wanneer de bezoeker de vraag met “ja” kan beantwoorden, is de kans groot dat ze op de call to action klikken.

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it