Het is een mooie, zonnige zaterdagmiddag en je pakt de fiets om even de stad in te gaan. Kopje koffie drinken, boodschapje doen, even wat nieuwe kleren kijken, dat soort dingen. Het is 10 minuten fietsen, maar vlak voor aankomst slaat het noodlot toe: een lekke band.

Wat is op dat moment je eerste natuurlijke instinct, ontstaan na een miljoenen jaren durende evolutie? Inderdaad, je mobiel erbij pakken om de dichtstbijzijnde fietsenmaker te zoeken.

Alles is tegenwoordig online via de mobiele telefoon te vinden. Dat betekent dat de mobielvriendelijkheid van je website tiptop in orde moet zijn. Stel, je website werkt niet goed op mobiel. Dan drukt de bezoeker je gewoon weer weg, om verder te zoeken naar een website die wel lekker loopt. Om het meeste uit je website te halen is het dus belangrijk om ook je mobiele website goed in te richten. In deze blogpost helpen we je met enkele tips een eindje op weg.

Mobielvriendelijkheid en Google

Iedereen heeft tegenwoordig zijn of haar mobiel op zak. Wie online snel iets wil opzoeken zal daar vandaag de dag dus ook snel de mobiel voor pakken. Natuurlijk heeft Google deze ontwikkeling ook allang herkend. Het algoritme van de zoekmachine is daarom zo aangepast dat de mobiele en desktop versie van een website los van elkaar beoordeeld worden.

Mobiele websites hebben dus hun eigen regels om goed te scoren. Een van deze regels is – vrij logisch – de gebruiksvriendelijkheid op mobiele apparaten. Google houdt nu eenmaal van gebruiksvriendelijke websites. Vanuit een online marketing standpunt gezien wil je je website of webshop dus goed voor mobiele gebruikers optimaliseren. De mobiele versie zal hierdoor hoger ranken en dus meer bezoekers trekken.

 

Een hoger conversiepercentage

Het is natuurlijk hartstikke leuk als mensen op je website terecht komen omdat je goed vindbaar bent. Maar dan ben je er nog niet. Het is namelijk minder leuk als ze vervolgens snel weer vertrokken zijn omdat je mobiele website niet goed in elkaar zit. Om meer uit je website te halen kun je diverse aspecten optimaliseren die voor een betere mobielvriendelijkheid en dus meer conversies moeten zorgen. We noemen het een ‘conversie’ als een bezoeker op je website overgaat tot een bepaalde actie, zoals contact opnemen of een bestelling plaatsen.

 

5 conversiegerichte tips

Tip #1: Je laadsnelheid moet optimaal zijn

Alles moet tegenwoordig ‘snel, snel, snel’ gaan. Wanneer een bezoeker voor zijn gevoel te lang moet wachten tot de website geladen is, drukt ‘ie gewoon weer weg. Want wachten vinden we niet leuk, en misschien laadt een andere website wel gewoon lekker snel. De laadsnelheid van je website weegt dan ook zwaar voor Google, zeker als het om mo+biele websites gaat. Hoe je de laadsnelheid van je (mobiele) website verbetert? Denk hierbij aan de volgende zaken:

  • Kies de juiste hostingpartij;
  • Maak gebruik van browser caching, bijvoorbeeld met behulp van een plug-in;
  • Zorg dat je afbeeldingen geoptimaliseerd zijn (niet te groot formaat);
  • Zorg dat je CMS en plug-ins up-to-datezijn;
  • Maak niet onnodig veel gebruik van redirects;
  • Gebruik geen ‘zwaar’ thema of pagebuilder met onnodig veel CSS-elementen en JavaScript.

Tip #2: Zorg dat je website of webshop ‘responsive’ is

Het scherm van een mobiele telefoon is natuurlijk veel kleiner dan die van een laptop of computer. Ook is het mobiele scherm vooral lang, waar een gewoon beeldscherm breed is. Simpelweg de desktop versie van je website omlaag schalen werkt dus niet voor mobiele gebruikers. Als een website ‘responsive’ (of responsief) is, betekent dit dat de website op allerlei verschillende apparaten een optimale gebruikservaring heeft. Maak bijvoorbeeld gebruik van reponsive lettertypen, responsieve afbeeldingen en stel de grootte van elementen in aan de hand van percentages. Zo wordt je website of webshop ook op mobiel mooi weergegeven.

Benieuwd of jouw website inderdaad responsive is? Dit is heel gemakkelijk te testen. Open je website op je mobiele telefoon en scroll door je pagina’s heen. Is alle content lees- en zichtbaar? Klopt de layout nog en valt er niks weg? Werken alle knoppen en is het contactformulier gewoon in te vullen. Zo ja, dan zit het op dit vlak waarschijnlijk wel goed. Zo niet, dan is er nog wat werk aan de winkel.

Tip #3: Maak mobiel navigeren zo makkelijk mogelijk

Oké, dus de bezoeker is blijven hangen omdat je website snel laadt en deze er wegens een responsive webdesign ook goed op mobiel uit ziet. Goed bezig! Maar ook nu ben je er nog niet. Hij of zij moet namelijk ook makkelijk de website door kunnen spitten om te vinden waar hij of zij naar op zoek is. Dit optimaliseer je door je mobiele website zo te ontwerpen dat mobiel navigeren makkelijk gaat.

Daarbij moet rekening gehouden worden met de ligging van de mobiel in de hand van de gemiddelde gebruiker. Het apparaat ligt in de hand, waarbij het aan de onderkant vastgehouden wordt. Met de duim wordt vervolgens door de website genavigeerd. Zorg er daarom voor dat de belangrijkste navigatie-elementen en knoppen gemakkelijk met de duim te bereiken zijn.

Tip #4: Houd het conversieproces eenvoudig

Uiteindelijk wil je iets aan je website bezoekers overhouden. Het liefste heb je dat je van zo veel mogelijk bezoekers een klant maakt en dat ze dus tot een actie over te gaan, zoals contact opnemen, een bestelling plaatsen of een aanvraag doen. Idealiter maak je het conversieproces dus zo makkelijk mogelijk voor de bezoeker. Denk daarbij aan ‘call-to-action’ buttons binnen het duimgebied en korte contactformulieren. Hoe makkelijker je het maakt, hoe lager de drempel wordt.

Tip #5: Gebruik de tool van Google

Bij het zo mobielvriendelijk mogelijk maken van je website komt veel kijken. Zo veel zelfs dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. De beste aanpak is om eerst te kijken of je hier überhaupt mee aan de slag hoeft te gaan. Hiervoor is de “mobielvriendelijke test” van Google ideaal. Deze geeft simpelweg aan of jouw website wel of niet gemakkelijk te gebruiken is op mobiele telefoons.

 

Mobiele, responsive en adaptive websites

Een mobiele website

Mobiele websites zijn speciaal ontwikkeld voor mobiele en/of tablet weergave. Je apparaat (bijv. je telefoon) wordt door een script herkend en doorgestuurd naar een aparte url, meestal een “http://m.domeinnaam.nl” url. De “m” is dan in dit geval een subdomein waar een andere website op draait dan op het hoofddomein. Deze andere website is de website die speciaal geoptimaliseerd is voor mobiele weergave. Vaak is het een uitgeklede versie van de echte website met minder functionaliteiten en minder inhoud. Mocht je dat willen, dan kan je in deze versie dus totaal andere content tonen dan in de hoofdsite en je mobiele bezoeker alleen dat tonen wat jij vindt dat belangrijk is.

Een groot nadeel van deze opzet is dat je de teksten in je website op twee plekken zal moeten beheren voor dezelfde pagina. Wil je dus een tekst aanpassen op de homepagina, dan zul je dat op twee plekken moeten doen.

En dat is niet alles. Omdat je twee verschillende linkjes hebt voor 1 pagina bijv. website.nl/home en m.website.nl/home zal Google beide pagina’s indexeren en zien als duplicate content. Of het nu gaat om exact dezelfde inhoud of een percentage van de inhoud dat overeenkomt staat nog ter discussie. Het is daarom beter om elke pagina van unieke content te voorzien.

Een responsive website

Een responsive website is natuurlijk ook geschikt voor mobiele en tablet weergave. De website is in dit geval zo gebouwd dat deze mee schaalt met de resolutie van het scherm. Of je de website nu op een desktop of op een mobiel bekijkt, de website is altijd goed te bekijken. Omdat dezelfde website mee schaalt, is er van bovenstaande ongemakken geen sprake. Zo hoef je de teksten op maar één plek te beheren en hoef je je geen zorgen te maken over duplicate content.

Een mogelijk nadeel is dat de website op een langzame telefoon met traag internet ook langzaam geladen wordt. Bij bijvoorbeeld een mobiele website hebben gebruikers hier minder last van.

Een adaptive website

Dan zijn er nog ‘adaptive websites’. Deze super versie van de responsive website gaat nog een stap verder en neemt de nadelen van de standaard responsive sites zo goed als helemaal weg. Naast het mee schalen kan deze versie namelijk herkennen met welk apparaat je de website bezoekt en wat de snelheid van je internet verbinding is. Heb je een langzaam apparaat met een langzame verbinding dan past de website de inhoud hier op aan. Zo kan je er dus voor kiezen om je website in een lagere resolutie te tonen. Op deze manier laadt de website ook bij een langzame verbinding razendsnel. Ideaal!

 

Laat je mobiele website testen

Ben je benieuwd hoe mobielvriendelijk jouw website is? Vraag dan een gratis analyse aan. Met deze scan worden zaken als de responsiviteit en laadsnelheid van je website gemeten.

Misschien zijn er verbeterpunten te vinden voor mobielvriendelijkheid van je website, maar heb je geen flauw idee hoe je die door moet voeren. Neem in dat geval gerust contact op met ons op voor advies. Een van onze internet marketing adviseurs neemt de resultaten van de scan dan met je door en bespreekt of en hoe deze punten, eventueel met onze hulp, opgepakt kunnen worden.

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it