fbpx
Artikel door Anne

Wat is Majestic SEO

4 maanden geledenLeestijd 5 minuten

Voor een SEO campagne heeft een marketeer aardig wat tools nodig. Eerder hadden we het al over Semrush en Ahrefs. Hier, in deze blog, bespreek ik Majestic SEO, een tool die vooral gebruikt wordt voor linkbuilding. Als je echt actief backlinks wil verzamelen en onderhouden, dan kan je eigenlijk niet om Majestic SEO heen. Wat ik onder andere ga uitleggen is:

  1. Wat kun je met Majestic SEO
  2. Trust flow, topics en de citation flow
  3. Heb je een gezonde website?
  4. Anchorteksten
  5. Duik dieper in de links
  6. De voor en nadelen van Majestic
Wat is Majestic SEO
Onwise » Algemeen » Wat is Majestic SEO

Wat kun je met Majestic SEO?

Majestic gebruik je puur voor linkbuilding. Het is dan zelfs een van de beter tools die je voor dit doel kunt gebruiken. Wat backlinks zijn, dat leggen we hier uit. Maar, over het algemeen geldt: hoe meer backlinks je hebt, hoe betrouwbaarder en relevanter Google je vindt en hoe hoger je rankt. Note: zorg er wel voor dat je goede en betrouwbare backlinks hebt, anders kan het zijn dat je website als spam wordt gemarkeerd. Met Majestic SEO breng je het linkprofiel (het geheel aan backlinks van en naar jouw website) van je website én die van je concurrenten in kaart. Met deze tool krijg je o.a. antwoord op enkele belangrijke vragen:

    • Hoeveel backlinks heeft de website?
    • Op welke onderwerpen rankt de website?
    • Welke anchors worden er gebruikt?

Zo kom je achter de zwakke punten van je website vergeleken met je concurrentie op gebied van linkbuilding en weet je waar je aan moet werken.

Trust flow, topics en de citation flow

De trust flow en de topical trust flow zijn, voor mij, twee van de belangrijkste punten van Majestic. Deze waarden zeggen namelijk iets over de betrouwbaarheid van de website. Bij de site explorer plaats je de link van je website en vervolgens wordt deze gescoord tussen de 1 en de 100. Deze waarde noemen we ook wel de trust flow. Naast de trust flow cijfer krijg je ook enkele onderwerpen (topics) te zien, waarop je website scoort:

trustflow majestic seo

Onwise.nl scoort op verschillende onderwerpen die gerelateerd zijn aan bedrijven, computers en het internet. Vooral het derde topic vind ik interessant, want dit zegt iets over onze bezigheden. Het tweede topic gaat vooral over financial services, een topic dat interessant is voor boekhoudkantoren. Verder rankt de website ook nog op een vierde topic: home. Dit is ons geval een nietszeggend, irrelevant topic en dus eigenlijk een om te vermijden.

Hoe kom je dan aan de topics die niet gerelateerd zijn aan je branche, hoor ik je denken. Heel simpel: irrelevante backlinks. Bij het verzamelen van backlinks is het dan ook verstandig om ze uit te kiezen op het onderwerp.

Rechts naast de trust flow vind je de citation flow:

majestic seo citation flow

De citation flow zegt iets over de waarde van de gehele pagina en is vergelijkbaar met de DR-waarde van Ahrefs.

Heb jij een gezonde website?

Door deze twee metrics, namelijk citation en trust flow, kun je snel zien of je website en het achterliggende linkprofiel “gezond” zijn. Scoor je op de juiste onderwerpen? Ishet verschil tussen de trust en citation flow groot? Je kan dit rekensommetje gebruiken als ezelsbruggetje, om te zien of je website wel gezond is:

Is de trust flow de helft minder van je citation flow, dan is de kans groot dat je veel overbodige backlinks hebt.

Dit is natuurlijk alleen maar een vuistregel en moet je dus met een korreltje zout nemen. Want Majestic kijkt namelijk niet naar de prestaties van je website, je bezoekers of de conversies. Wel kan deze vuistregel je een goed idee geven als het gaat om het vergaren van backlinks.

Luister naar de Onwise Academy Podcast

'Online Marketing voor beginners'

Anchorteksten

Als je werkt aan je linkbuilding profiel, dan werk je ook aan je anchortekst profiel. Het is goed om dit inzichtelijk te maken. Majestic maakt een wordcloud van alle anchorteksten. Dat ziet er als volgt uit:

majestic linkbuilding

Zo kun je precies zien op welke anchortekst je scoort. Deze staat dan weer op een pagina die een bepaalde topical trust flow heeft:

overzicht van anchorprofiel in majestic seo

Duik dieper in de links

Al het bovenstaande is echt super handig als je aan de slag gaat met linkbuilding. Majestic SEO is niet voor niets de tool die ik gebruik als ik aan de slag ga met linkbuilding. Hiermee kan ik nog dieper in de links duiken. kan Zo kan ik achterhalen of de links allemaal een verschillend IP-adres hebben. Vermoed je namelijk dat de backlinks die je wilt gebruiken “linkfarms” zijn, dan kun je dit op deze manier gemakkelijk checken. Handig!

De voordelen en nadelen van Majestic SEO

Dit zijn voor mij de voordelen van Majestic SEO:

  • Met Majestic kun je er achter komen of je goede backlinks verzameld, denk hierbij aan de topical trust flow en de trust flow.
  • Je krijgt een volledig plaatje van jouw eigen website.
  • Het duikt iets dieper in de materie dan als ahrefs.
  • Je kan ook een batch analyse maken, zodat je in één oogopslag kunt zien welke links je wel of niet kunt gebruiken (of welke concurrenten het beter doen).

Er zijn natuurlijk ook een aantal nadelen:

  • Het is niet gratis. Je hebt een abonnement vanaf €40,- per maand
  • Het is niet een alles-één-oplossing. Je hebt nog wel andere SEO-tools nodig.
Deel dit bericht
Anne

Over Anne

Van journalist naar online marketeer, maar nog altijd even nieuwsgierig, onderzoekend en creatief. Ze helpt je graag alles uit je campagne halen voor online succes.

Internet marketing bureau

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.