Artikel door Anne

Wat is Semrush?

2 maanden geledenLeestijd 5 minuten

Voor een goede SEO strategie – en de implementatie van deze strategie – is Semrush simpelweg onmisbaar. Deze handige tool geeft gebruikers namelijk waardevolle inzichten op gebied van SEO. In principe zijn de mogelijkheden eindeloos. Zo kun je vergelijkingen maken met de website van je concurrenten, je eigen website analyseren, zoekwoordenonderzoek doen, noem maar op. In deze blog leg ik uit wat Semrush is, wat de mogelijkheden zijn en hoe je deze tool kunt gebruiken om het meeste uit je online marketing te halen.

Inhoudsopgave:

Wat is Semrush?
Onwise » SEO » Wat is Semrush?

De mogelijkheden binnen Semrush

Wat Semrush onderscheidt van andere SEO tools is dat ze bij Semrush gespecialiseerd zijn in zoekwoordenonderzoek en concurrentie-analyse. Zo kun je onder andere:

  1. Inzicht krijgen op welke zoekwoorden je concurrentie scoort;
  2. Een analyse maken van je website en zien op welke punten je moet verbeteren;
  3. Inzicht krijgen in je backlinks & achterhalen welke backlinks voor jou nog meer interessant zijn;
  4. Semantische (vergelijkbare) zoekwoorden onderzoek doen.

Wanneer jij je website optimaliseert aan de hand van de bovenstaande punten, zorg je ervoor dat je beter vindbaar bent in Google. Als gevolg hiervan zullen de bezoekersaantallen, het aantal aanvragen/orders en dus je omzet stijgen.

Begin bij de basis: SEO techniek

Wanneer je aan de slag gaat met SEO begin je natuurlijk bij het begin: de techniek van de website. Dit is niet alleen het fundament van een goede SEO-strategie, maar ook van een goede werkende website. Ga maar na: hoe snel haak jij bij websites af, als ze niet snel genoeg zijn? Of, nog erger, niet-werkende 404 pagina’s bevatten? Als je geen gebruiksvriendelijke website hebt, haken bezoekers af en loop je omzet mis. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Met een technisch rapport van Semrush kun achterhalen of en wat voor problemen jouw website heeft. Denk hierbij aan problemen als:

  1. Redirects en 404-meldingen;
  2. Canonicals;
  3. Duplicate meta titels of content;
  4. Snelheid van de website;
  5. Kwaliteit van de sitemap.

Gratis 30 minuten consult

Sparren met een specialist? Wij kijken graag met je mee!

Content & zoekwoordenonderzoek

Is de techniek van de website in orde? Dan kun je aan de slag met de volgende stap: de content op de website. Dit begint bij een zoekwoorden onderzoek. Schrijf voor jezelf kernwoorden, ook wel zoekwoorden of keywords genoemd, op die bij jouw pagina/website passen en waarop jij gevonden wilt worden. Deze voer je vervolgens in Semrush in. Let onder andere op het zoekvolume (hoe hoger, hoe beter) en de concurrentie op het desbetreffende zoekwoorden (hoe lager, hoe beter). Het liefste gebruik je zoekwoorden met een relatief hoog zoekvolume en weinig concurrentie, maar deze zijn vaak lastig te vinden. Hoe hoger de concurrentie is, hoe moeilijker het is om te scoren.

De functies van Semrush

Nu we de basics gehad hebben ga ik hieronder verder in op hoe je Semrush voor verschillende doeleinden gebruikt.

1. Organic Research

Met de ‘Organic Research’-functie kun je interessante informatie over een domein achterhalen. Hier kun je niet makkelijk informatie mee winnen, maar ook inspiratie opdoen. Je vult de URL van je eigen website of die van je concurrent in en Semrush maakt een uitdraai:

wat is semrush organic research

Links bovenin zie je het aantal zoekwoorden staan waarop het domein rankt. Bijvoorbeeld: bij Onwise is dat op het moment van schrijven 2.2k (2200). Daarnaast heb je de metric traffic, ofwel verkeer. De 2.2k zoekwoorden zorgen ervoor dat er ongeveer 4.1k traffic naar de website komt.

Let op: Dit is slechts een indicatie, Semrush heeft geen precieze data over de website.

Vanuit ‘Organic Research’ kun je naar ‘Top Organic Keywords gaan’. Hier zie je welke posities (in Google) deze zoekwoorden hebben, hoeveel traffic de zoekwoorden genereren (dit hangt ook af van het zoekvolume en de positie van het zoekwoord) en hoe lastig het is om op deze zoekwoorden te scoren:

semrush organic research

2. Keyword gap

Bij ‘Keyword Gap’ kun je jouw eigen website en die van jouw concurrenten invullen. Je maakt dan een vergelijking. Zo kun je achterhalen hoeveel zoekwoorden je deelt met je concurrent, welke je mist en/of waar je nog meer aandacht aan moet besteden:

Semrush Keyword Gap

Dit is een handige tool om te kijken naar de strategie van je concurrent.

De ‘Backlink Gap’ werkt hetzelfde als de ‘Keyword Gap’, maar dan wordt er gekeken naar backlinks (surprise). Achterhaal waar jouw backlink kansen nog liggen. Lig je voor op je concurrentie of moet je hier nog even achteraan?

4. Keyword overview

Met de ‘Keyword Overview’ krijg je een overzicht van het door jou ingevoerde zoekwoord. Vanuit hier kun je naar verschillende tabbladen gaan:

Semrush Keyword Overview

Dit is ideaal voor zoekwoorden onderzoek. Op deze manier kun je een content planning maken of je pagina verder aanvullen met interessante keywords.

5. Keyword Magic Tool

De ‘Keyword Magic Tool’ is onderdeel van de ‘Keyword Overview’. Hier kun je alle zoekwoorden terugzien: Broad, Phrase exact of related. Ook de ‘Questions’-functie is handig. Hiermee kun je namelijk eenvoudig relevante vragen en de antwoorden hierop verwerken in de content op jouw website. De ‘Magic Tool’ ziet er verder hetzelfde uit als ‘Organic Research’, alleen de positie ontbreekt natuurlijk omdat je hier geen website invoert.

Voor- en nadelen van Semrush

De voordelen van van Semrush zijn:

  1. Een zeer uitgebreide database;
  2. Onmisbaar wanneer je aan de slag wilt met het verbeteren van de content en autoriteit van je website;
  3. Krijg inspiratie door “af te kijken” bij je concurrenten;
  4. Alle facetten van keyword search en zoekmachine optimalisatie kun je hier terugvinden;
  5. Er is een gratis versie van Semrush.

Nadelen van Semrush:

  1. Gratis versie van Semrush heeft slechts beperkte mogelijkheden
  2. De volledige versie is niet goedkoop.
  3. Het is lastig om op alle taalgebieden een volledige database op te bouwen, daardoor schiet Semrush op de Nederlandse taal hier en daar wat te kort.

Volg Onwise op Linkedin

voor de nieuwste trends
Deel dit bericht
Anne

Over Anne

Van journalist naar online marketeer, maar nog altijd even nieuwsgierig, onderzoekend en creatief. Ze helpt je graag alles uit je campagne halen voor online succes.

Internet marketing bureau

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.