Reviews in online marketing, gebruik jij ze al? Klantbeoordelingen zijn onmisbaar in een effectieve online marketing campagne. Klantbeoordelingen zorgen ervoor dat je bedrijf transparant overkomt en helpt zelfs om mensen te overtuigen van je product of dienst. Maar het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten, want niet iedereen laat een positieve review achter. Dit kan soms vervelend zijn, maar is zeker geen reden om de kracht van reviews te negeren. In deze blog leg ik uit waarom het belangrijk is om reviews te gebruiken in je online marketing strategie.

Waarom zijn reviews belangrijk?

De ervaringen van klanten van jouw product of dienst zijn onmisbaar voor je bedrijf. Reviews zorgen voor een stukje transparantie. Online kun jij jezelf natuurlijk wel verkopen als dé expert in jouw vakgebied, maar door de feedback van je klanten geloven toekomstige klanten je ook daadwerkelijk. Je creëert extra vertrouwen doordat je de reviews deelt. Positieve reviews dragen bij aan het vergroten van je klantloyaliteit. Resultaat? Tevreden klanten doen herhaalaankopen of raden je bedrijf aan aan bekenden.

Wist je dat 93% van de consumenten zegt dat reviews invloed hebben op hun beslissing om het product te kopen of de dienst af te nemen?

Wist je dat je minstens een 3.3 rating moet voordat consumenten overwegen jouw dienst of product af te nemen?

 

Het effect van reviews

Reviews geven niet alleen klanten een goed beeld van jouw bedrijf, ook Google kan op deze manier terugzien wat de kwaliteit van jouw dienst of product is. Door structured data toe te voegen aan je website kun je een rich snippet creëren.

Via de Schema Markup van Google wordt eenvoudig uitgelegd hoe je structured data toevoegt aan je website. Let wel op: wanneer je structured data hebt ingesteld wordt deze niet altijd getoond.

Doordat je structured data hebt toegevoegd aan je website kan de zoekmachine eenvoudig de gebruikersfeedback en de reviews uitlezen. Dit hoeft niet per se invloed te hebben op je posities in de zoekmachineresultaten. Wel geeft het Google wat extra informatie. Reviews hebben wel effect op de posities van de Google Mijn Bedrijf resultaten. Wanneer je veel reviews verzamelt, staat je website vaak bovenaan:

Wanneer je reviews verzamelt via Trustpilot of Feedback Company, krijg je weer een extra backlink. Gebruik ook de reviews bij je social media campagne, dit kun je doen doen door een review post te maken. Dit vergroot de betrokkenheid en het vertrouwen in jouw bedrijf.

 

Negatieve reviews

Wat veel mensen weerhoudt om aan de slag te gaan met het verzamelen van reviews, zijn de slechte ervaringen van mensen. “Slechte ervaringen schrikken potentiële klanten af”, hoor ik vaak. Ik begrijp dat dit je kan weerhouden van het verzamelen van feedback, maar wanneer je alleen goede beoordelingen krijgt komt dit niet geloofwaardig over.

Krijg je een negatieve review? Reageer er dan zo open mogelijk op, bijvoorbeeld als volgt: “Wat vervelend dat je het zo hebt ervaren. Hoe kunnen we het in de toekomst anders doen, waardoor je ervaring wel goed wordt?”. Degene die de review heeft achtergelaten, reageert waarschijnlijk niet op je reactie. Op deze manier laat je aan andere klanten zien dat je betrokken bent bij het proces. Een andere manier is om in gesprek te gaan met deze klant. Je zou een negatieve review dan zelfs kunnen veranderen in een positieve review.

 

Het tonen van reviews

Met gebruik van Google Mijn Bedrijf en structured data kun je reviews effectief weergeven op je website. Dit kun je op verschillende manieren doen:

  • Testimonials: Dit zijn geschreven verklaringen van klanten waarin ze hun positieve ervaringen delen. Dit kan variëren van korte citaten tot uitgebreide verhalen.
  • Sterrenbeoordeling: Je kunt Google Mijn Bedrijf data rechtstreeks inladen op je website. Met andere platformen, zoals Trustpilot, is dit ook mogelijk.
  • Klantenbeoordeling: Dit zijn gedetailleerde beoordelingen over de ervaringen van een product of dienst. Wat een klantenbeoordeling anders maakt dan een testimonial, is dat een klantenbeoordeling ook negatieve reviews kan bevatten. Een klantenbeoordeling biedt vaak meer diepgang en context dan een sterrenbeoordeling.
  • Video testimonials: Dit is als een “gewone” testimonial, maar dan in een videovorm. Deze worden vaak gebruikt voor social media.

 

Interessante feitjes

Twijfel je nog steeds of je aan de slag moet met het verzamelen van reviews? Dan heb ik hier enkele statistieken voor je.

  • 87% van de consumenten gebruikt Google Mijn Bedrijf voor de reviews, volgens Brightlocal.
  • Streetfightmag heeft uigezocht dat wanneer je met 0,1 ster stijgt, je conversieratio met 25% omhoog gaat.
  • 62% van de consumenten geeft aan geen producten te kopen wanneer de reviews gemanipuleerd zijn, heeft Oberbello uitgezocht.
  • Google geeft aan dat je op je reviews moet reageren. Dat komt namelijk 1,7 keer betrouwbaarder over dan wanneer je dit niet doet.
  • 85% van de consumenten vindt reviews die ouder zijn dan drie maanden niet meer relevant vermeldt Search Engine Journal.

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it