Heeft jouw bedrijf al een account op Facebook, Instagram en/of LinkedIn? Actief zijn op social media is essentieel om je bedrijf te laten groeien. Jouw (potentiële) klanten zitten immers de hele dag door op social media. Wil jij jouw bedrijf laten groeien op én met social media? Wij geven handige tips!
Inhoudsopgave:
Veel bedrijven gebruiken social media om hun naamsbekendheid en zichtbaarheid te vergroten. Ook zorgt aanwezigheid op sociale media voor meer vertrouwen en loyaliteit van je bestaande klanten, iets wat op zijn beurt zorgt voor een hogere klanttevredenheid, meer heraankopen en meer rendement. Anders gezegd: met social media zorg je er niet alleen voor dat meer mensen jou, je bedrijf en je producten of diensten kennen (naamsbekendheid), maar ook dat zij jou en je bedrijf beter vertrouwen en loyaler zijn.
Met ‘alleen’ een account op een of meerdere sociale media kanalen ben je er nog niet. Om een relatie met je doelgroep op te bouwen moet je engagement, ofwel betrokkenheid, creëren en stimuleren. Het idee hierachter is logisch: om verbinding te maken met je doelgroep moet je laten zien wie je bent, wat je bieden hebt en wat je missie is. Dit doe je door regelmatig boeiende posts te maken die mensen inspireren, nieuwtjes te delen, je eigen events te promoten, enzovoorts. Zorg ervoor dat de dingen je op sociale media deelt relevant, herkenbaar, onderscheidend, deelbaar en op interactie gericht zijn. Op deze manier bouw je geleidelijk een relatie en vertrouwensband op met je potentiële klanten, iets waar je op de lange termijn de vruchten van plukt.
Mensen delen heel veel op hun social media accounts: hun interesses, hobby’s, vrienden, vakanties, werk en welke celebrities ze leuk vinden. Dit betekent dat er veel gegevens te vinden zijn, ook over jouw doelgroep. Met deze gegevens kun je als bedrijf betere beslissingen nemen, omdat je weet waar je potentiële klanten naar zoeken én wat de beste manier is om ze te bereiken. Dit zelf uitpluizen hoeft gelukkig niet: de meeste social media kanalen, waaronder Meta (het moederbedrijf van Facebook en Instagram), hebben dit al voor je gedaan. Het enige wat jij hoeft te doen is weten wat je doelgroep (leeftijd, geslacht, locatie, et cetera) is en je social media strategie hier op instellen.
Op sociale media als Instagram en Facebook heb je te maken met diverse algoritmes. Deze systemen bepalen welke posts gezien worden en pikken goed presenterende content eruit op basis van de likes, comments, shares en saves. Het is dus belangrijk om door het algoritme opgemerkt te worden. ‘Trucjes’ zijn hiervoor niet nodig – zorg er simpelweg voor dat jouw post van toegevoegde waarde is en inspeelt op de eigenschappen, voorkeuren en wensen van je doelgroep, dan blijven mensen vanzelf hangen en liken. Ook kun je als bedrijf of merk een stapje verder gaan en actief op relevante posts, comments en/of directe berichten van je volgers (DM’s) reageren. Dit noemen we ook wel community management.
Het social media platform Instagram is mateloos populair en heeft meer dan een miljard gebruikers wereldwijd (1,074 miljard om precies te zijn). In Nederland gebruiken maar liefst 8,5 miljoen mensen het sociale medium. Het is dan ook geen verrassing dat Instagram een van de beste social media kanalen is om op te groeien als bedrijf. Maar hoe groei je als bedrijf op Instagram? We geven een aantal tips:
Bij social media marketing denken velen al snel aan Facebook, Instagram en LinkedIn. Dit terwijl er ook nog diverse andere platformen die kunnen bijdragen aan de groei van jouw bedrijf.
Eén zo’n platform is Tiktok. Natuurlijk, er is tegenwoordig veel te doen om dit platform, maar niemand kan ontkennen dat dit platform voor veel bedrijven en organisaties talloze kansen biedt. In Nederland gebruiken zo’n 1,7 miljoen mensen Tiktok, een aantal dat de komende jaren alleen maar zal toenemen. Via korte video content op Tiktok zet je je producten en/of diensten in de schijnwerper, werf je potentiële klanten en creëer je stapje voor stapje een loyale community.
Ook Pinterest kan gebruikt worden voor marketingdoeleinden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen op Pinterest maandelijks 2x meer besteden dan mensen op andere sociale platforms. Zo kun je door middel van Shopping-advertenties je producten direct via Pinterest verkopen terwijl je tegelijkertijd aan je naamsbekendheid en merkherkenning werkt.
Snapchat is niet voor elk bedrijf een geschikt sociaal platform, maar als je een jongere doelgroep wil aanspreken en wil werken aan je naamsbekendheid en klantbinding, dan is Snapchat zeker een te overwegen optie. Met een Snapchat Business Account heb je nagenoeg eindeloze opties tot je beschikking, van getargete betaalde advertenties tot ‘gewone’ Snapchat-functies zoals het razendsnel delen van een afbeelding of video.
Als je snel wil groeien met je bedrijf via social media kun je dit doen met betaalde advertenties. Op nagenoeg alle genoemde sociale media (Meta, LinkedIn, Tiktok, Pinterest, Snapchat) is het mogelijk om betaalde advertenties te plaatsen. Hiermee bereik je eenvoudig potentiële klanten die jouw bedrijf nog niet volgen. Een ander voordeel van adverteren op social media is dat je heel gericht je doelgroep kunt bereiken door middel van verschillende targeting-opties.
Je moet dan wel weten op welk platform jouw doelgroep met name actief is. Richt jij je met je producten op jongvolwassenen, dan zijn Instagram, Tikotk en Snapchat ideaal. LinkedIn is een platform voor professionals en ideaal om bijvoorbeeld vacatures en bedrijfsnieuws te delen, terwijl Facebook juist een heel breed publiek kent.
Wil jij groeien met je bedrijf en daarvoor social media inzetten? Investeer dan in social media marketing en schakel een social media bureau in. Wij ondersteunen je maar al te graag met een social media campagne. Neem vrijblijvend contact op met onze social media specialisten.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!