De dagen worden weer korter en het jaar loopt ten einde. Voor je het weet staan de feestdagen voor de deur. Tegenwoordig beginnen die eerder dan we altijd gewend waren, maar het is nu nog niet te laat om met je marketing in te spelen op de feestdagen. In dit artikel geven wij je een aantal tips om jouw klanten nóg beter te bereiken nu de feestdagen er weer aan komen.
Aankomende feestdag | Datum |
---|---|
Black Friday | Vrijdag 25 november 2022 |
Green Friday | Vrijdag 25 november 2022 |
Cyber Monday | Maandag 28 november 2022 |
Sinterklaasavond | Maandag 5 december 2022 |
Kerstavond | Zaterdag 24 december 2022 |
1e Kerstdag | Zondag 25 december 2022 |
2e Kerstdag | Maandag 26 december 2022 |
Nieuwjaarsdag | Zondag 1 januari 2023 |
Valentijnsdag | Dinsdag 14 februari 2023 |
Goede vrijdag | Vrijdag 7 april 2023 |
1e Paasdag | Zondag 9 april 2023 |
2e Paasdag | Maandag 10 april 2023 |
Een nieuwe ‘feestdag’ in de lijst is Green Friday. Green Friday is een statement tegen Black Friday om overconsumptie door de torenhoge kortingen tegen te gaan. Het is een alternatief van Trees For All waar ze bedrijven aanmoedigen om in een groene planeet te investeren. Hoe? Heel simpel: door alleen maar duurzame en tweedehands producten te verkopen. Of juist door spullen te recyclen of repareren.
Het jaar is natuurlijk bijna voorbij, wat kan betekenen dat jouw marketingbudget er wellicht bijna doorheen is. Echter is het wel zo dat veel ondernemers in het vierde kwartaal de meeste omzet van het jaar maken. Kijk dus wat je nog over hebt voor de marketing, en zet dit vol in voor de feestdagen als je wilt zorgen dat jouw klanten je ook online kunnen vinden.
Op basis van je budget en de doelstelling die je voor het jaar hebt opgesteld maak je de keuze voor (een aantal) kanalen. Het ene kanaal kan je meer budget kosten dan het andere kanaal, dus kies zorgvuldig. Hou er ook rekening mee dat de kanalen moeten passen bij je doelgroep. Een aantal voorbeelden van verschillende kanalen zijn: social media marketing, e-mailmarketing, zoekmachine adverteren, influencer marketing en zo zijn er nog veel meer.
Hoe leuk is het om de marketing in een feestelijk jasje te gieten? Voor een marketingcampagne rondom de kerstdagen kun je jouw huisstijl voorzien van enkele kerstversieringen. Denk aan een kerstboom, kerstballen, lichtjes of sneeuw rondom jouw logo. Ook advertenties kunnen op deze manier versierd worden en ook directe e-mails kun je een feestelijk thema geven.
Let bij het instellen van een thema ook op de content planning. Je kunt jouw socials ook in een feestelijk thema gieten en ook blogs gericht op de feestdagen zullen jouw campagne flink vooruit helpen. Maak unieke foto’s voor jouw social media en blog artikelen. De blogartikelen kun je gebruiken om jouw klanten te inspireren. Verkoop je tafelkleden? Dan kun je bijvoorbeeld een blogartikel schrijven over hoe je kaarsvet uit een tafelkleed krijgt na een kerstdiner.
Heb je een kortingsactie op jouw website? Zorg dan dat jouw klanten niet om de actie heen kunnen. Buiten dat de korting uiteraard duidelijk op jouw website aangegeven wordt, moeten klanten het ook buiten jouw website tegenkomen. Ook in Google Shopping kun je de korting doorvoeren. Daarnaast is het ook mogelijk om promoties toe te voegen aan Google Ads-zoekadvertenties. Ook op de social media pagina’s kun je acties duidelijk naar jouw klanten communiceren.
Zijn jij en jouw bedrijf klaar voor de drukte van de feestdagen? Start dan direct jouw campagne. Denk er uiteraard wel aan dat je voorbereid moet zijn op drukte en sta klaar voor jouw klanten. Als ze vragen hebben komen ze ongetwijfeld naar jou toe. Met een goede voorbereiding, kom jij ongetwijfeld succesvol de feestdagen door. Kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!