We kennen en gebruiken Google Maps bewust, of onbewust, allemaal. Waar zouden we zijn zonder de GPS-functie van Google? Waarschijnlijk compleet verdwaald. Naast dat het een geweldige navigatie is, heeft Google Maps ook voor bedrijven een zeer gunstige bijkomstigheid. Met name voor de lokale vindbaarheid van je bedrijf. Een betere zichtbaarheid in Google Maps levert je meer bezoekers op.
In deze blog leggen we uit hoe Google Maps Marketing werkt en lopen we door de stappen om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren.
Google Maps is de online kaartendienst van Google, bestaande uit kaarten, luchtfoto’s en panorama’s (Google Street View). Als je de weg kwijt bent of een route wilt ophalen, kijk je op Google Maps en weet je direct waar je bent en wat de snelste route is. Google Maps is het meest gebruikte navigatiesysteem ter wereld met 1 miljard maandelijkse gebruikers. Wist je dat bijna 95% van alle consumenten Google Maps gebruikt om informatie te vinden over bedrijven bij hen in de buurt (bron: Forbes)? Een bedrijf dat online zichtbaar wil zijn, moet echt zijn pijlen richten op Google Maps Marketing.
Kort gezegd, Google Maps Marketing is het gebruik van de functies van Google Maps om jouw bedrijf makkelijker vindbaar te maken. Hoewel dit voor grote bedrijven zeer nuttig (en zeker ook benodigd) kan zijn, is het zelfs nog belangrijker voor kleinere bedrijven.
Google Maps Marketing gaat echter niet alleen over zichtbaarheid – het gaat met name om positionering, en niet alleen die van je winkel. Wanneer je het (strategisch) correct gebruikt, kan Google Maps een belangrijke rol spelen in je digitale marketingstrategie.
Het ultieme doel van Google Maps marketing is een zo hoog mogelijke positionering behalen in de zoekresultaten bij de lokale bedrijven lijsten bij relevante zoekresultaten in Google. Bijvoorbeeld: wanneer iemand in Apeldoorn zoekt op online marketing, willen wij bij Onwise bovenaan staan.
Hoewel lokale zoekopdrachten het meest belangrijke zijn, is het ook belangrijk dat je buiten je locatie gevonden kan worden. Niet iedere gebruiker heeft namelijk zijn locatie beschikbaar op, bijvoorbeeld, hun smartphone. Op dit moment komen zogenaamde ‘ranked’ resultaten naar boven. We pakken er een voorbeeld bij:
In bovenstaande afbeelding hebben we gezocht op tandartsen in Amsterdam. Je ziet 5 tandartspraktijken staan. De tandarts op de eerste positie heeft een beoordeling van 4,7 op basis van 341 reviews. Een zeer hoge score. Daaronder zie je aflopend op basis van de beoordelingen en de score hiervan de tandartspraktijken gerankt. Echter, wanneer we wat verder naar beneden scrollen komen we bij de volgende tandartspraktijk terecht.
Deze tandarts scoort met een 4,7 op basis van 65 beoordelingen een stuk lager dan zijn concurrenten. Waarom? Hier komt Google Maps Marketing om de hoek kijken. Het antwoord ligt hem in de optimalisatie van Google mijn Bedrijf.
Google Mijn Bedrijf geeft bedrijven de mogelijkheid om een lijst met bedrijfsgegevens in te vullen, waardoor je bedrijf zichtbaar kan worden in de Google zoekresultaten. Elk bedrijf, met uitzondering van bepaalde type bedrijven, kan een Google Mijn Bedrijf aanvragen. Op deze wijze kan je openingstijden, adresgegevens en reviews weergeven.
Met Google Maps Marketing komt jouw website hoger in Google te staan. Wil jij dit ook? Wij kunnen je verder helpen op dit gebied en ondersteunen je met een goed doordachte marketingstrategie. Vul het contactformulier in, dan zal een van onze adviseurs contact met je opnemen om de mogelijkheden te bespreken.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!