fbpx
Artikel door Anne

Hoe optimaliseer je jouw Google Maps Marketing?

6 maanden geleden aangepastLeestijd 5 minuten

We kennen en gebruiken Google Maps bewust, of onbewust, allemaal. Waar zouden we zijn zonder de GPS-functie van Google? Waarschijnlijk compleet verdwaald. Naast dat het een geweldige navigatie is, heeft Google Maps ook voor bedrijven een zeer gunstige bijkomstigheid. Met name voor de lokale vindbaarheid van je bedrijf. Een betere zichtbaarheid in Google Maps levert je meer bezoekers op.

In deze blog leggen we uit hoe Google Maps Marketing werkt en lopen we door de stappen om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren.

Onwise » Google » Hoe optimaliseer je jouw Google Maps Marketing?

Hoe werkt Google Maps?

Google Maps is de online kaartendienst van Google, bestaande uit kaarten, luchtfoto’s en panorama’s (Google Street View). Als je de weg kwijt bent of een route wilt ophalen, kijk je op Google Maps en weet je direct waar je bent en wat de snelste route is. Google Maps is het meest gebruikte navigatiesysteem ter wereld met 1 miljard maandelijkse gebruikers. Wist je dat bijna 95% van alle consumenten Google Maps gebruikt om informatie te vinden over bedrijven bij hen in de buurt (bron: Forbes)? Een bedrijf dat online zichtbaar wil zijn, moet echt zijn pijlen richten op Google Maps Marketing.

Wat is Google Maps Marketing?

Kort gezegd, Google Maps Marketing is het gebruik van de functies van Google Maps om jouw bedrijf makkelijker vindbaar te maken. Hoewel dit voor grote bedrijven zeer nuttig (en zeker ook benodigd) kan zijn, is het zelfs nog belangrijker voor kleinere bedrijven.

Google Maps Marketing gaat echter niet alleen over zichtbaarheid – het gaat met name om positionering, en niet alleen die van je winkel. Wanneer je het (strategisch) correct gebruikt, kan Google Maps een belangrijke rol spelen in je digitale marketingstrategie.

Wat is het doel van Google Maps marketing?

Het ultieme doel van Google Maps marketing is een zo hoog mogelijke positionering behalen in de zoekresultaten bij de lokale bedrijven lijsten bij relevante zoekresultaten in Google. Bijvoorbeeld: wanneer iemand in Apeldoorn zoekt op online marketing, willen wij bij Onwise bovenaan staan.

Wat levert Google Maps Marketing jouw bedrijf op?

  • Meer bezoekers. Potentiële klanten in jouw regio vinden jouw bedrijf sneller dankzij de weergave op de kaart. Ze krijgen direct relevante informatie te zien over het bedrijf. De kans wordt zo groter dat ze de website gaan bezoeken of contact gaan opnemen.
  • Beter vindbaar. Je bent 24/7 zichtbaar op Google Maps. Bovendien richt Google zich bij lokale zoekopdrachten liever op lokale bedrijven dan vergelijkbare bedrijven op nationaal niveau. Jouw lokale bedrijf wordt daarom vaak hoger vermeld bij een zoekopdracht. Een hogere positie in Google Maps maakt het voor klanten gemakkelijker om voor jouw bedrijf te kiezen.
  • Gratis publiciteit. Google Maps is een gratis dienst. Voor registratie betaal je niks, en ook als een potentiële klant via Maps op jouw website terecht komt, ben je Google niets verschuldigd.
  • Meer vertrouwen en merkbekendheid. Een professioneel geoptimaliseerde vermelding in Google Maps schept vertrouwen. Daarnaast verstevigt het je merkbekendheid en aanwezigheid in de omgeving.

Hoe rank je via Google Maps marketing?

Hoewel lokale zoekopdrachten het meest belangrijke zijn, is het ook belangrijk dat je buiten je locatie gevonden kan worden. Niet iedere gebruiker heeft namelijk zijn locatie beschikbaar op, bijvoorbeeld, hun smartphone. Op dit moment komen zogenaamde ‘ranked’ resultaten naar boven. We pakken er een voorbeeld bij:

In bovenstaande afbeelding hebben we gezocht op tandartsen in Amsterdam. Je ziet 5 tandartspraktijken staan. De tandarts op de eerste positie heeft een beoordeling van 4,7 op basis van 341 reviews. Een zeer hoge score. Daaronder zie je aflopend op basis van de beoordelingen en de score hiervan de tandartspraktijken gerankt. Echter, wanneer we wat verder naar beneden scrollen komen we bij de volgende tandartspraktijk terecht.

Deze tandarts scoort met een 4,7 op basis van 65 beoordelingen een stuk lager dan zijn concurrenten. Waarom? Hier komt Google Maps Marketing om de hoek kijken. Het antwoord ligt hem in de optimalisatie van Google mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf geeft bedrijven de mogelijkheid om een lijst met bedrijfsgegevens in te vullen, waardoor je bedrijf zichtbaar kan worden in de Google zoekresultaten. Elk bedrijf, met uitzondering van bepaalde type bedrijven, kan een Google Mijn Bedrijf aanvragen. Op deze wijze kan je openingstijden, adresgegevens en reviews weergeven.

Google Mijn Bedrijf optimalisatie checklist

  • Gebruik complete adresgegevens. Ondanks dat dit voor zich spreekt, zal je erover verbazen hoe vaak dit mis gaat. Voeg ook de openingstijden toe, zodat bezoekers niet voor een dichte deur komen te staan.
  • Specificeer de regio waarin je actief bent.
  • Verifieer je Google Mijn Bedrijf. Wanneer je je aanmeldt, krijg je binnen enkele dagen een brief thuisgestuurd met hierin je verificatiecode.
  • Vink alle relevante categorieën aan voor je bedrijf. Voor bijvoorbeeld restaurants en hotels zijn hier speciale mogelijkheden voor. Zo kan je aangeven of je restaurant rolstoelvriendelijk is, wat voor eten je serveert en of er een bezorgservice is.
  • Optimaliseer je introductie. Een eerste indruk kan je geen tweede keer geven. Zorg dus voor een duidelijke en uitnodigende omschrijving van je bedrijf. Beschrijf ook je diensten en/of producten.
  • Zorg voor foto’s in je profiel. Visuele elementen trekken nou eenmaal meer aandacht.
  • Vraag voor reviews. Zoals je hierboven al hebt gelezen, zijn reviews van essentieel belang. Zorg dus voor hoge scores! Reageer ook vooral op de ervaringen van je klanten, ook als die negatief zijn. Hiermee geef je aan dat je interesse toont in wat klanten zeggen over je bedrijf, diensten en/of producten.
  • Extra tip: Zet je belangrijkste zoekwoord in de bedrijfsnaam in Google Mijn Bedrijf. Ben je een tandartsenpraktijk in Amsterdam dan zou je gebruik kunnen maken van: Tandartsenpraktijk Amsterdam – “Naam bedrijf”. Op deze wijze ben je extra relevant voor Google.

Ga aan de slag met Google Maps Marketing!

Met Google Maps Marketing komt jouw website hoger in Google te staan. Wil jij dit ook? Wij kunnen je verder helpen op dit gebied en ondersteunen je met een goed doordachte marketingstrategie. Vul het contactformulier in, dan zal een van onze adviseurs contact met je opnemen om de mogelijkheden te bespreken.

Deel dit bericht
Anne

Over Anne

Van journalist naar online marketeer, maar nog altijd even nieuwsgierig, onderzoekend en creatief. Ze helpt je graag alles uit je campagne halen voor online succes.

Internet marketing bureau

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.