Volgende week maandag is het niet zomaar een maandag, want die maandag is het Blue Monday. Blue Monday staat voor ‘de meest deprimerend dag van het jaar’. Ondanks het feit dat Blue Monday bekend staat als de meest deprimerende dag van het jaar, hoeft deze dag voor jou als ondernemer helemaal niet zo deprimerend te zijn. Juist niet! De mogelijkheden zijn eindeloos. Zó speel jij in op Blue Monday door je klanten te belonen. Wel met een knipoog, natuurlijk.
In 2005 kwam de Britse psycholoog Cliff Arnali met een wetenschappelijke formule die aan zou tonen dat de maandag van de laatste week van januari de meest depressieve dag van het jaar is. Om deze reden zouden mensen op deze dag somberder zijn. Ooit gehoord van de term feeling blue? Nou daarvoor staat dus die ‘Blue’ in Blue Monday. De dure feestdagen die gevuld worden met veel eten en drinken zijn immers net voorbij. Het is donker buiten en er wordt zelfs sneeuw verwacht. Brrr! Uiteindelijk bleek het te gaan om een slimme marketingtruc. Toch keert Blue Monday ieder jaar weer terug. Veel bedrijven pakken deze dag groot uit. Er liggen ook kansen voor jouw bedrijf!
De dure feestdagen zijn voorbij, waardoor je klant geneigd is om op de portemonnee te letten. Doe iets extra’s voor je klant door 21% korting te geven op bepaalde producten! Waarom 21% korting? Omdat Blue Monday op maandag 21 januari valt (It ain’t no rocket science ?). Op deze manier speel je met een knipoog in op deze deprimerende dag. Kondig deze actie aan op de social media-kanalen van je bedrijf en op de website, of deel de actie in de nieuwsbrief. Deel deze actie een paar keer, zodat je klanten hem niet missen. Nu nog wat kortdag voor een Blue Monday actie? Geen stress, veel bedrijven haken ook in op de ‘nasleep’ van Blue Monday, dus de rest van de week kun je er ook nog prima een actie online zetten.
Speel met een knipoog in op deze dag
Bijna iedereen heeft goede voornemens, maar die maken we niet altijd waar. Speel hier leuk op in! Ben je bijvoorbeeld de eigenaar van een sportschool? Geef korting op het abonnement en deel deze actie op Facebook of beloon ze met een gratis les! “Is jouw goede voornemen om je dit jaar in te schrijven bij een sportschool ook mislukt? We geven je nog één kans. Vandaag krijg je bij een inschrijving korting op je abonnement!” Zo kun je voor ieder bedrijf natuurlijk wel een leuke actie bedenken.
Het is aanstaande maandag Blue Monday, maar dat betekent niet dat jij deze dag geen andere draai kunt geven. Maak er bijvoorbeeld Happy Monday van en geef bij iedere bestelling een extraatje weg! Gewoon ter compensatie en speciaal om je klant blij te maken op Happy Monday. Je kunt natuurlijk ook nuttig gebruik maken van sociale media. Zo kun je een Facebookpost schrijven waarin je vertelt dat je iedere twee uur een cadeautje verloot onder de delers van de post. Dat kan natuurlijk van alles zijn. Van een behandeling bij je schoonheidssalon tot het lappen van je ramen. Doordat je klanten de post delen, bereik je ook nog eens meer potentiële klanten.
Kortom: op Blue Monday draait het allemaal om iets extra’s doen voor je klanten. Laat ze weten dat je aan ze denkt. Vrolijk ze op en tover een glimlach op hun gezicht. Dan is de kans groot dat ze tevreden klanten blijven of worden en vaker een aankoop zullen doen.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!