Naast onze blogs over Google Analytics en Google Tag Manager leggen we je nu uit hoe Google Search Console werkt en wat het precies is.
Google Search Console is een tool die geheel gratis te gebruiken is. Google Search Console stond vroeger bekend onder de oude naam ‘Webmaster tools’ en ook als ‘Webmaster hulpprogramma’s’. De tool helpt je meer inzicht te krijgen in de zoekfunctionaliteit en het zorgt er ook voor dat je jouw website of webshop handmatig kan laten indexeren. Met inzicht in de zoekfunctionaliteit bedoelen we dat je prestaties en data bij kan houden van de organische bezoekers, zoekopdrachten, vertoningen, posities en nog veel meer. Kortom, een tool die gratis is in gebruik om de prestaties van je website of webshop te verbeteren.
Meer weten? Neem dan contact op
Google Search Console werkt door eerst een account aan te maken. Dit account is hetzelfde account als je nu al gebruikt bij Google Analytics & Google Tag Manager (als het goed is). Als je nog geen Google account hebt moet je deze eerst even aanmaken. Als je dit account hebt log je hiermee in via Google Search Console. Vervolgens krijg je een scherm te zien waar je twee property types kan selecteren. Je kan kiezen voor een deze beide methodes. Bij de methode ‘Domein’ heb je een DNS verificatie nodig. Via URL-voorvoegsel kan je het property type verifiëren met het Google Analytics account of Google Tag Manager account dat je wellicht al wel aangemaakt hebt. Wij raden je aan om in eerste instantie voor de mogelijkheid aan de rechter kant te kiezen, de ‘URL voorvoegsel’. Als de verificatie gelukt is heb je een property. Binnen deze property heb je een menu aan de linkerkant en je dashboard in het midden/aan de rechterkant.
Google Search Console is voor diverse groepen een handige tool.
Google Search Console zorgt voor veel extra mogelijkheden op het gebied van online vindbaarheid. In het overzicht zie je bovenaan de prestaties. De prestaties geeft het aantal klikken, vertoningen en dan ook het gemiddelde CTR weer. Ook krijg je de gemiddelde posities te zien. Alleen deze hoeft niet interessant voor je te zijn. De posities met het meeste zoekvolume zijn natuurlijk interessanter dan posities met minder zoekvolume. Verder kan je deze informatie ook zien op basis van de verschillende pagina’s, welke landen er geklikt hebben, via welke apparaten en de datums.
Onder de prestaties staat de dekking. Bij dekking kan je inzien of er pagina’s zijn met fouten, waardoor ze niet worden weergegeven in de zoekresultaten. Het is natuurlijk van belang dat je deze fouten zo snel mogelijk oplost, want misschien is het wel een pagina die waardevolle posities mee kan brengen.
Onder dekking staat functionaliteit. Hieronder kan je informatie vinden over paginafunctionaliteit en gebruiksgemak op mobiele apparaten. Als laatste vind je optimalisaties. Hier kan je fouten inzien op het gebied van broodkruimels en het zoekvak voor sitelinks. Verder kan je in het menu aan de linkerkant onder dekking ook een Sitemap indienen. Een sitemap is essentieel voor je SEO campagne. Hiermee maak je het Google makkelijker om je website of webshop optimaal te kunnen indexeren. Als je de sitemap indient moet je dit doen via de URL van de website sitemap. Dit is vaak de URL/sitemap.xml of URL/sitemap_index.xml. Als je dit hebt gedaan geeft Google Search Console ook aan of het voltooid is of niet.
Meer weten? Neem dan contact op
Nu je weet dat Google Search Console heel handig is hebben wij een aantal tips voor je om het nog beter in te kunnen zetten.
Google Search Console is heel handig op het gebied van prestatie en fouten. Google Pagespeed Insights geeft een heel handig overzicht weer van de website snelheid. Er worden altijd 2 snelheden weergegeven, namelijk de snelheid op mobiel en op desktop. Je krijgt een score te zien die gaat van 0 tot 100 in 3 verschillende niveaus. Rood (foute boel), oranje (verbetering mogelijk) en groen (staat goed). Deze scores wil je in de gaten houden, mede om het bounce percentage te verlagen. Het bounce percentage is het percentage bezoekers dat de website na 1 pagina te hebben bekeken, meteen de website verlaat. Ook wil je deze scores in de gaten houden omdat met sommige simpele aanpassingen je al een veel snellere website of webshop in je bezit hebt. Deze tool geeft ook aanbevelingen die ervoor zorgen dat de snelheid score omhoog gaat.
Een XML sitemap is essentieel voor Google Search Console. Hiermee zorg je ervoor dat de gehele site op de juiste manier uitgelezen kan worden door deze tool. Een XML sitemap is een hulpfunctie voor de Google bots om alle links op de website te kunnen vinden. De XML sitemap word vaak automatisch aangemaakt bij een SEO WordPress-plugin zoals Yoast, dus je hoeft er niks voor te doen.
Bij het onderdeel prestaties krijg je een inzicht in de zoektermen en de daarbij behorende vertoningen, klikken en dus ook CTR. De pagina’s waar bepaalde zoekwoorden goed op scoren kan je optimaliseren in de vorm van content, techniek of linkbuilding om een nog hogere positie en dus meer klikken te behalen.
Om deze informatieve blog samen te vatten voor je zetten we alle voordelen en nadelen van Google Search console op een rijtje.
Je hebt nu een duidelijke uitleg van Google Search Console doorlopen. Heb je toch nog hulp nodig omdat je iets niet begrijpt of dat je het liever door professionals wilt laten uitvoeren. Neem gerust contact met ons op!
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!