Evergreen content is in de wereld van content marketing inmiddels een bekend begrip. Echter is dit begrip daarbuiten minder bekend. Evergreen content houdt in dat marketeers of bloggers content schrijven die op lange termijn relevant is voor de bezoeker. De meeste content veroudert in de loop van de tijd, maar bij evergreen content is dat niet het geval. Daardoor hoef je een tekst maar een keer te schrijven en heb je er verder geen omkijken meer naar. Zodoende kan evergreen content een belangrijke rol spelen bij het succes van een website en speelt het een belangrijke rol in de SEO strategie.

Voordelen van evergreen content

Zoals hierboven benoemd is het belangrijkste voordeel van evergreen content dat de content jarenlang interessant blijft. Hierdoor is de content tijd efficiënt. ‘Normale’ content is vaak afhankelijk van de actualiteit, waardoor het zijn relevantie kan verliezen. Hierdoor moet deze content constant geüpdatet worden, wat bij evergreen content niet hoeft. Verder is evergreen content de basis voor de content van andere pagina’s op de website. Evergreen content bevat veelal basisinformatie die nodig is om dieper op een onderwerp in te gaan. Om deze reden is het lezen van evergreen content van belang voordat bezoekers andere informatie lezen.

 

Gevolgen van evergreen content

Veel blogs zijn gelinkt aan de actualiteit. Voorbeelden hiervan zijn beschrijvingen van de laatste trends en hypes of het reviewen van een product. Hierdoor zie je in de resultaten vaak dat de blogs op het begin pieken. Zo worden ze in het begin veel gelezen, omdat ze aansluiten bij waar de gebruiker naar op zoek is. Hoe langer de blog online staat, hoe minder deze wordt gelezen. Dit is bij evergreen content niet het geval, omdat de content relevant blijft en de mensen blijven zoeken naar deze content. Hierdoor zijn deze resultaten vaak stabiel en zorgt de blog jarenlang voor nieuwe bezoekers op de website.

 

Voorbeelden van evergreen content

De voordelen van evergreen content zijn duidelijk. Enkele voorbeelden om zelf content te schrijven die jarenlang relevant blijft zijn bijvoorbeeld oplossingen op vragen. Wanneer veel klanten jarenlang dezelfde vraag stellen, kan het interessant zijn om hier over te schrijven. Doordat de vraag jarenlang gesteld wordt, is het duidelijk dat deze niet afhangt van de actualiteit. Verder kun je denken aan handleidingen, FAQ’s, basisteksten waarin begrippen/definities uitgelegd worden of aan interviews met specialisten over een bepaald onderwerp. Dit zijn voorbeelden van content die jarenlang relevant kan blijven. Uiteraard hangt het type content af van de branche waarin je actief bent. Mocht je actief zijn in de technologie, zullen sommige onderwerpen sneller verouderen. Dit in tegenstelling tot een fietsenbranche, waar informatie over een elektrische fiets over vijf jaar nog relevant kan zijn.

 

Is evergreen content van waarde?

Nu duidelijk is wat evergreen content is en hoe dit relevant kan zijn voor jouw website, kan het helpen om hier extra informatie over te krijgen. Heb je hulp nodig om evergreen content te creëren voor jouw website of ben je op zoek naar meer informatie? Neem hiervoor gerust contact op met onze specialisten. Zij helpen je graag met al je vragen.

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it