fbpx
Artikel door Berjan & Anne

Friends of Search 2022

12 maanden geleden aangepastLeestijd 5 minuten

Dinsdag 14 juni reden Anne Snijders als Sr. SEO specialist en Berjan Velderman als kwaliteitsmangager binnen Onwise richting Amsterdam om Friends of Search 2022 bij te wonen. Na een reis die door files 2,5 uur duurde,  waren we eindelijk aangekomen in de Kromhouthal en kon het grootste Search event in Nederland beginnen!

Middels het event Friends of Search proberen we de interne kennis binnen ons bedrijf te vergroten. Gelouterde namen als Aleyda Solis, Becky Simms, Lily Ray en Barry Adams betraden de podia om zich uit te spreken over de nieuwste en tofste ontwikkelingen in de SERPS.

Hieronder een korte recap met de – in onze ogen – belangrijkste punten.

 

Friends of Search 2022
Onwise » Trends » Friends of Search 2022

Aleyda Solis – SEO reporting for Success – Rethinking your SEO reports to better communicate & influence change

De eerste talk die we hebben bijgewoond is die Aleyda Solis, de Madrileense superster in SEO wereld, waarin dieper werd ingegaan op de wijze van rapporteren.

Een groot gedeelte van het leven van een projectmanager, of in-house marketeer, bestaat uit het rapporteren naar klanten of naar een hogere managementlaag om bepaalde werkzaamheden te verantwoorden.

Een groot probleem dat veelal voorkomt is het gebruik van generieke rapportages, zonder personalisatie. Aleyda raadde aan om de klantdoelstelling duidelijk te hebben en voornamelijk hierop te rapporteren. Wij marketeers, zijn namelijk geneigd te verzuipen in de details, hetgeen wat natuurlijk totaal niet interessant is voor iemand die meer afstand heeft tot de materie.

Door het toevoegen van onderliggende pagina’s in je rapportage of een extra spreadsheet met meer data, is het mogelijk om meer op de details in te gaan. Maar dit dient puur als onderbouwing te dienen van de hoofd KPI’s die je formuleert samen met de klant of het management.

Rapporteer daarnaast altijd in drie fases, ook wanneer het slecht gaat.

What – What happened

Why – Why did this happen?

How – How are you going to act?

Je kan hier de sheets bekijken van Aleyda Solis.

Tomek Rudzki – How to sabotage your SEO? 10 Examples of technical SEO fails

De talk van Tomek Rudzki ging voornamelijk over ‘de blue en de red pill’, zoals hij het zelf noemt. De blue pill brengt je in de SEO heaven, de red pill brengt je in de SEO hell.

Eigenlijk was er één leidende draad in deze talk te ontdekken: Javascript.

Uiteraard is algemeen bekend dat Javascript je gehele website vervormt, dit is zowel visueel als in de code mogelijk. Dit is uiteraard niet optimaal voor Google. Daarom wordt het aangeraden om geen gebruik te maken van Javascript als in on click elementen of lazy load.

Met de web core vitals wordt daarnaast de snelheid van een website steeds belangrijker, wat het natuurlijk al was. Een onderdeel van de pagespeed is de laadsnelheid van de server. Hoe langer een website laadt, hoe groter de kans is dat de website als niet-kwalitatief wordt gezien door Google en je crawlbudget hierdoor ook niet optimaal benut wordt. Zorg er dus ook voor dat je server response hoog is.

Lily Ray – The State of E-A-T in 2022

E-A-T is een ontwikkeling die eigenlijk al heel lang sluimert, maar waar de laatste tijd steeds meer focus op gelegd wordt. E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness.

In haar talk ging Lily voornamelijk in op het verhogen van de site kwaliteit, je moet namelijk terugkomen als expert op jouw vakgebied. Dit kan je doen door op consistente wijze content te creëren die écht van toegevoegde waarde is voor de bezoeker.

Middels enkele cases liet Lily zien dat dit vooral goed werkt wanneer je vanuit een persoonlijke titel spreekt en de eerste vorm gebruikt in de blogs. Dit werkt voor elke branche! Heb je een ongediertebestrijding organisatie? Dan kan je hierover ongetwijfeld ook vele content ideeën bedenken.

Zorg voor een goede author box op de website, over jezelf of de expert. Wanneer je daarnaast ook guest posts plaatst op andere websites, laat dezelfde biografie hier dan terugkomen, om zo consistentie te creëren.

Ook populariteit is een belangrijk onderdeel van de E-A-T. Hierover werd tijdens de talk echter weinig tot niet gesproken. In mijn ogen is, zeker in Nederland, de autoriteit aan de hand van relevante backlinks zeker een essentieel onderdeel van je E-A-T strategie.

Barry Adams – (Almost) Everything you need to know about crawling, indexing and rendering in Google.

Misschien wel onze favoriete presentatie van de dag. Barry bracht met een vrolijke dosis humor het technische aspect van SEO naar voren. Het verschil tussen crawling, indexing en rendering.

Foto twitter @aleyda

Bovenstaande foto geeft eigenlijk goed aan wat de invloed is van Javascript op het laden van een pagina. Javascript vervormt de website. Door Javascript te laden, stel je vervormingen aan de website bloot, die door Google niet gelezen kunnen worden. Toch wordt Javascript wel gecrawlt, waardoor extra bronnen geladen worden. Dit gaat vervolgens weer van je crawlbudget af.

Google crawlt namelijk niet alleen je statische pagina’s, maar neemt alles mee. Javascript en CSS included. Daarom is het zo belangrijk om dit zo beperkt mogelijk te houden of zo goed mogelijk te optimaliseren, om zo het optimale uit je crawlbudget te halen.

De beste quote van de dag kwam ook zeker van Barry. “If Google thinks your pages are shit, they’re probably going to think the next batch of pages are shit too and won’t index them”. Zorg er dus altijd voor dat de pagina’s die geïndexeerd worden, ook gevuld zijn met kwalitatieve content.

Twee andere tips die we nog meekregen:

  • Kijk in SC eens naar hoeveel % van je bots bestaat uit Adbots. Deze bots crawlen wel, maar indexeren niet. Hiermee kan je een leuke frictie laten ontstaan tussen de smart campaign specialisten en de SEO specialisten.
  • Omzeil rendering problemen door pagina’s ‘on the edge’ direct aan te passen. Zie de afbeelding hieronder.

Jordan Francis – Hypercompetitive keywords; how we stick to the top of the SERPs.

Een talk waar wij naar uitkeken. Zeker gezien het klantenbestand waarmee wij de laatste tijd werken, richten wij ons veel op de hypercompetitive keywords.

Wanneer je website een grote lijst met concurrenten heeft en deze stabiele posities hanteren in de SERP, kan het lastig zijn om hier tussen te komen. Dit noemen we ook wel static keywords. De concurrenten werken waarschijnlijk al met een sterke strategie en scoren daarom op verschillende aspecten goed tot uitstekend.

Om te beginnen is het dus slim om een GAP analyse op te zetten. Jordan doet dit aan de hand van 4 aspecten:

  • Tech
    • Website health
    • Snelle website en andere core web vitals
  • Tech & Content
    • User experience (dit is wel een suggestief aspect)
    • Holistische website kwaliteit
  • Content
    • On page content quality
    • Diepte van ondersteunende content
  • Authority
    • Internal
    • External

Vervolgens wordt hier aan de hand van de eigen website en de grootste concurrenten een analyse voor gemaakt. De waardes die worden gegeven, gaan van 1 tot 4 (bij 3 concurrenten + je eigen website).

Hiermee krijg je een goed inzicht in de huidige status ten opzichte van de concurrentie en ontdek je jouw knelpunten.

Tevens gaf Jordan iets aan waar ik me de laatste tijd ook meer op focus: topical relevance. Door het uitwerken van een complete contentstrategie die veel verder gaat dan de commerciële termen, ontwikkel je diepte in je website. Voorgaande is ook terug te zien in de concurrentie analyse.

Zelf heeft Jordan het over een 3 staps contentstrategie. Zelf zou ik zeggen: maak het zo diep mogelijk en werk het uit op een whiteboard of spreadsheet, om inzichtelijk te maken hoe je de clusters vormt.

Een mooie toevoeging van Jordan omtrent het optimaliseren van je content is om ééns per kwartaal of per half jaar al je pagina’s te herzien. Hoeveel posities ranken ze? Hoeveel bezoekers halen ze binnen? Wat is de CTR, het bouncepercentage, etc.

Op basis hiervan kan je low quality content vinden, waarmee je de volgende 3 dingen kunt doen:

  • Behouden
  • Optimaliseren
  • Verwijderen of no-index.
Deel dit bericht
Berjan

Over Berjan

Begon begin 2017 bij Onwise, heeft tussentijds een twee jaar durende uitstap gemaakt naar Nicaragua, maar is inmiddels terug en helpt je zeer graag.

Anne

Over Anne

Van journalist naar online marketeer, maar nog altijd even nieuwsgierig, onderzoekend en creatief. Ze helpt je graag alles uit je campagne halen voor online succes.

Internet marketing bureau

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.