fbpx
Artikel door Marinke

5 tips voor het opzetten van een Performance Max campagne

9 maanden geleden aangepastLeestijd 5 minuten

Performance max (Pmax) is een nieuw campagnetype binnen Google Ads ter vervanging van het campagnetype Smart Shopping. In het voorjaar van 2022 heeft Google de eerste Beta versie live gezet. Ondertussen komen er maandelijks updates uit waarbij er steeds meer features worden toegevoegd voor dit campagnetype. Google Ads geeft ons langzaam iets meer controle terug en daar zijn we blij mee!

  1. Wat is een Performance Max campagne?
  2. Wat zijn de voordelen?
  3. Wat zijn de nadelen?
  4. 5 Tips voor het opzetten van een PMax campagne
  5. Blijf op de hoogte van de updates
5 tips voor het opzetten van een Performance Max campagne
Onwise » SEA » 5 tips voor het opzetten van een Performance Max campagne

Wat is een Performance Max campagne?

Performance max (Pmax) is in het leven geroepen om het campagnetype Smart Shopping volledig te gaan vervangen. De Performance Max campagne wordt ook wel een Smart Shopping campagne op steroïde genoemd. Dit vanwege de extreme uitbreiding in bereik in vergelijking tot de Smart Shopping:

  1. De Pmax campagne is een combinatie van: tekstadvertenties, videoadvertenties, display en shopping
  2. De advertenties worden vertoond op: Youtube, Display netwerk, Search, Discover, Gmail en Google Maps
Performance Max kanalen

Gratis 30 minuten consult

Sparren met een specialist? Wij kijken graag met je mee!

Wat zijn de voordelen?

  • Aan de hand van AI (kunstmatige intelligentie) zet Google Ads zelf slimme advertenties op
  • Het is mogelijk om asset groups (advertentiegroepen) te gebruiken
  • Performance Max campagnes zijn ook mogelijk voor leadgeneratie (een Shopping feed is dus niet verplicht)
  • Je kunt vrij gemakkelijk nieuwe doelgroepen ontdekken via kanalen en netwerken

Wat zijn de nadelen?

  • Je kan geen invloed uitoefenen op de inzet van de beschikbare kanalen. Zo kan je bijvoorbeeld YouTube niet volledig uitzetten
  • Tot nu toe krijg je beperkte inzichten in de campagne, asset groups of zoekwoorden
  • Er is (nog) geen mogelijkheid om zelf actief zoektermen uit te sluiten
  • Je hebt kans op kannibaliseren van de overige campagnes in het account. Dit zagen we vooral tijdens de Beta versie van de Pmax campagnes

Luister naar de Onwise Academy Podcast

'Online Marketing voor beginners'

5 Tips voor het opzetten van een PMax campagne

1. Behoud de data van je Smart Shopping campagne

Vanaf april dit jaar is het mogelijk om je huidige Smart Shopping campagne om te zetten naar een Performance max campagne. Het voordeel hiervan is dat de data vanuit Smart Shopping meegenomen wordt en niet verloren gaat. Via aanbevelingen kan je met één druk op de knop de campagne omzetten. Schrik niet als je de Smart Shopping campagne kwijt bent in je overzicht, deze staat onder “verwijderde campagnes”.

2. Optimaliseer je datafeed voor het maximale resultaat

Net zoals bij Smart Shopping is de datafeed een belangrijk onderdeel van je Performance Max campagne. In Merchant Center kan je exact zien welke data er inzichtelijk is per product. Zijn alle producten goedgekeurd? Soms blijven er nog wel eens een paar afgekeurde producten op de to do list staan. Zorg dat deze goedgekeurd worden! Kijk daarnaast ook naar aanvullende informatie die relevant is voor jouw product. Misschien is het niet vereist dat Ads vraagt om een kleurspecificatie, maar kan het helpen om meer vertoningen te krijgen.

3. Maak de iteminformatie volledig

Mocht je de Smart Shopping campagne omgezet hebben naar Pmax, dan is het je vast opgevallen dat de iteminformatie is overgenomen. Naast de feed kan je per asset group informatie meegeven zoals: afbeeldingen, video’s, logo, koppen en beschrijvingen. Zorg dat je de iteminformatie aanvult! Er kunnen namelijk veel meer testen plaatsvinden op het moment dat je veel iteminformatie mee geeft. Hoe meer testen, hoe meer data.

4. Gebruik asset groups (advertentiegroepen)

Bij Smart Shopping was het niet mogelijk om verschillende advertentiegroepen te maken. Om die reden is het een groot voordeel dat dit bij PMax campagnes wel kan. In sommige gevallen is het beter om verschillende producten in één campagne te houden, maar diverse asset groups te gebruiken. Per asset group kan je unieke iteminformatie en een doelgroepsignaal instellen.

Volg Onwise op Linkedin

voor de nieuwste trends

5. Stel een doelgroepsignaal in

Per asset group kun je een doelgroepsignaal instellen om de gewenste doelgroep te targetten. Binnen dit signaal kun je via de aangepast segmenten bijvoorbeeld zoekwoorden meegeven waar je doelgroep gebruik van maakt. Ook kun je hier websites van concurrenten meegeven. Bij “Uw gegevens” kun je verschillende doelgroepen toevoegen. Deze doelgroepen kun je vullen met websitebezoekers die eerder interactie met het bedrijf hebben gehad. Ook is het mogelijk om te targetten op bepaalde levensgebeurtenissen of demografische gegevens.

Blijf op de hoogte van de updates

Zoals eerder verteld werkt Google Ads hard aan het updaten van de mogelijkheden binnen de Performance Max campagnes. Het is belangrijk om dit goed in de gaten te houden zodat je je PMax campagne goed kan optimaliseren. Zo was het eerst niet mogelijk om je Smart Shopping campagne om te zetten en de date te behouden, maar kan dit inmiddels in elk account.
Ook weten we dat er binnenkort een update uitrolt waarbij het mogelijk is om zelf zoektermen uit te sluiten. Op dit moment kan dat alleen nog maar met behulp van Google Ads zelf. De verwachting is dat dit in Q3 uitgerold zal worden.

Gratis 30 minuten consult

Sparren met een specialist? Wij kijken graag met je mee!
Deel dit bericht
Marinke

Over Marinke

Een doorpakker in hart en ziel. Begon ooit in de toerismebranche, maar gooit nu al haar nieuwsgierigheid en leergierigheid in de strijd voor haar klanten.

Internet marketing bureau

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.