Performance max (Pmax) is een nieuw campagnetype binnen Google Ads ter vervanging van het campagnetype Smart Shopping. In het voorjaar van 2022 heeft Google de eerste Beta versie live gezet. Ondertussen komen er maandelijks updates uit waarbij er steeds meer features worden toegevoegd voor dit campagnetype. Google Ads geeft ons langzaam iets meer controle terug en daar zijn we blij mee!
Performance max (Pmax) is in het leven geroepen om het campagnetype Smart Shopping volledig te gaan vervangen. De Performance Max campagne wordt ook wel een Smart Shopping campagne op steroïde genoemd. Dit vanwege de extreme uitbreiding in bereik in vergelijking tot de Smart Shopping:
Vanaf april dit jaar is het mogelijk om je huidige Smart Shopping campagne om te zetten naar een Performance max campagne. Het voordeel hiervan is dat de data vanuit Smart Shopping meegenomen wordt en niet verloren gaat. Via aanbevelingen kan je met één druk op de knop de campagne omzetten. Schrik niet als je de Smart Shopping campagne kwijt bent in je overzicht, deze staat onder “verwijderde campagnes”.
Net zoals bij Smart Shopping is de datafeed een belangrijk onderdeel van je Performance Max campagne. In Merchant Center kan je exact zien welke data er inzichtelijk is per product. Zijn alle producten goedgekeurd? Soms blijven er nog wel eens een paar afgekeurde producten op de to do list staan. Zorg dat deze goedgekeurd worden! Kijk daarnaast ook naar aanvullende informatie die relevant is voor jouw product. Misschien is het niet vereist dat Ads vraagt om een kleurspecificatie, maar kan het helpen om meer vertoningen te krijgen.
Mocht je de Smart Shopping campagne omgezet hebben naar Pmax, dan is het je vast opgevallen dat de iteminformatie is overgenomen. Naast de feed kan je per asset group informatie meegeven zoals: afbeeldingen, video’s, logo, koppen en beschrijvingen. Zorg dat je de iteminformatie aanvult! Er kunnen namelijk veel meer testen plaatsvinden op het moment dat je veel iteminformatie mee geeft. Hoe meer testen, hoe meer data.
Bij Smart Shopping was het niet mogelijk om verschillende advertentiegroepen te maken. Om die reden is het een groot voordeel dat dit bij PMax campagnes wel kan. In sommige gevallen is het beter om verschillende producten in één campagne te houden, maar diverse asset groups te gebruiken. Per asset group kan je unieke iteminformatie en een doelgroepsignaal instellen.
Per asset group kun je een doelgroepsignaal instellen om de gewenste doelgroep te targetten. Binnen dit signaal kun je via de aangepast segmenten bijvoorbeeld zoekwoorden meegeven waar je doelgroep gebruik van maakt. Ook kun je hier websites van concurrenten meegeven. Bij “Uw gegevens” kun je verschillende doelgroepen toevoegen. Deze doelgroepen kun je vullen met websitebezoekers die eerder interactie met het bedrijf hebben gehad. Ook is het mogelijk om te targetten op bepaalde levensgebeurtenissen of demografische gegevens.
Zoals eerder verteld werkt Google Ads hard aan het updaten van de mogelijkheden binnen de Performance Max campagnes. Het is belangrijk om dit goed in de gaten te houden zodat je je PMax campagne goed kan optimaliseren. Zo was het eerst niet mogelijk om je Smart Shopping campagne om te zetten en de date te behouden, maar kan dit inmiddels in elk account.
Ook weten we dat er binnenkort een update uitrolt waarbij het mogelijk is om zelf zoektermen uit te sluiten. Op dit moment kan dat alleen nog maar met behulp van Google Ads zelf. De verwachting is dat dit in Q3 uitgerold zal worden.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!