Inbound en outbound marketing wordt ook wel omschreven als dé strijd tussen twee titanen van de marketingwereld. In de wereld van online marketing, waar technologie en klantgedrag constant veranderen, is het voor het bereiken van bedrijfsdoelen essentieel om te begrijpen welke strategieën het meest effectief zijn. Wanneer je investeert in zowel inbound als outbound marketing kan jij de doelgroep op de juiste manier bereiken en zo jouw marketinginspanningen perfectioneren.

In deze blog besteden we aandacht aan wat inbound en outbound marketing is, de betekenis ervan en met name ook het verschil tussen beide. Op deze manier kan je een weloverwogen keuze maken voor jouw bedrijf.

Wat is inbound marketing?

Inbound betekent letterlijk ‘inkomend’, of ‘inkomend reisverkeer’. Deze marketingstrategie is volledig gericht op gevonden worden door potentiële klanten uit jouw doelgroep. Met deze methode zorg je ervoor dat potentiële klanten met jou in contact willen komen door relevante content te delen.

Je benadert deze klanten dus niet actief. Het doel dat je met inbound marketing wilt bereiken is dat je geïnteresseerde klanten weet te bereiken, waardoor deze klanten uiteindelijk converteren. Een volgende stap is dan ook nog om deze klant te converteren tot loyale klanten door een constante stroom van nuttige en relevante informatie aan te bieden. In deze constante stroom van content focus je je dan op het begeleiden van de gehele aankoopreis, van bewustwording en aankoop tot aan een loyale en terugkerende klant.

Voor- en nadelen van inbound marketing

Hoewel deze nieuwere vorm van marketing mooie mogelijkheden biedt, zijn er ook een aantal voor- en nadelen die we even aan het licht moeten brengen. Een groot voordeel van inbound marketing is dat de intentie van je potentiële klant aansluit op de informatie, product, of dienst die jij aanbiedt. Jij bent namelijk precies de juiste oplossing. Daarnaast kan de voortdurende stroom van content ervoor zorgen dat je klanten langer aan je kunt binden.

Een nadeel van deze methode is echter dat het simpelweg tijdrovend zal zijn. Allereerst moet je precies bepalen wie je doelgroep is en welke content het best bij deze doelgroep past. Dit is een kwestie van testen, maar dit kan een aardig wat tijd in beslag nemen. Daarnaast bestaat de kans dat de resultaten afnemen, doordat de doelgroep die je benadert een stuk kleiner is.

Voorbeelden van inbound marketing

Er zijn verschillende voorbeelden van outbound marketing, waaronder:

  • Whitepapers
  • Podcasts
  • SEO
  • Blogs

Wat is outbound marketing?

Outbound wordt in veel gevallen omschreven als de traditionele manier van marketing, wat letterlijk betekent ‘uitgaand’, of ‘uitgaand reisverkeer’. Bij deze vorm van marketing maak je gebruik van marketingkanalen om je product of dienst te promoten. Hierbij zorg je ervoor dat je product of dienst wordt gezien door jouw doelgroep. Het doet er niet toe of er binnen de doelgroep wel of geen vraag is naar je product of dienst.

Aan de andere kant van de lijn staat outbound marketing. Outbound marketing richt zich op het vergroten van de naamsbekendheid van een merk en het genereren van directe verkoop. Een typerend aspect van outbound marketing is dat de boodschap meestal wordt gepresenteerd aan een breed publiek, zonder dat daarbij rekening wordt gehouden met de individuele interesses of behoeften van de ontvanger. Door menig online marketeer wordt outbound marketing gezien als een verouderde aanpak. Echter is dit niet helemaal terecht. Wanneer deze strategie op de juiste manier wordt toegepast, kan deze nog steeds enorm succesvol zijn. Aan de andere kant is het ergens ook niet helemaal onbegrijpelijk dat outbound marketing een slechte reputatie heeft gekregen, met name door voorbeelden zoals de vele spamberichten in je inbox of de iets te enthousiaste tele verkoopmedewerkers.

Voor- en nadelen van outbound marketing

Een verhaal met twee kanten dus. Een groot voordeel van outbound marketing is dat je in een kort tijdsbestek een groot publiek kunt bereiken. In deze groep zitten wellicht mensen die interesse hebben in jouw product of dienst, en eventueel overgaan tot een aankoop.

Deze benadering kent ook nadelen, aangezien het bericht dat je uitzendt vaak op een ongelegen moment komt. Dit kan men als oppervlakkig en opdringerig ervaren.

Voorbeelden van outbound marketing

Er zijn verschillende voorbeelden van outbound marketing, waaronder:

Inbound vs outbound marketing

Hopelijk heb je nu een duidelijk beeld van beide concepten. De volgende stap is om ook de verschillen tussen beide methodes te begrijpen en om daarnaast de juiste keuzes te maken voor jouw online marketing strategie. Online verkoop in Nederland blijft namelijk groeien. Zo blijkt uit cijfers van het CBS dat meer dan 75% van de inwoners van ons land in 2023 een online aankoop heeft gedaan. Een sterke online marketing strategie is mede daarom een cruciaal onderdeel geworden van de bedrijfsvoering binnen vele bedrijven.

Wat is het verschil tussen inbound en outbound?

Het belangrijkste onderscheid tussen deze twee marketingbenaderingen ligt in de manier waarop je de klant wilt aanspreken. Bij outbound marketing spreek je een breed publiek aan waarbij je een behoefte probeert te creëren, terwijl jij je bij inbound marketing focust op de bestaande behoefte van een potentiële klant.

Outbound marketing spreekt dit publiek aan door het uitdragen van een bepaalde vorm van een advertentie. Inbound marketing richt zich volledig op het schrijven en delen van informatie content, bijvoorbeeld in de vorm van blogs. Dit zorgt ervoor dat je je met inbound marketing positioneert als autoriteit, terwijl je in het geval van outbound marketing zonder advertenties slecht vindbaar bent.

Ten slotte is tijd ook een groot verschil. We zijn allemaal bekend met de uitspraak “tijd is geld”. Het opzetten van een succesvolle inbound marketing strategie kost veel tijd, terwijl je met gebruik van outbound marketing snel veel mensen aan kunt spreken. Echter richt je je met inbound marketing al op de mensen die interesse tonen in jouw product en de oplossing die het biedt, wat betekent dat de kwaliteit van de leads wel vaak hoger is. Is dat de tijd dan niet helemaal waard? Deze vraag beantwoorden we in de volgende alinea.

Het kiezen van de juiste strategie

Het opstellen van een online marketing strategie is een cruciaal onderdeel binnen online marketing. Laat ik met de deur in huis vallen door te zeggen dat het lastig te bepalen is welke strategie het beste bij jou past. Zowel inbound en outbound marketing bevatten beide boeiende aspecten. Gelukkig hoef je bij het toepassen van een succesvolle strategie dan ook niet te kiezen, maar kun je ook voor een hybride aanpak kiezen, waarbij je elementen van beide werkwijzen in je strategie verwerkt.

Hoe kies je de juiste strategie?

In de eerste plaats is het belangrijk om je af te vragen of de mensen in jouw branche zoekmachines gebruiken om antwoorden te krijgen op vragen, en de producten en diensten die daarbij horen te vinden. Als dit het geval is, is inbound marketing zeker interessant. Houd er alleen wel rekening mee dat het opbouwen van een juiste werkwijze hiervoor tijd kost, zeker als je website tot nog toe nog weinig autoriteit heeft opgebouwd.

De langere looptijd kan het interessant maken om ook te starten met een outbound marketing campagne. Deze campagne kan op korte termijn worden opgezet, terwijl de inbound marketing strategie steeds verder groeit. Het is belangrijk om te weten dat je geen volgende stap kan zonder te testen, te testen en te testen.

Hulp nodig?

Zou jij graag nog meer willen weten over inbound en outbound marketing? Kan je daarnaast eventueel ook nog wel wat hulp gebruiken bij het implementeren van deze methodes binnen jouw online marketing strategie? Neem dan gerust contact op met ons voor een vrijblijvend adviesgesprek met een van onze consultants.

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it