Waar denk je aan wanneer je het woord ‘online marketing’ hoort? De meesten denken al snel aan zoekmachine optimalisatie of zoekmachine adverteren. Dit is niet gek, de vindbaarheid van je producten en diensten is ook sterk afhankelijk van de online marketingstrategie. Maar ook na die ene klik op je landingspagina of een specifiek product op je website is het belangrijk dat je de aandacht van de bezoeker vasthoudt om deze tot een aankoop of aanvraag te pushen. En hier komt het concept van storytelling om de hoek kijken.

Storytelling speelt een aanzienlijke rol in online marketing. Wat storytelling inhoudt, wat de kracht hiervan is en hoe jij het op effectieve wijze in je online marketingstrategie kunt inzetten, vertellen we je in dit artikel.

Wat is storytelling?

”In de vroege morgen hoor je de eerste vogels tjilpen. Net als jij zijn ze net ontwaakt uit hun slaap. Het zachte kussen dat je hoofd ondersteunt voelt comfortabel en verrassend koel. Buiten het raam kleurt de lucht in tinten van oranje en roze, terwijl de zon langzaam opkomt en een nieuwe dag aankondigt. Je boxspring veert zachtjes mee met elke strekkende beweging die je maakt, het is tijd om de dag te beginnen.”

Voelde je tijdens het lezen een moment van rust en kalmte over je heen komen? Of beeldde je je in hoe het is om in dit bed wakker te worden? Dat is de magie van storytelling; er wordt een verhaal verteld en de lezer wordt meegenomen in een wereld die gecreëerd is door woorden. Dit maakt storytelling een unieke ervaring die veel verder gaat dan alleen het overdragen van informatie.

Storytelling: een voorbeeld

Zoals je eerder kon lezen, speelt storytelling een belangrijke rol binnen online marketing, met name binnen content marketing. Denk eens aan de oude vertrouwde televisiereclames van Coca Cola. Deze marketingcampagne is het perfecte voorbeeld van effectieve storytelling. De commercial roept emoties op, vertelt een verhaal en zorgt voor herkenning; het is namelijk het frisdrankmerk dat lichtgevende vrachtwagens, sneeuw en een kerstman in haar marketinguitingen gebruikt.

Storytelling is in de meest elementaire vorm het vertellen van verhalen. Al eeuwenlang worden verhalen gebruikt om ervaringen, informatie en waarden te delen. In de context van online marketing gaat het voornamelijk om het bouwen van een verhaal rondom je merk, product of bedrijf. Dit kan leiden tot een diepere klantloyaliteit én een sterkere merkidentiteit.

De kracht van storytelling

De kunst van storytelling is om je publiek mee te nemen in je verhaal. Maar waarom werkt dit instrument zo goed? Dit heeft te maken met de hersenwetenschap die hierachter zit. Storytelling heeft een krachtige werking omdat storytelling direct inspeelt op de manier waarop onze hersenen informatie verwerken en onthouden. Wanneer we naar een verhaal luisteren, worden niet alleen de taalverwerkende delen van onze hersenen geactiveerd, maar ook de delen die we gebruiken om ervaringen te beleven en in te beelden.

Een ander belangrijk aspect is dat verhalen emoties oproepen. Emotie speelt in het bijzonder een rol in hoe we informatie in ons geheugen graveren en zorgt voor de bijkomende verbeelding en connectie. Mensen zijn van nature sociale wezens en zijn geneigd om inhoud waar emotie in zit beter te onthouden en te waarderen dan droge feiten. Dit betekent dat als je een verhaal kunt vertellen dat iemand raakt, het veel waarschijnlijker is dat je boodschap blijft hangen.

Authenticiteit, empathie en consistentie

Authenticiteit, empathie en consistentie zijn de sleutelwoorden bij storytelling. Deze elementen zorgen ervoor dat je boodschap niet alleen gehoord, maar ook gevoeld wordt door je publiek.

Authenticiteit

Gebruik overtuigende verhalen van echte mensen – vanuit jouw rol als oprichter, je werknemers of zelfs klanten – om je boodschap over te brengen. Persoonlijke verhalen resoneren sterk bij het publiek vanwege de herkenbaarheid en menselijkheid die ze uitstralen. Bovendien maakt authenticiteit je content aantrekkelijker omdat dit niet gefabriceerd voelt, waardoor je een persoonlijke en memorabele connectie creëert.

Empathie

De definitie van empathie is het vermogen om je in te leven in de emoties, gedachten en ervaringen van anderen. Vanuit het concept van storytelling is empathie essentieel om een band met je publiek op te bouwen. Luister naar je publiek, begrijp hun behoeften en uitdagingen, en gebruik deze inzichten om verhalen te creëren die resoneren en inspireren. Het tonen van empathie in je communicatie benadrukt dat je meer bent dan alleen een bedrijf.

Consistentie

Consistentie betekent niet alleen het herhaaldelijk delen van soortgelijke thema’s of anekdotes, maar ook het in stand houden van een geloofwaardige en betrouwbare stem door de content heen. Deze aanpak zorgt ervoor dat het publiek een diepere verbinding kan maken met je boodschap omdat ze niet alleen aangetrokken worden door het verhaal zelf, maar ook door de waarden die je bedrijf vertegenwoordigt. Bouw een sterk en herkenbaar imago dat vertrouwen wekt bij het publiek door consistent te zijn.

Hoe pas ik storytelling toe in een online marketingstrategie?

Storytelling implementeren binnen je online marketingstrategie kan een doorslaggevende factor zijn voor het succes van je merk of bedrijf. We lichten enkele essentiële aandachtspunten uit die kunnen helpen bij het creëren van een sterke connectie met je doelgroep.

Wat is jouw verhaal?

Om storytelling in te zetten, is het als eerste belangrijk om je merkverhaal helder te hebben. Het naar voren brengen van een sterk en boeiend merkverhaal creëert niet alleen een brug tussen je product of dienst en een potentiële klant, maar verbetert ook de perceptie van je bedrijf. De digitale ervaring resoneert met je publiek, waar het niet alleen gaat om waar je voor staat en wat je verkoopt, maar ook op welke manier je erover vertelt.

Wat is het verhaal van je klant?

UGC (user generated content) is goud waard; je klanten zijn namelijk de beste ambassadeurs. Door klanten hun persoonlijke en waardevolle ervaringen te laten delen, benadruk je de menselijke aspecten van je merk. Deze ervaringen worden vervolgens gezien door anderen, wat als een krachtige vorm van digitale mond-tot-mondreclame fungeert.

Ken je doelgroep

Om je online marketing strategie met storytelling succesvol te implementeren, is een diepgaand begrip van je doelgroep cruciaal. Om hier nog verder op in te gaan, kun je een buyer persona opstellen. Het gaat niet alleen om het begrijpen van wie je ideale klant is, maar ook om het begrijpen van wat de behoeften, wensen en uitdagingen zijn. Deze kennis stelt je in staat om verhalen te vertellen die resoneren op een persoonlijk niveau; verhalen die aansluiten bij de levens en ervaringen van je publiek.

Pas je storytelling aan op elk platform

Verschillende platforms vragen om verschillende strategieën waarop je storytelling inzet. Waar je op je website long-form content kunt bieden die ingaat op de materie, vraagt social media marketing op platformen zoals Facebook, Instagram of TikTok juist om beknopte en visuele content die snel de aandacht trekt. Gaat het om LinkedIn? Dan zijn inzichten die relevant zijn voor je branche belangrijk. Richt je verhalen bijvoorbeeld in op de expertise en eventuele successen van je bedrijf.

Vertaal moeilijke concepten naar een toegankelijk verhaal

Verhalend vertellen zorgt ervoor dat informatie die als complex wordt ervaren, toegankelijk wordt. Door abstracte concepten of een grote hoeveelheid data te vertalen naar een duidelijk verhaal is de informatie behapbaar, zelfs wanneer het om een onderwerp gaat dat voor de gemiddelde persoon als moeilijk wordt beschouwd. Dit maakt het niet alleen makkelijk om een boodschap over te brengen, maar garandeert ook een meer effectieve kennisoverdracht.

Per branche verschilt het hoe je storytelling het best in kunt zetten, maar één ding is goed om te onthouden: met SEO haal je de eerste positie binnen Google, maar met storytelling houd je de aandacht van je potentiële en huidige klant blijvend vast. Wil je weten hoe wij je hierbij kunnen helpen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek met een van onze consultants.

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it