Donderdag 6 juni 2024 vond het jaarlijkse Emerce Digital Marketing Live congres plaats in de Beurs van Berlage, Amsterdam. Ook dit jaar waren onze collega’s aanwezig om meer te leren over de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing. In deze blog delen we een samenvatting van de belangrijkste inzichten van een aantal van de sessies die we bijwoonden.

De 6 do’s en don’ts om online autoriteit te vergaren in het AI-tijdperk

Natuurlijk waren wij aanwezig bij de presentatie van onze oud-Onwise collega Berjan Velderman van Publisher Place! Tijdens zijn presentatie deelde hij de zes do’s en don’ts op het gebied van online autoriteit, ook wel bekend als linkbuilding. We delen een tweetal belangrijke inzichten met je. 

Sinds de introductie van ChatGPT is het makkelijker om content te maken. Deze content wordt door veel partijen ook gebruikt voor linkbuilding blogs. Publisher Place ziet een trend waarin de kwaliteit van de content nóg belangrijker wordt. Echter raadt hij aan om niet alleen af te gaan op AI content, maar AI in te zetten als basis en deze content aan te vullen met human written content. Daarnaast ziet hij wel voldoende kansen om met de juiste automatiseringen wél kwalitatieve AI content te genereren.

Een ander belangrijk inzicht is het gebruik van branded anchors. Veel linkprofielen bevatten nog steeds veel exact anchors. Dit is niet onbelangrijk, maar Publisher Place benadrukt het belang om met linkbuilding steeds meer in te zetten op branded anchors. Met alle ontwikkelingen wordt kwalitatieve linkbuilding steeds belangrijker en om die reden benadrukt Berjan: relevantie is key!

Maximalisatie van kansen in web 4.0 voor ondernemers en marketeers

Neil Patel van NP Digital is een vooraanstaande marketeer en ondernemer uit de Verenigde Staten. Wereldwijd staat hij bekend als een guru op het gebied van marketing. Tijdens zijn presentatie heeft hij ingezoomd op de kansen die AI biedt voor bedrijven. Slimme inzet van AI kan namelijk resulteren in meer content in minder tijd. Maar wat zijn dan de top 6 belangrijkste uitdagingen als het gaat om generative AI?

Neil heeft het volgende gedefinieerd:

  1. Behoud authenticiteit en originaliteit
  2. Bewaak de accuratie en kwaliteit van je output
  3. Houd rekening met de publieke perceptie van AI-content
  4. Bewaak de veiligheid en privacy
  5. Wees scherp op ethische bezwaren en verantwoordelijkheid
  6. Leef de wet- en regelgeving rondom dit thema na

Ook gaf hij drie essentiële tips voor content in 2024. Zo moet content eigen en unieke data bevatten, moet content actueel en bruisend zijn en beter zijn dan wat er nu al bestaat. Dit was al met al een zeer interessante presentatie van een echte marketing guru. Wij vonden het vooral interessant om de ontwikkelingen in de VS beter te begrijpen, die wij vervolgens kunnen gebruiken om ons voor te bereiden op de toekomstige aandachtspunten in Europa.

De magie van interactieve e-mail marketing

Jordi Griffioen van RadidSugar gaf een interessante presentatie over e-mail marketing. Hij liet zien hoe je – in plaats van afbeeldingen onder elkaar – sliders kunt gebruiken in je e-mail, waardoor een mail in je inbox veel bondiger wordt en je toch veel producten kan laten zien. Ook liet hij het belang zien van het uitvragen van informatie om beter te kunnen segmenteren. Wat houdt dit in?

Zo staat in de eerste mail van een reisbureau waar ze mee samenwerken: “waar wil jij graag naartoe?” Vervolgens wordt op basis daarvan een meer effectieve funnel gecreëerd voor mensen met interesse in bepaalde bestemmingen. Ook liet hij zien hoe hij voor bepaalde klanten nu informatie ‘verborgen’ hield achter een slotje. “Wil je die informatie inzien? Word dan member!” Als je het ons vraagt is dit een slimme strategie om klanten op een speelse manier meer informatie te laten delen.

Maak je merk digitaal sterk met 5 cruciale inzichten

Ingmar de Lange is merkstrateeg bij Mountview. Zijn boek “Sterk Digitaal Merk” werd door de PIM Marketing Literatuurprijs verkozen tot het beste marketingboek van 2022. Hij toonde dat digitale marketing nu vooral door cijfers aangestuurd wordt. Je ziet het overal: merken voeren optimalisaties door en op basis daarvan stijgen hun verkopen. Maar dit is een cyclus van omzetgroei die alleen op de korte termijn werkt.

Jij voert optimalisaties door en je concurrent doet vervolgens hetzelfde, waardoor je tijdelijke omzetgroei weer verdampt. Door te blijven focussen op optimalisaties, differentieer je je niet meer van je concurrent. Ingmar stelt dat, zeker in een B2C-markt, het bouwen van een merk belangrijker is dan verkoopactivatie. Hij gaat op basis van onderzoek uit van een 60/40 verhouding. De CMO’s van grote digitale merken zijn hun werkwijze aan het aanpassen. Door deze veranderingen groeien deze merken niet alleen op een meer organische manier, maar ook sneller dan de concurrentie.

Wat hebben wij geleerd van Emerce Digital Marketing Live?

Terugkijkend op deze editie van Digital Marketing Live van Emerce zien we twee thema’s die een grote rol spelen, en in de toekomst een nog grotere rol gaan spelen. Dit zijn artificial intelligence (AI) en first-party data. Ben je hier als marketeer nog niet of onvoldoende mee bezig? Dan is de kans groot dat dit ten koste gaat van je online marketing resultaten.

Bij Onwise volgen we deze ontwikkelingen op de voet en proberen we dagelijks nieuwe inzichten te implementeren in onze werkwijze. Wil je een keer sparren met een van onze specialisten over hoe je AI of first-party data kunt inzetten om jouw online marketingcampagnes te verbeteren? Plan dan snel een adviesgesprek in, we denken graag met je mee!

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it