fbpx

De toekomst van Voice Search

5 jaar geledenLeestijd 5 minuten
Onwise » SEO » De toekomst van Voice Search

Voice Search staat gebruikers toe om een zoekopdracht te doen door het verbaal vragen van een vraag op een smartphone, tablet, computer of een andere computer gestuurd apparaat. Verwacht wordt dat de markt van voice search uiteindelijk zo’n 50% gaat beslaan, dus het is verstandig om hiermee te gaan werken omdat het de toekomst van zoekmachine optimalisatie lijkt!

Wat is voice search?

Zoals uitgelegd is voice search het stellen van een verbale vraag aan een smartphone, smart device of computer in plaats van het stellen van de vraag op de traditionele wijze aan deze apparaten, geschreven. De zoekopdracht wordt vervolgens beantwoord door de zoekmachine of digitale assistent.

Misschien gebruik je het zelf nog niet veel, maar toch is voice search razendsnel aan het groeien. Het groeit exponentieel. Vooral onder de jongere doelgroepen wordt het veel gebruikt.

Belangrijkste Apparaten en zoekwoorden

Voor enkele apparaten is voice search essentieel. Hier kan je denken aan Google Home of Siri op de iPhone. De belangrijkste apparaten zijn:

  • Google Home
  • Amazon Echo/Alexa
  • Google Assistant
  • Siri
  • Android telefoons en tablets
  • Microsoft Cortana

Naast de apparaten dien je ook rekening te houden met de wijze van zoeken. Tijdens het zoeken met je stem, zal je sneller langere zinnen gebruiken, terwijl je op de traditionele wijze meer steekwoorden gebruikt. Een voorbeeld is wanneer je zoekt naar de wereldkampioen van het WK van 2018. Op de traditionele wijze werd hoofzakelijk gezocht op ´Wereldkampioen Wk 2018’, via voice search wordt meer gezocht op ‘Wie werd wereldkampioen voetbal op het WK 2018?’. Je ziet dus dat de gehele zoekquery veranderd.

Dit zie je ook terugkomen in de meest gezochte zoekwoorden in de VS. De top 5:

  • How
  • What
  • Best
  • The
  • Is

Hoe gaat voice search invloed hebben op jouw SEO

Terwijl we al eerder aangaven dat verwacht wordt dat rond 2020 de helft van de zoekopdrachten via Voice zal zijn, betekent dit niet dat je de ‘old-school’ SEO overboord moet gooien. Het betekent dat je echter wel moet aanpassen aan de actualiteit, zoals altijd het geval is met digitaal, een wereld die snel veranderd. Dit zijn de zaken waar je aan dient te denken:

Lengte van de zoekopdracht

De gemiddelde lengte van de zoekopdracht zal langer worden. Waar dit met de traditionele wijze dus zo’n 2 a 3 woorden bedraagt, zal dit naar zo’n 5 tot 6 woorden gaan. Hier dien je op in te spelen door je on-page SEO te verbeteren.

Zoekopdrachten in de vorm van een vraag

Naast het langer worden van zoekopdrachten, zal de query steeds vaker in de vorm van een vraag gesteld zijn. Hierboven gaven we al een voorbeeld over het WK voetbal, een ander voorbeeld kan zijn:

  • Traditionele wijze: ‘Invloed Voice Search SEO’
  • Voice Search: “Wat is de invloed van voice search op SEO?”

Om te kunnen voldoen aan beide aspecten van de zoekopdracht, is het belangrijk dat je goed omgaat met je on-page SEO. Zorg voor natuurlijke content, die goed geschreven is. Ook langere teksten kunnen een goed idee zijn, omdat je op deze wijze grotere kans biedt dat de zoekquery relevant is voor jouw pagina.

Wil je meer weten of willen weten hoe Onwise je zou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw website voor voice search? Neem dan vandaag nog contact met ons op!

Deel dit bericht
Internet marketing bureau

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.