Black Friday 2023 staat om de hoek en dat betekent dat kansen voor bedrijven, ondernemers en webshops voor het oprapen liggen. De vanuit Amerika overgewaaide ‘dag vóór Thanksgiving’ is namelijk de drukste ‘shopdag’ van het jaar. Hoe speel je als bedrijf of ondernemer nu het beste in op Black Friday qua online marketing? Dat leg ik je in dit blogartikel uit.

Black Friday of Green Friday?

Voor ondernemers en bedrijven kan Black Friday een van de meest winstgevende dagen van het jaar zijn. Tenminste, als je ervoor kiest om aan Black Friday mee te doen. De afgelopen jaren zijn er steeds meer bedrijven die van Black Friday overstappen op ‘Green Friday’. Green Friday is een duurzame reactie op de welbekende shoppingdag. Hiermee hopen initiatiefnemers en deelnemende bedrijven onnodige aankopen en onwillekeurige consumptie tegen te gaan en de negatieve gevolgen van (over)consumptie op het milieu en klimaat te verminderen.

Een bewonderenswaardig initiatief met ongetwijfeld een positieve impact, maar als bedrijf of ondernemer ben je niet verplicht om hier aan mee te doen. Zo kun je er ook voor kiezen om ‘gewoon’ hoge kortingen aan te bieden op Black Friday of om op je eigen manier vorm te geven aan deze shoppingdag.

 

Onze online marketing tips voor Black Friday 2023

Hoe haal je nu het meeste uit je online marketing op Black Friday? Een aantal tips:

 

1. Wees er vroeg bij

Bied jij kortingen aan op Black Friday? Laat je (potentiële) klanten dit dan ruim van tevoren weten. Zo weten ze dat ze op en rondom Black Friday bij jou moeten zijn voor goede deals. Dit aankondigen kan natuurlijk via verschillende kanalen, zoals via een blogpost op je website, een post op social media en/of een e-mail nieuwsbrief.

 

2. Beloon loyaliteit

Black Friday betekent koopjes jagen. Het is daarom geen verrassing dat veel klanten de prijzen van verschillende winkels met elkaar vergelijken. Aan jou de taak om klanten te overtuigen om bij jou te kopen, óók als je niet de allerlaagste prijzen hebt. Dit kun je doen aan de hand van een unieke kortingscode voor terugkerende klanten (bijvoorbeeld met een remarketing campagne via de e-mail), exclusieve deals, gratis bezorging en/of een gratis ‘Black Friday’-cadeau bij aankoop.

 

3. Help je klanten kiezen

Het gevaar bestaat dat je klanten door de bomen het bos niet meer zien, ofwel dat ze door alle acties en kortingen niet meer weten waar ze het zoeken moeten. Neem je klanten bij de hand en begeleid ze naar het product dat zij absoluut nodig hebben.

Productspecifieke koopgidsen

Dit doe je bijvoorbeeld met een koopgids – een uitgebreid artikel waarin je uitlegt waar men bij aankoop van een specifiek product (een TV, laptop, fiets, noem maar op) allemaal rekening mee moet houden en welke producten jij als verkoper aanraadt. Dit staat wellicht haaks op het idee van ‘impulsaankopen’, maar juist door de klant van relevante informatie te voorzien voorkom je retourzendingen en stimuleer je wederaankopen in de toekomst.

Gift guides voor kerst & sinterklaas

Ook zogenaamde ‘gift guides’, op je website, social media en via de e-mail, voor Sinterklaas en Kerst doen het goed op Black Friday. Hierin raad je kado’s aan voor Kerst en Sinterklaas. Aangezien veel mensen op Black Friday al hun inkopen voor de feestdagen doen is dit een absolute must!

 

4. Advertenties

Draai je Ads-campagnes of wil je die gaan draaien om je online marketing voor Black Friday te verbeteren? Dit onderwerp is dusdanig uitgebreid dat we hier een hele blog aan zouden kunnen wijden, maar op hoofdlijnen optimaliseer je je Google Ads voor Black Friday als volgt:

  • maak gebruik van seizoensgebonden aanpassingen bij campagnes die slim bieden;
  • voeg je Black Friday-korting toe als promotie extensie aan je campagne;
  • optimaliseer je feed via Channable, bijvoorbeeld door “Black Friday korting” toe te voegen aan de producttitels;
  • voeg een Countdown-timer toe aan je koppen en pin deze vast;
  • zorg voor voldoende budget – op Black Friday gaat je budget er namelijk razendsnel doorheen;
  • stel Display campagnes in met speciale Black Friday visuals;
  • schrijf specifieke Black Friday SEA-pagina’s (of laat deze schrijven);
  • laat je feed regelmatig runnen om te voorkomen dat ‘out-of-stock’ producten worden geadverteerd.

 

5. Optimaliseer je website

De periode voor Black Friday is hét moment om nog eens kritisch naar je website of webshop te kijken. Hoe zit het met de laadtijd, is je website goed toegankelijk voor mobiele gebruikers en is je ‘checkout’ wel geoptimaliseerd? Door dergelijke zaken vóór Black Friday te optimaliseren pluk je op de dag zelf de vruchten hiervan.

 

6. En Cyber Monday dan?

Trek je het kortingsfestijn door naar Cyber Monday, de eerste maandag na Black Friday? Ook dan gaan alle bovenstaande tips op:

  • stel je klanten op tijd op de hoogte;
  • geef unieke deals, bij voorkeur via retargeting (dit kan zelfs bij nieuwe klanten van de afgelopen Black Friday een paar dagen eerder);
  • help je klanten met de juiste artikelen en deals kiezen;
  • stel je Ads-campagnes in zoals beschreven
  • zorg dat je website geoptimaliseerd is

 

Hulp nodig bij online marketing op Black Friday? Schakel ons in!

Wil jij je online marketing voor, op en na Black Friday naar een hoger niveau tillen? Daar kan Onwise je bij helpen! Of je nu beter wil scoren in de zoekmachine (SEO), wil adverteren op Google (SEA), je producten wil aanbieden via Google Shopping of wil profiteren van social media en/of e-mail marketing, wij helpen je graag verder. Plan snel een gesprek in met een van onze specialisten en ontdek de mogelijkheden!

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it