Een marketplace is een e-commerce website die meerdere kopers en verkopers bij elkaar brengt. Op deze website kunnen merken en verkopers hun producten of services rechtstreeks aanbieden aan de consument. Zie het als een winkelcentrum, maar dan op het internet. Volgens een studie van Retail Index zijn 7 van de 10 populairste Europese websites marketplaces. Dit geeft aan dat marketplaces belangrijke plekken zijn voor verkopers.

Binnen e-commerce zijn marketplaces de laatste jaren enorm in opkomst. Denk maar eens aan de opmars van Zalando, Bol.com, Booking.com en Amazon. Steeds meer bedrijven bieden hun producten aan op één van deze platforms. Net als op Google kun je ook adverteren op deze platformen en zo jouw producten onder de aandacht brengen. In dit blogartikel gaan we dieper in op de verschillende marketplaces en het belang voor jouw bedrijf.

Verschillende soorten marketplaces

Horizontale marketplaces: onder horizontale marketplaces verstaan we de breedste vorm van marketplaces. Bij deze marketplaces moet je onder andere denken aan bol.com of Amazon. Dit zijn marketplaces waarop je alles kan vinden, van boeken tot laptops en van wasmachines tot printers. Alles is er te koop. Hoe meer aanbod, hoe beter.

Verticale marketplaces: de verticale marketplaces zijn sites waar je alles kan kopen binnen een bepaalde categorie. Denk bijvoorbeeld aan Zalando, waar je alleen kleding koopt. Of aan Booking.com, waar je accommodaties voor je vakantie boekt.

De voordelen van horizontale marketplaces

  • Groot publiek: horizontale marketplaces hebben vaak een groot publiek, waardoor er een grote kans is dat jouw product vertoond wordt.
  • Als klein bedrijf concurreren met grote spelers: jouw merk staat tussen grotere, bekendere merken. Door een competitieve prijs of een duidelijke uitleg waarom jouw product beter is, kan je consumenten verleiden om voor jouw merk te kiezen in plaats van voor een bekender merk.
  • Ledenvoordeel: omdat horizontale marketplaces heel veel verschillende producten verkopen, kan het voor consumenten interessant zijn om hier een abonnement af te nemen. Denk hierbij aan Select bij bol.com of Amazon+ bij Amazon. Dit zorgt ervoor dat sommige consumenten eerder voor jouw product kiezen, omdat ze bijvoorbeeld geen verzendkosten hoeven te betalen door hun lidmaatschap.

De voordelen van verticale marketplaces

  • Branding: je kan je reputatie hier als merk meer tonen dan op horizontale marketplaces, omdat je acteert op een platform dat specifiek jouw productcategorie uitlicht.
  • Doelgroep segmentatie: omdat je weet dat veel bezoekers geïnteresseerd zijn in de producten die jij aanbiedt, is je bereik vaak effectiever dan bij een horizontale marketplace. Dit zorgt dus voor meer potentiële kopers, waardoor je verkoopkansen toenemen.
  • Besparen van kosten: omdat de marketplace in jouw branche actief is, weet je dat bezoekers op zoek zijn naar het soort product dat jij aanbiedt. Hierdoor kan je mogelijk kosten besparen t.o.v. een horizontale marketplace.

Open en gesloten marketplaces

Naast horizontale en verticale marketplaces, bestaan er ook open en gesloten marketplaces. Ook tussen deze twee marketplaces is een verschil. Bij open marketplaces kan je je product aanmelden zonder dat er (veel) controle is. Amazon is bijvoorbeeld een open horizontale marketplace, omdat je er gemakkelijk producten kan verkopen en ze veel verschillende producten aanbieden. Het kan wel zijn dat het je als re-seller van een merk verboden wordt om te adverteren op een open marketplace, maar het aanmelden op deze platformen zelf is relatief gemakkelijk.

Dit is anders in het geval van een gesloten marketplace. In dat geval controleert het platform zelf of je op het platform actief mag zijn. Een goed voorbeeld hiervan is Zalando. Je kan je hier als kledingmerk aanmelden, maar je wordt streng gecontroleerd. Bovendien kan je zichtbaarheid op het platform zelf beperkt worden als jij je niet houdt aan de afgesproken levertijden van je producten aan consumenten. Dit lijkt soms oneerlijk, want het kan ook aan de postdienst liggen en niet aan jou, maar deze strenge maatregelen waarborgen de kwaliteit van het platform. Jij doet er waarschijnlijk alles aan om ervoor te zorgen dat dit niet nog een keer voorkomt.

Op welke marketplace moet je actief op zijn?

Er zijn natuurlijk veel overwegingen met betrekking tot het kiezen van de juiste marketplace. Er is geen definitief antwoord op welke marketplace beter werkt voor jouw product, maar als je een product hebt dat aansluit bij een verticale marketplace raden we zeker aan om je hierbij aan te sluiten. Je kan je ook aanmelden bij een horizontale marketplace en de prestaties van je producten met elkaar vergelijken. De prestaties van de verschillende marketplaces kunnen je ook inzicht geven in welke marketplace je bijvoorbeeld meer advertentiebudget in wilt stoppen, indien dat mogelijk is. Diverse KPI’s om te analyseren zijn het: conversieratio, cost per sale per marketplace en gemiddelde cost per click.

Aan de slag

Actief zijn op marketplaces wordt steeds belangrijker. Je bereik wordt groter, daarmee neemt de omzet toe. Onze specialisten helpen je graag bij het inzetten van marketplaces voor jouw bedrijf. Of je nu een startende ondernemer bent of een gevestigd merk dat zijn bekendheid wil vergroten, wij staan voor je klaar. Laat je door ons begeleiden op weg naar een succesvolle marketplaces-strategie!

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it