Het conversieratio, ook wel conversiepercentage genoemd, is één van de meest gebruikte cijfers om het succes van websites en webshops uit te drukken. Maar wat is een conversieratio eigenlijk? Welk conversieratio is gemiddeld? En wat zegt het nu echt over de effectiviteit van jouw website? In dit artikel lees je het allemaal!

Websitebezoekers en conversie

Om het begrip conversieratio goed uit te kunnen leggen, leggen we je eerst uit wat conversie betekent. Conversie is gebaseerd op de gedachte dat alleen websitebezoekers hebben, niet genoeg is. Als ondernemer wil je dat deze bezoekers ook daadwerkelijk doen wat jij wilt dat ze doen. Of dat dan de aanschaf van een product, een inschrijving voor de nieuwsbrief, het bekijken van een video of een contactaanvraag betreft, maakt niet uit. Het is allemaal conversie.

 

Het conversieratio

Nu duidelijk is wat conversie precies is, gaan we dieper in op het begrip conversieratio. Het conversatieratio is eigenlijk niet meer dan het percentage bezoekers op je website dat overgaat tot het gewenste conversiedoel. De conversieratio wordt ook wel het KPI (key performance index) voor webshops genoemd. Deze ratio beschrijft immers in hoeverre oriënterende bezoekers op jouw website daadwerkelijk een kopende klant worden.

 

Vele factoren van invloed

Via Google Analytics kun je eenvoudig je conversieratio monitoren. Als ondernemer wil je natuurlijk graag weten of jouw webshop of website een beetje goed presteert ten opzichte van concurrenten. Maar welk conversieratio is gemiddeld? Helaas is hier geen eenduidig antwoord op te geven. Zo heeft iedere markt een andere dynamiek. Vliegtickets of kleding wordt gemakkelijker online gekocht dan keukens. En in de business-to-business markt is een conversie meestal geen aankoop, maar een contactaanvraag of afspraak. Ook zijn de naamsbekendheid van je website en de acties van concurrenten van invloed op het conversieratio.

 

Is mijn conversieratio gemiddeld?

Zijn er dan wel richtlijnen over een gemiddeld conversatieratio? Ja, die zijn er zeker. Het gemiddelde conversatieratio van webwinkels ligt grofweg tussen de 1,5% en 2%. Bij kleine, startende webshops ligt het conversieratio vaak wat lager, terwijl grote, bekende merken een stuk hoger scoren. Het is dus niet gemakkelijk om te bepalen of je conversieratio ‘gemiddeld’ of ‘goed’ is. Er zijn veel factoren van invloed en de conversie is vaak niet constant.

Feit is dat je je vooral niet blind moet staren op de ‘gemiddelde’ cijfers, en dat je moet blijven investeren in het verhogen het conversieratio van jouw website of webshop!

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it