Scroll je regelmatig door TikTok? Dan kan het bijna niet anders dan dat jij de term POV wel eens voorbij hebt zien komen, net als de vele andere termen die de revue vandaag de dag passeren op sociale media. We kunnen ons voorstellen dat jij je afvraagt wat deze termen allemaal inhouden, waaronder de afkorting POV. In dit blogartikel leggen we je uit wat POV precies betekent én hoe deze afkorting gebruikt wordt. Uiteraard vertellen we ook waarom deze afkorting zo populair is geworden en hoe je deze content zelf maakt.

Waar staat POV voor?

Stel je voor. Je bladert door de krant en ziet een foto van een roodborstje op de grond in het park. De foto is zo gemaakt dat je het gevoel hebt dat je er bij bent, dat jij je nu in het park bevindt en er een roodborstje voor je voeten op de grond zit. Je voelt nog net niet de zachte morgenzon op je wang en de gure wind door je haar gaan. Wat je ziet en ervaart, is een foto die volgens de Engelse term ‘Point of View’ gemaakt is, dus vanuit een bepaald gezichtspunt of standpunt. Hiermee zeg je eigenlijk heel kort ‘dit is wat ik zie’, ‘dit is mijn standpunt’ of ‘dit is hoe ik hier tegenaan kijk’. Wat de exacte betekenis van deze afkorting is, hangt af van de situatie. Toch blijft het doel van de afkorting altijd hetzelfde; ervoor zorgen dat degene die het beeld ziet het gevoel heeft dat hij of zij zich in dezelfde situatie bevindt.

Hoe wordt de afkorting POV gebruikt?

Zie je het roodborstje nog voor je? In het voorbeeld dat je las, hebben we het over beeldmateriaal in de vorm van een foto in de krant, maar POV kan in verschillende vormen worden gebruikt. Wat je misschien niet beseft, is dat POV niet alleen veel op stilstaand beeld wordt gebruikt. Ook op televisie wordt Point of View vaker gebruikt dan je denkt. Bijvoorbeeld tijdens voetbalwedstrijden, in films, series, noem maar op. Doordat het beeld op een bepaalde manier wordt vastgelegd, heb je als kijker het gevoel dat je hetzelfde meemaakt als het personage uit de film of serie die je kijkt.

Waarom is POV zo populair?

POV is om meerdere redenen erg populair:

  • POV zorgt voor betrokkenheid, doordat kijkers zich onderdeel voelen van het verhaal
  • POV is een creatieve manier waarop je een uniek verhaal vertelt, doordat je een alledaagse bezigheid omtovert tot iets speciaals
  • POV video’s bouwen een band op met de kijker, waardoor je meer betrokkenheid en interactie realiseert

POV op TikTok

POV op TikTok is meer dan het vertellen van een verhaal vanuit een ander perspectief. Op TikTok draait het ook om het betrekken van de kijker van jouw content op een dieper niveau. POV is een populaire afkorting op TikTok, omdat je POV in TikTok video’s op heel veel verschillende manieren kan gebruiken en de situaties herkenbaar zijn.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan situaties waarin je liefdesverdriet hebt, maar ook aan situaties waarin je bijvoorbeeld een kop koffie bestelt op een zaterdagochtend. Het kunnen serieuze scenario’s zijn, maar ook grappige. Zo kan je bijvoorbeeld ook een ‘door de ogen van’ idee creëren door een dag in het leven van je hond op te nemen, en de video zo op te nemen dat het net lijkt alsof de kijker de dag beleeft vanuit het perspectief van jouw hond. Bekijk anders het voorbeeld van onze POV TikTok video.

Hoe pas je POV toe op TikTok?

Juist omdat POV zo veelzijdig is, kan het lastig zijn om POV content te maken. Wanneer je onderstaande aandachtspunten in gedachten houdt, wordt het maken van de juiste content hopelijk een stuk gemakkelijker:

  1. Bepaal het perspectief. Zorg ervoor dat dit perspectief uniek en boeiend is. Dit hoeft niet per se jouw perspectief te zijn, maar kan ook het perspectief zijn van een fictief personage. Probeer diverse perspectieven uit om te bepalen welk perspectief het best past.
  2. Zorg voor een verhaal dat herkenbaar is.
  3. Oefen het scenario dat je bedacht hebt goed, maar overdrijf niet. Je probeert de content immers zo geloofwaardig mogelijk te maken.
  4. Doe inspiratie op. Bekijk populaire POV video’s op TikTok, zodat je goed begrijpt wat deze video’s doen. Bekijk dus goed hoe deze video’s een verhaal vertellen en hoe de video’s bewerkt zijn.
  5. Heb geduld. Natuurlijk kunnen we ons voorstellen dat je niet kunt wachten tot je video vaak bekeken wordt en misschien zelfs viral gaat. Het vinden van een stijl en het perfectioneren van de content kan nou eenmaal even duren. Blijf verbeteren en experimenteren, en vergeet vooral niet om plezier te hebben!

Ga je aan de slag?

Wil jij deze afkorting toepassen tijdens het maken van content voor op social media kanalen zoals Instagram en TikTok? Houd bovenstaande blog bij de hand en ga ermee aan de slag. Pak je telefoon, bedenk een pakkend scenario en maak een POV video voor op TikTok. Kom je er niet helemaal uit en kan je wel wat hulp gebruiken bij het maken van content die de kijker de wereld door de ogen van een ander laat ervaren? Onze specialisten helpen je graag op weg.

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it