Artikel door Anne

Rapportages instellen in Google Analytics 4: hoe moet dat?

1 maand geledenLeestijd 5 minuten

Vanaf 1 juli 2023 wordt er geen data meer verzameld in Google Universal Analytics. Verzamel daarom alvast gegevens voor in jouw Google Analytics 4 account. Het is even wennen, maar oefening baart kunst! Aan de hand van verschillende voorbeelden proberen wij jou te helpen met het instellen van een aantal aangepaste rapporten.

  1. Verkeer rapportage
  2. Dimensies
  3. Waarden
  4. Vergelijkingen
  5. Ontdekken
  6. E-commerce rapport
  7. Trechter verkenning
Rapportages instellen in Google Analytics 4: hoe moet dat?
Onwise Internet Marketing B.V. » SEO » Rapportages instellen in Google Analytics 4: hoe moet dat?

Verkeer rapportage

GA4 biedt geen standaard rapporten meer aan, deze moet je naar eigen wens invullen. Om te zien waar het verkeer vandaan komt ga je naar Rapporten > Acquisitie > Verkeer Acquisitie.
Hier staan een aantal punten standaard toegevoegd:

  • Standaard kanaal groepering voor sessie (dit is de standaard dimensie)

Dit zijn de standaard waardes die zijn toegevoegd:

  • Gebruikers
  • Sessies
  • Sessies met engagement
  • Gemiddelde betrokkenheidsduur per sessie
  • Sessie met engagement per gebruiker
  • Gebeurtenissen per sessie
  • Betrokkenheidspercentage
  • Aantal gebeurtenissen
  • Conversies
  • Totale inkomsten

Via het potlood rechtsboven in kun je zelf dimensies en waardes toevoegen of verwijderen. Zo maak je een rapportage die voor jou interessant is:

Wanneer je op het potlood hebt geklikt heb je twee keuzes voor de rapportgegevens:

  • Dimensies
  • Waarden

Dimensies

We maken eerst een extra Dimensie aan. Dit is heel eenvoudig, wanneer je geklikt hebt op “dimensie” kun je een dimensie toevoegen:

Want een interessante toevoeging is aan de primaire dimensies zijn:

  • Land
  • Landingspagina

Je moet er wel doorheen scrollen, want er is geen zoekfunctie. Je hebt namelijk geen standaard rapportages meer die dit laten zien. Wil je een dimensie verwijderen, dan kun je dit eenvoudig doen door op de drie puntjes te klikken en de dimensie te verwijderen. Als je de dimensies hebt toegepast, moet je je rapport opslaan: “Wijzigingen opslaan in het huidige rapport”. Je kiest altijd voor deze optie. Nu vind je in de dropdown bij “Standaard kanaal groepering voor sessie” de dimensie: Landingspagina.

Waarden

Waardes toevoegen of verwijderen werkt bijna hetzelfde als bij Dimensies. Je ziet het bij de rapportage alleen gelijk terug en je hoeft geen gebruik te maken van een dropdown menu.
Zo kun je het bouncepercentage toevoegen aan je rapport. Het conversiepercentage kun je (nog) niet toevoegen bij verkeers acquisitie. Hier moet je een aparte rapportage voor maken bij verkenning. (Dit komt later nog terug in het artikel).

Welke waardes zijn interessant om toe voegen:

  • Bouncepercentage
  • E-commerce aankopen
  • Totale inkomsten

Dan kun je het totaal aantal transacties en de waarde vinden per kanaal. Je kunt de volgorde ook veranderen:

Vergelijkingen

Je kunt vergelijken toevoegen in GA4. Hier kun je specifieke analyses mee maken. Universal Analytics waren dit de segmenten. Hiermee kun je zien welke landingspagina’s het organische verkeer bezoeken. Of wil je liever weten wat je Social Media verkeer doet? Dan kun je dit inzien met vergelijkingen:

Hij staat standaard ingesteld op alle gebruikers. In totaal kun je 5 verschillende vergelijken maken. Kies de vergelijking die jij wilt maken:

Wanneer je de vergelijking hebt opgeslagen (en je bij dimensie landingspagina hebt ingesteld). Kun je zien wat het verkeer doet per landingspagina:

Ontdekken

Met ontdekken maak je je eigen rapportages from scratch. Je rapporten worden automatisch opgeslagen. Je kan deze rapportages ook delen.

Bouncepercentage & Conversiepercentage

We hebben het al eerder genoemd, maar het conversiepercentage kun je niet standaard terugvinden in het verkeer acquisitie. Hiervoor moet je je eigen rapportage maken in “Ontdekken”:

Bij verkenning heb je een aantal templates waaruit je kan kiezen:

Voor het bounce- en conversiepercentage heb je het template “Vrij” nodig. Je hebt nu twee tabellen. In de eerste tabel kun je de waardes en dimensies uitzoeken en toevoegen. In de tweede tabel zet je de waardes en dimensies neer die je in je rapportage wilt hebben:

Voor de bounce- en conversiepercentage gaan we het volgende doen:
Je verwijdert de dimensie en waardes in het tweede tabel. Hierdoor maak je de rapportage leeg:

 

Klik in de eerste kolom op het plusje bij Dimensies:

Voeg dan de dimensie toe: “Standaard kanaalgroepering voor sessie” :

Wanneer je dubbelklikt op “Standaard kanaalgroepering”, wordt de dimensie toegevoegd aan de tweede kolom bij Rijen.

Ga dan door naar Statistieken en klik hier ook op het plusje. Kies dan voor de waardes: Sessie, conversies, conversiepercentage en bouncepercentage:

Klik ook twee keer op de statistieken (of versleep ze) en dan krijg je je tabel.

 

Je kunt nog niet per soort conversie een apart rapport maken.

E-commerce rapport

Je kunt op deze manier ook een E commerce rapport maken. Dan pak je de waarde ”totale inkomsten” erbij:

Trechter verkenning

Via de trechter verkenning kun je zien waar en hoeveel mensen afhaken bij je website. Denk bijvoorbeeld aan het pad naar het afrekenen.
Je verwijderd hier ook alles uit de tweede tabel. Dan maak je even alles leeg. Klik dan bij stappen op het potloodje en voeg dan een aantal stappen toe.

  • View_item
  • Add_to_cart
  • Begin_checkout
  • Purchase

Dit werkt ook voor landingspagina’s of andere URL’s.

Volg Onwise op Linkedin

voor de nieuwste trends
Deel dit bericht
Anne

Over Anne

Van journalist naar online marketeer, maar nog altijd even nieuwsgierig, onderzoekend en creatief. Ze helpt je graag alles uit je campagne halen voor online succes.

Internet marketing bureau

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.