Als lokale ondernemer wil je in je eigen regio gevonden worden, daar zorgt lokale SEO voor. Door te focussen op lokale online vindbaarheid bereik je meer (fysieke) bezoekers en klanten naar je winkel of bedrijf. In dit blogartikel leggen we uit wat lokale seo is, hoe je het kan inzetten en welke resultaten je mag verwachten van een lokale SEO campagne.

Lokale zoekmachine optimalisatie

Lokale SEO, of local SEO, staat voor lokale zoekmachine optimalisatie. Het doel is de online vindbaarheid in de buurt verbeteren. Lokale SEO is het optimaliseren van de website op basis van lokaal georiënteerde zoekwoorden en generieke termen vanaf locatie. Het zorgt ervoor dat jouw bedrijf gevonden wordt als een potentiële klant zoekt naar relevante zoektermen met een lokale intentie. Local SEO is erg interessant voor bedrijven vanwege het grote aantal zoekopdrachten die worden uitgevoerd vanaf verschillende locaties op mobiele apparaten. Bijna 50% van de zoekopdrachten in Google heeft een lokale zoekintentie. Mensen die op zoek zijn naar een bedrijf of plaats in hun buurt krijgen resultaten te zien die fysiek in de buurt zijn.

 

Voorbeeld

Stel, je bent eigenaar van een fysiotherapiepraktijk in Apeldoorn. Dan wil je dat mensen uit regio Apeldoorn die fysiotherapie willen volgen bij jou terechtkomen. Als iemand fysiotherapie in Apeldoorn intikt op Google, moet jouw praktijk bovenaan verschijnen in de resultaten.

 

Lokale SEO inzetten?

Er bestaan twee vormen van lokale SEO: local 3-pack en de lokale organische resultaten. Local 3-pack toont de drie meest relevante zoekresultaten aan de hand van de locatie van de bezoeker in een soort overzicht. De standaard zoekresultaten onder de advertenties noemen we de lokale organische resultaten. Om de posities te bepalen kijkt Google naar drie kernwaarden:

Betrokkenheid: De mate waarin jouw doelgroep betrokken is bij je onderneming.
Prominentie: Welke mening heeft de consument over jouw diensten, services en producten? Kortom, wat hebben ze te vertellen over jouw bedrijf?
Relevantie: Hoe sluiten jouw diensten en producten aan bij de zoekopdracht die wordt geplaatst?

 

Google Mijn Bedrijf

Met een Google Mijn Bedrijf profiel wordt je pas echt zichtbaar voor Google. Je moet een lijst met bedrijfsgegevens invullen, deze informatie wordt vervolgens getoond in Google. Denk aan contactgegevens, routebeschrijving, openingstijden en de diensten en producten die je te bieden hebt. Ook dien je het belangrijkste zoekwoord in de bedrijfsnaam te zetten in: “Naam bedrijf”| fysiotherapie praktijk in Apeldoorn. Als je optimaal wilt profiteren van lokale SEO, is een volledig geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf profiel dus van groot belang.

 

Reviews

Als je de lokale vindbaarheid van jouw onderneming wilt verbeteren, is het verstandig om waarde te hechten aan consument beoordelingen en reviews. Ze geven de klant een goede indruk van de services en producten die je te bieden hebt. Goede reviews en beoordelingen van andere kopers kunnen de klant over de streep trekken, maar hebben ook een positieve invloed op de lokale vindbaarheid en zoekresultaten.

 

Regionale landingspagina

Het maken van goede regionale landingspagina’s kan ook je lokale vindbaarheid verbeteren. Het komt weleens voor dat een bedrijf dat dichter in de buurt van de zoeker lager in de zoekresultaten wordt getoond. Dit heeft alles te maken met de relevantie. Zorg er dus voor dat jouw content relevant is genoeg is, voor de lezer én voor Google.

 

Meer tips

We hebben al een aantal tips gedeeld hoe je lokale SEO kunt inzetten voor jouw bedrijf. We delen hieronder meer tips die helpen om de lokale vindbaarheid te verbeteren:

  • Linkbuilding: Verzamel regionale backlinks, dit zijn links afkomstig van andere websites die weer naar jouw website verwijzen. Hoe meer relevante backlinks je verzamelt, hoe meer autoriteit je krijgt van Google.
  • Voice search: Maak je website klaar voor voice search, steeds meer zoekopdrachten worden namelijk gedaan via spraakgebruik. Maak gebruik van natuurlijke content, long-tail zoekwoorden en FAQ’s.
  • SEO strategie: lokale SEO is slechts een gedeelte van zoekmachine optimalisatie, de totale SEO strategie is net zo belangrijk om lokaal gevonden te worden. De website moet geoptimaliseerd worden op techniek, content en linkbuilding.

 

Resultaten

De resultaten van lokale SEO laten zich raden: betere vindbaarheid, meer bezoekers, meer omzet en op de lange termijn meer groei. Mensen weten je winkel of bedrijf te vinden en dat zul je merken!

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it