Artikel door Rozemarijn

Wat is lokale SEO?

3 weken geleden aangepastLeestijd 5 minuten

Als lokale ondernemer wil je in je eigen regio gevonden worden, daar zorgt lokale SEO voor. Door te focussen op lokale online vindbaarheid bereik je meer (fysieke) bezoekers en klanten naar je winkel of bedrijf. In dit blogartikel leggen we uit wat lokale seo is, hoe je het kan inzetten en welke resultaten je mag verwachten van een lokale SEO campagne.

Inhoudsopgave:

  1. Wat is lokale zoekmachine optimalisatie?
  2. Een voorbeeld
  3. Hoe kan je lokale SEO inzetten?
  4. Google Mijn Bedrijf
  5. Reviews
  6. Regionale landingspagina’s
  7. Meer tips
  8. Resultaten
Wat is lokale SEO?
Onwise Internet Marketing B.V. » SEO » Wat is lokale SEO?

Lokale zoekmachine optimalisatie

Lokale SEO, of local SEO, staat voor lokale zoekmachine optimalisatie. Het doel is de online vindbaarheid in de buurt verbeteren. Lokale SEO is het optimaliseren van de website op basis van lokaal georiënteerde zoekwoorden en generieke termen vanaf locatie. Het zorgt ervoor dat jouw bedrijf gevonden wordt als een potentiële klant zoekt naar relevante zoektermen met een lokale intentie. Local SEO is erg interessant voor bedrijven vanwege het grote aantal zoekopdrachten die worden uitgevoerd vanaf verschillende locaties op mobiele apparaten. Bijna 50% van de zoekopdrachten in Google heeft een lokale zoekintentie. Mensen die op zoek zijn naar een bedrijf of plaats in hun buurt krijgen resultaten te zien die fysiek in de buurt zijn.

Voorbeeld

Stel, je bent eigenaar van een fysiotherapiepraktijk in Zutphen. Dan wil je dat mensen uit regio Zutphen die fysiotherapie willen volgen bij jou terechtkomen. Als iemand fysiotherapie in Zutphen intikt op Google, moet jouw praktijk bovenaan verschijnen in de resultaten.

Hoe kan je lokale SEO inzetten?

Er bestaan twee vormen van lokale SEO: local 3-pack en de lokale organische resultaten. Local 3-pack toont de drie meest relevante zoekresultaten aan de hand van de locatie van de bezoeker in een soort overzicht. De standaard zoekresultaten onder de advertenties noemen we de lokale organische resultaten. Om de posities te bepalen kijkt Google naar drie kernwaarden:

Betrokkenheid: De mate waarin jouw doelgroep betrokken is bij je onderneming.
Prominentie: Welke mening heeft de consument over jouw diensten, services en producten? Kortom, wat hebben ze te vertellen over jouw bedrijf?
Relevantie: Hoe sluiten jouw diensten en producten aan bij de zoekopdracht die wordt geplaatst?

100 online marketing tips

100 tips voor online marketing

Praktische tips waar je mee verder kunt
Naam

Google Mijn Bedrijf

Met een Google Mijn Bedrijf profiel wordt je pas echt zichtbaar voor Google. Je moet een lijst met bedrijfsgegevens invullen, deze informatie wordt vervolgens getoond in Google. Denk aan contactgegevens, routebeschrijving, openingstijden en de diensten en producten die je te bieden hebt. Ook dien je het belangrijkste zoekwoord in de bedrijfsnaam te zetten in: “Naam bedrijf”| fysiotherapie praktijk in Zutphen. Als je optimaal wilt profiteren van lokale SEO, is een volledig geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf profiel dus van groot belang.

Reviews

Als je de lokale vindbaarheid van jouw onderneming wilt verbeteren, is het verstandig om waarde te hechten aan consument beoordelingen en reviews. Ze geven de klant een goede indruk van de services en producten die je te bieden hebt. Goede reviews en beoordelingen van andere kopers kunnen de klant over de streep trekken, maar hebben ook een positieve invloed op de lokale vindbaarheid en zoekresultaten.

Luister naar de Onwise Academy Podcast

'Online Marketing voor beginners'

Regionale landingspagina’s

Het maken van goede regionale landingspagina’s kan ook je lokale vindbaarheid verbeteren. Het komt weleens voor dat een bedrijf dat dichter in de buurt van de zoeker lager in de zoekresultaten wordt getoond. Dit heeft alles te maken met de relevantie. Zorg er dus voor dat jouw content relevant is genoeg is, voor de lezer én voor Google.

Meer tips

We hebben al een aantal tips gedeeld hoe je lokale SEO kunt inzetten voor jouw bedrijf. We delen hieronder meer tips die helpen om de lokale vindbaarheid te verbeteren:

  • Linkbuilding: Verzamel regionale backlinks, dit zijn links afkomstig van andere websites die weer naar jouw website verwijzen. Hoe meer relevante backlinks je verzamelt, hoe meer autoriteit je krijgt van Google.
  • Voice search: Maak je website klaar voor voice search, steeds meer zoekopdrachten worden namelijk gedaan via spraakgebruik. Maak gebruik van natuurlijke content, long-tail zoekwoorden en FAQ’s.
  • SEO strategie: lokale SEO is slechts een gedeelte van zoekmachine optimalisatie, de totale SEO strategie is net zo belangrijk om lokaal gevonden te worden. De website moet geoptimaliseerd worden op techniek, content en linkbuilding.

Resultaten

De resultaten van lokale SEO laten zich raden: betere vindbaarheid, meer bezoekers, meer omzet en op de lange termijn meer groei. Mensen weten je winkel of bedrijf te vinden en dat zul je merken!

Lokale SEO inzetten voor jouw bedrijf?

Nu je weet wat lokale SEO is, kun je het inzetten voor jouw bedrijf of winkel. Wil je graag de hulp inschakelen van een SEO specialist? Neem dan contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden in een vrijblijvend adviesgesprek.

Volg Onwise op Linkedin

voor de nieuwste trends
Deel dit bericht
Rozemarijn

Over Rozemarijn

Schreef als klein meisje al korte teksten en belandde via de journalistiek in de online marketingwereld. Zoekt graag naar de mooiste kostuumdrama’s op Netflix.

Internet marketing bureau

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.