Artikel door John

Hoeveel kost adverteren op Google?

2 maanden geledenLeestijd 5 minuten

Bedrijven die snel resultaat willen boeken met online marketing kunnen het beste investeren in SEA (Google Ads). Met betaalde advertenties sta je immers direct bovenaan in Google. Zoekmachine adverteren is een lucratieve vorm van online marketing. In dit blogartikel gaan we dieper in op de vraag: ‘Hoeveel kost adverteren op Google?’

E-learning voor online groei

Start met de Onwise Academy

Hoeveel kost adverteren op Google?
Onwise Internet Marketing B.V. » SEA » Hoeveel kost adverteren op Google?

Kosten per klik

Eigenlijk zijn de kosten vrij overzichtelijk bij Google Ads. Je betaalt namelijk per klik en je werkt met een dagbudget. Pas wanneer iemand op jouw advertentie klikt en de pagina bezoekt, maak je kosten en gaat er geld af van je budget. Hoeveel kosten je precies maakt, is dus afhankelijk van het aantal klikken. Voor het totale maandbedrag luidt de rekensom: het aantal klikken x de prijs per klik. Hoe hoger de prijs per klik, hoe vaker de advertentie vertoond wordt, en hoe hoger de advertentie gepositioneerd wordt in de zoekresultaten.

Veilingsysteem

Wie bepaalt dan de prijs per klik? Google, natuurlijk. De CTC ( Cost Per Click) wordt bepaald door een veiling, ofwel een advertentie- of biedsysteem. Steeds als een zoekterm ingevoerd wordt, berekent het algoritme van Google de prijs per klik. Het advertentiesysteem is een soort veiling waarbij de CTC bepaald wordt op basis van de biedingen van concurrenten.

Je biedt op een zoekwoord in de hoop dat jij de advertentieruimte krijgt. Vaak schommelen de prijzen tussen de € 0,01 en € 4,00 per klik. Per zoekwoord zal de prijs verschillen, er zijn dure zoekwoorden en goedkope zoekwoorden.

Kwaliteitsscore

De positie van de advertentie wordt bepaald aan de hand van het bod en de kwaliteitsscore. Google wil dat de betaalde zoekresultaten van kwaliteit zijn. Zorg dus voor een goede advertentie die past bij het zoekwoord en die de doelgroep aanspreekt. Je zoekwoorden, advertentietekst en landingspagina dienen goed aan te sluiten bij de zoekopdrachten van jouw potentiële klanten.

Dagbudget instellen

Het dagbudget is het maximale bedrag wat per dag beschikbaar is voor de SEA campagne. Wanneer er teveel mensen op je advertenties klikken, raakt het budget op en worden de campagnes die dag niet meer getoond. De dag van morgen is gelukkig weer een nieuwe dag, dus gaat dan het nieuwe dagbudget weer in.

Het is mogelijk om twee gemiddelde dagbudgetten in te stellen, bijvoorbeeld wanneer op speciale dagen de verwachting is dat veel mensen op de advertentie gaan klikken. Zo loop je geen kansen op omzet mis wanneer het maximale aantal klikken bereikt is.

Doordat je zelf het dagbudget bepaalt en je voorafgaand de prijs per klik weet, behoudt je de volledige controle over hoeveel je maximaal uitgeeft. De kosten vallen nooit hoger uit dan vooraf bepaald.

Het monitoren van de kosten

We kunnen de kosten voor Google Ads gedurende de campagne nauwkeurig in de gaten houden. Zo kijken we naar hoe snel het dagbudget bereikt is en hoeveel de kliks naar de website opleveren. Door cijfers continu te monitoren komen we tot de beste keuzes en kunnen we eventuele benodigde aanpassingen tijdig doorvoeren. Bovendien behalen we zo op een voordelige manier de meest optimale resultaten.

Andere factoren die de kosten voor Google Ads beïnvloeden:

  • Regio: Je kan instellen in welk land, provincie, regio of stad de advertenties worden getoond. Handig bij lokaal adverteren, zo voorkom je kosten aan gebruikers die niet relevant zijn.
  • Verschillende netwerken: Binnen Google zijn verschillende partner netwerken actief waarop je kan adverteren. Neem bijvoorbeeld Marktplaats of het Google Display netwerk.
  • Zoekwoorden: Hoe meer zoekwoorden je opgeeft, hoe groter de kans is dat je gevonden wordt. Een zoekwoord mag uit meerdere woorden bestaan, maar maak het niet te lang. Ook kan je zoekwoordtypes instellen. Zorg er wel voor dat je zo relevant mogelijk je zoekwoorden instelt.

Ook Google Ads inzetten?

Vraag jezelf niet langer af wat adverteren op Google kost, maar hoeveel het je juist kan opleveren! Onze SEA specialisten willen dit graag samen met jou uitzoeken. Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek met een van onze adviseurs.

Deel dit bericht
John

Over John

Staat klaar om Advertising campagnes naar een hoger level te tillen. Handelt graag op strategisch niveau en is op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Grijpt zijn kans om elk duel aan te gaan, ook tijdens een potje voetbal.

Internet marketing bureau

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.