Het begrip e-mail marketing komt je waarschijnlijk bekend voor. Het is een manier om (potentiële) klanten te benaderen via e-mail en ze te enthousiasmeren voor jouw bedrijf. Maar wist je ook dat je deze e-mails kunt automatiseren? Zo kun je de ontvanger bijvoorbeeld een e-mail sturen op zijn of haar verjaardag, of bij een verlaten winkelwagentje. In dit blogartikel leggen we je uit hoe e-mail automation werkt en wat je er allemaal mee kunt.
E-mail automation staat voor het geautomatiseerd versturen van e-mailcampagnes. Deze campagnes zijn specifiek aangepast aan de ontvanger. Zo stuur je bijvoorbeeld een automatisch review verzoek na een aankoop, of een e-mail bij een verlaten winkelwagen. Je stuurt dus eigenlijk de juiste boodschap naar de juiste persoon, op het juiste moment. Met e-mail automation zijn de mogelijkheden eindeloos. Niet voor niets zijn het vaak de meest succesvolle campagnes binnen de e-mailmarketing. Belangrijk hierbij is, is dat je je CMS of CRM koppelt met een software die email automation aanbiedt, zoals Mailchimp.
Maar hoe pas je e-mail automation toe op een manier dat bij jouw bedrijf past? In Mailchimp zijn er verschillende workflows gecreëerd waaruit je mag kiezen. We lichten er een paar uit:
First impressions count! En dat geldt zeker ook voor nieuwe klanten. Wanneer iemand een bestelling heeft geplaatst, of op een andere manier interactie heeft gehad met jouw bedrijf, kun je diegene een welkomstboodschap sturen die past bij jouw tone of voice. Of je stuurt bijvoorbeeld een instructievideo van het gekochte product aan de klant.
Verjaardagen, het verlengen van een abonnement of een ander op datum gebaseerd moment; Perfecte gelegenheden om e-mail automation toe te passen en in contact te komen met de klant.
Je klant na een aankoop een e-mail sturen met relevante producten, is een mooie manier om te cross-sellen. Je biedt de klant producten aan die passen bij het product dat zij eerder hebben gekocht.
Heb je een nieuwe blog geplaatst, of andere interessante content? Door middel van het opgeven van een URL in je RSS feed kun je klanten laten informeren over nieuwe content die je op de website plaatst.
E-mail marketing automation biedt dus een hoop opties om in contact te komen met (potentiële) klanten. Wil je weten wat e-mail automation kan betekenen voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs vertellen je graag alle ins en outs van e-mail marketing automation.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!