Wat was het de laatste week van juni warm, he? Snikheet, kunnen we wel stellen. De bikini kon weer uit de kast en de ventilators werden massaal ingeslagen. De hittestress sloeg weer massaal toe. Maar wat voor invloed hebben deze extreme temperaturen op het online koopgedrag van klanten? Worden er meer bestellingen geplaatst, of juist minder?
Het weer beïnvloedt alle beslissingen die je neemt. Wanneer je weet dat het heel warm wordt, trek je immers geen coltrui aan. Je kiest er niet voor om een dag te fietsen, maar zoekt eerder de schaduw of het koude water van het zwembad op. Wist je dat deze beslissingen de prestaties van online verkopen beïnvloeden? Warm weer heeft vaak een negatieve invloed op online aankopen, maar juist een positieve invloed op de verkoop van fysieke winkels. Echter gaat men bij slecht weer ook minder snel over tot aankoop. Al zijn klanten wel meer en meer op zoek naar bepaalde producten.
Uit onderzoek van Weather Unlocked blijkt zelfs dat het weer, op de economie na, de grootste invloed heeft op ons koopgedrag.
Emoties spelen hierbij een grote rol. Voel jij je goed, ben je vrolijk? Dan ben je juist eerder geneigd om een aankoop te doen. Het lekkere weer vergroot de neiging om een aankoop te doen, zo blijkt uit voorgaand onderzoek. Daar word je immers vrolijk van! Als het grauw en regenachtig is, voelen mensen zich al gauw gedeprimeerd en slaperig. Ze hebben weinig zin om een kijkje te nemen op je website. Laat staan een aankoop te doen. Je koopt immers ook niet zo gauw een ijsje als de regen met bakken uit de hemel komt!
Iedereen kent het gezegde ‘vrouwen bloot, handel dood’ wel. Maar sommige webshops hebben juist profijt van de snikhete dagen. Zo worden bepaalde producten meer aangeschaft dan wanneer we met een kop warme chocomelk met slagroom op de bank zitten. Van zonnebrillen tot aan bikini’s en opblaasbare unicorns voor in het zwembad.
Maar hoe speel je hier op in? We geven je een aantal tips!
Heb jij de afgelopen weken meer producten verkocht, of juist minder? Bovenstaande verklaart dus een hele hoop. De ene persoon wordt heel vrolijk en doet een online bestelling tijdens warm weer. Weer een plaatst liever een bestelling met slecht weer. Wat voor invloed het weer heeft op de verkoop, is daarnaast afhankelijk van de producten die je verkoopt. Tijdens warm weer verkoop je een opblaaszwembad immers sneller dan een grofgebreide sjaal.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!