Adverteren via LinkedIn

Adverteren via LinkedIn is een goed idee voor veel bedrijven en ondernemers. Waarom? Heel simpel: LinkedIn is het ideale platform om professionals in jouw branche of doelgroep te bereiken. Het sociale kanaal heeft miljoenen Nederlandse en Belgische gebruikers en talloze targeting opties en levert ‘hoge kwaliteit leads’ op. De vraag is alleen: hoe pak je LinkedIn advertising aan, wat is er allemaal mogelijk, hoe zet je een campagne op en is het geen beter idee om dit uit te besteden aan een gespecialiseerd bureau? Wil je ook profiteren van de voordelen van adverteren op LinkedIn, maar weet je niet hoe? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een adviesgesprek met een van onze LinkedIn experts.

LinkedIn kent vele voordelen, hieronder enkele op een rijtje:

  • LinkedIn heeft met afstand de meest specifieke targeting opties
  • Veel verschillende advertentietypes mogelijk
  • Naast meer ‘leads’ zorgt adverteren op LinkedIn ook voor meer naamsbekendheid
  • Ook te gebruiken voor personeel werven
  • Inzicht in de prestaties van je advertenties
  • Vergeleken met andere social media zijn gebruikers op LinkedIn zeer betrokken, wat zorgt voor een hoge gemiddelde CTR op LinkedIn

Geen enkel platform is perfect, ook LinkedIn niet. Enkele nadelen:

  • Richt jij je op een zeer specifieke markt? Dan is je doelgroep mogelijk te klein om gericht te kunnen targeten
  • Kleine, subtiele advertenties in plaats van grote, opvallende ads
  • De effectiviteit van LinkedIn advertising gaat hand in hand met relatief hoge kosten (CPM & CPC)
  • Weinig ondersteuning vanuit LinkedIn – kom je er niet uit, dan ben je op jezelf aangewezen. Om deze reden kiezen veel bedrijven voor uitbesteden

Onze succesverhalen

Wat ons trots maakt? Zien dat onze online marketing strategie voor onze klanten resulteren in groei! Graag lichten wij een aantal van onze succesverhalen uit.

Veelgestelde vragen

Wat is LinkedIn advertising?

Met LinkedIn advertising zet je jouw bedrijf, diensten en/of producten met betaalde advertenties in de schijnwerpers. Dit doe je aan de hand van verschillende advertentietypes.

Wat zijn de LinkedIn targeting opties bij adverteren?

LinkedIn biedt uitgebreide targetingopties, waaronder functie, senioriteit, bedrijfsnaam, branche, geografie, vaardigheden en diploma’s & opleidingsniveau. Het is essentieel om een duidelijk beeld van je doelgroep te hebben voor effectieve targeting en kostenbesparing.

Zijn LinkedIn advertenties geschikt voor elke branche?

In principe is adverteren op LinkedIn mogelijk voor elke branche. Specifiek zijn sectoren zoals ICT, zakelijke dienstverlening en de bouwsector zeer geschikt voor LinkedIn marketing. Het is belangrijk om je doelgroep slim te targetten en te onderzoeken of de gewenste doelgroep actief is op het platform voor optimale resultaten.

Hoe zijn de resultaten van LinkedIn advertenties te meten?

Om de prestaties van je LinkedIn advertenties te meten, kun je gebruik maken van inzichten die LinkedIn biedt. Hiermee kun je onder andere de betrokkenheid, klikfrequentie en conversies analyseren. Door regelmatig de resultaten te evalueren, kun je jouw campagnes optimaliseren voor betere prestaties.

Onze partners

Welke soorten advertenties zijn er beschikbaar?

1. Afbeeldingadvertentie

De eerste en meest gebruikte advertentie is de klassieke advertentie met één afbeelding. Deze ad heeft veel weg van een ‘normaal’ bericht op LinkedIn en komt terecht op de tijdlijn of het nieuwsoverzicht van jouw doelgroep. Gebruikers kunnen de advertentie herkennen aan de subtiele ‘Gepromoot’-tag. Dit type advertentie is geschikt voor het promoten van blogs, bedrijfsupdates, diensten, producten en nog veel meer.

2. Advertenties met afbeeldingencarrousel

Een advertentie met afbeeldingencarrousel is een meer visuele versie van de ‘Advertentie met één afbeelding’. In plaats van dat de advertentie maar een enkele afbeelding heeft, zijn dit er nu meerdere. Dit maakt dit type advertentie beter geschikt voor het promoten van producten, visuele content, zoals infographics, of sfeerimpressies.

3. Videoadvertenties

Heb jij een promotievideo of bedrijfsvideo die je wil gebruiken op LinkedIn? Kies dan voor een videoadvertentie. Dit is een klassiek gesponsord bericht met een door jou toegevoegde video in plaats van een of meerdere afbeeldingen.

4. Tekstadvertenties

Een tekstadvertentie is een eenvoudige, simpele advertentie die niet in, maar rechts naast het nieuwsoverzicht staat. Zo’n advertentie bevat vaak een kort stukje tekst, een kleine vierkante afbeelding en een link naar bijvoorbeeld je website.

5. Spotlightadvertentie

Een spotlightadvertentie is een dynamische advertentie die afgestemd is op basis van het profiel (foto, bedrijf, functie) van de individuele LinkedIn-gebruiker. Dit type advertentie bestaat doorgaans uit een korte, activerende zin, een knop en twee afbeeldingen – jouw bedrijfslogo en de profielfoto van het LinkedIn-lid. Spotlightadvertenties zijn handig voor meer merkbekendheid, het stimuleren van website- of webshopbezoeken of om bijvoorbeeld sollicitanten te bereiken.

6. Volgadvertentie

Volgadvertenties of volgersadvertenties roepen LinkedIn-gebruikers op om jou te volgen. Dit doen ze met een eenvoudige, gepersonaliseerde advertentie die bijna identiek is aan een spotlightadvertentie. Deze advertenties zorgen dan ook voor meer volgers, meer naamsbekendheid en meer interactie.

7. Gespreksadvertenties (Sponsored InMail)

Een LinkedIn bericht- of gespreksadvertenties is een unieke advertentiesoort. Hiermee stuur je namelijk een gepersonaliseerd privébericht naar de ‘Berichten’ van je doelgroep. Dit is dus een soort persoonlijk chatbericht waarmee je iemand een direct bericht stuurt. Een gespreksadvertenties is dan ook geschikt voor verschillende toepassingen, zoals werknemers vinden, klantenacquisitie en meer.

8. Event Ads of evenementadvertenties

Maak je gebruik van LinkedIn-events en wil je deze promoten? Dan kun je gebruik maken van een evenementadvertentie. Dit type advertentie promoot het event vanaf je pagina en worden gepresenteerd aan jouw doelgroep. Op deze manier heb je zoveel mogelijk deelnemers of bezoekers.


lees meer lees minder

LinkedIn targeting opties

Eén van de grootste voordelen van LinkedIn advertising is het feit dat je je doelgroep zeer gericht kan targetten. Je kan je campagne bijvoorbeeld instellen op:

  • Functie
  • Seniors/Juniors
  • Bedrijfsnaam
  • Branche of sector
  • Geografie (land, provincie, regio of stad)
  • Vaardigheden
  • Diploma’s & opleidingsniveau

lees meer lees minder

De doelgroep specificeren

Kortom, van LinkedIn targeting opties zijn er meer dan genoeg. Wil je hier zo goed mogelijk gebruik van maken, dan is het van essentieel belang dat je een duidelijk beeld hebt van je doelgroep. Een voorbeeld:

Weten dat ze een leeftijd hebben tussen de 20 en 45 is dus niet genoeg, je zal specifieker moeten zijn om zeker te weten dat je daadwerkelijk je beoogde doelgroep aanspreekt. Hoe specifieker je je doelgroep kunt aangeven, hoe minder het kost om te adverteren op LinkedIn. Of dit nu is in de vorm van sponsored InMail, tekstadvertenties of sponsored content via de LinkedIn feeds, je doelgroep goed aangeven is het halve werk.


lees meer lees minder

Zijn LinkedIn advertenties geschikt voor mijn branche?

In principe is adverteren op LinkedIn mogelijk voor elke branche. Dat gezegd, er zijn een aantal branches die zich bij uitstek lenen voor LinkedIn adverteren. De meest interessante branches voor LinkedIn marketing zijn…

  • ICT
  • Zakelijke dienstverlening
  • Bouwsector

Natuurlijk betekent dit niet dat LinkedIn niet interessant is voor bedrijven in andere sectoren. Integendeel, nagenoeg alle branches zitten tegenwoordig op LinkedIn. Zolang jij je doelgroep slim target, kun je met een advertentie op LinkedIn de juiste mensen bereiken en zo betere resultaten boeken. Wil je meer zekerheid of LinkedIn adverteren past bij jouw doelgroep? Onderzoek dan eerst of de mensen die jij wilt bereiken voldoende actief zijn op dit social platform. Misschien zit je zelf al op LinkedIn en weet je inderdaad dat veel van je branchegenoten ook op het platform terug te vinden zijn.


lees meer lees minder

Hoe Onwise je verder helpt met adverteren via LinkedIn

Wil je je LinkedIn advertising uitbesteden? Goed idee! Onwise is een full-service online en social media marketing bureau. Met het bieden van zoekmachine optimalisatie, Google Ads en social media marketing – waaronder LinkedIn marketing – nemen wij je complete online marketing uit handen en zorgen we voor online groei. Natuurlijk kun je ook bij ons terecht voor ‘alleen’ adverteren op LinkedIn. Onze voordelen op een rij:

  • Resultaatgericht werk met SMART doelstellingen
  • Alle online marketing specialisten in huis, van SEO tot experts in adverteren op LinkedIn
  • Vaste contactpersoon per fase
  • Realtime inzicht in werkzaamheden en resultaten van de campagne
  • Flexibele contracten: je zit nergens aan vast

lees meer lees minder

Wil je meer weten over LinkedIn advertising?
Neem dan gerust contact op

Onwise - We are On it Onwise - We are On it