Meta descriptions en titles zijn HTML attributen die informatie toewijzen aan de website voor de zoekmachines. Ze zijn minimaal één zin lang en kunnen uitgebreid worden tot een korte paragraaf. Ze worden vertoond onder de blauwe links (de titels) in de resultaten van Google. Wanneer je zelf geen meta description en title invult, kan Google ervoor kiezen om dit zelf te doen. Het wordt aangeraden om dit echter zelf te doen omdat je hiermee de CTR (doorklikratio) kan verbeteren.
Een voorbeeld van een goede meta description.
De code van de meta-description en title wordt in de ‘head’ van de website geplaatst. Die ziet er als volgt uit. Tip: voor het plaatsen van de meta-description en title download de plugin Yoast SEO. Deze plugin geeft je niet alleen de mogelijkheid om deze gegevens in te voeren, het geeft je daarnaast ook tips voor het optimaliseren van je website ten behoeve van SEO.
<head>
<title>Hier plaats je de titel van de pagina</title>
<meta name=”description” content=”Hier plaats je de tekst van je meta description.”?
</head>
De optimale lengte van een meta descriptie is tussen de 140 en 300 tekens. Het belangrijkste is dat je in deze meta descriptie een goede beschrijving geeft van hetgeen wat de bezoeker op jouw website zal aantreffen. Houd voor de titel een maximale lengte van 65 tekens aan. Wanneer je deze aantallen overschrijdt, zal de tekst na het maximale aantal tekens niet meer zichtbaar zijn in Google.
Tips voor het schrijven van een goede meta description en title:
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!