Zoekmachines vormen een groot deel van ons leven. Dagelijks gebruiken we het om informatie op te zoeken. Zij het voor persoonlijk of commercieel gebruik. We worden meer en meer afhankelijk in ons leven van de informatie die de zoekmachines ons verstrekken. We zullen allereerst kort de vijf grootste zoekmachines ter wereld behandelen.
De Google zoekmachine is natuurlijk de bekendste. Meer dan 70% van de zoekmachine markt wereldwijd, wordt bediend door Google. De tech-gigant is altijd bezig met innoveren en het zoeken naar mogelijkheden om de zoekmachine algoritme te verbeteren.
Bing is het antwoord van Microsoft op Google en is gelanceerd in 2009. Bing is de standaard zoekmachine in Internet Explorer en Edge, de browsers van Microsoft. Net als Google biedt het de mogelijkheid te zoeken naar tekst, foto’s, video’s en sinds kort ook naar plaatsen. Dit is de variant van Google mijn Bedrijf, en is dus zeer interessant om jouw bedrijf lokaal vindbaar te maken.
Yahoo en Bing concurreren meer met elkaar dan met Google. Uit recent marktonderzoek blijkt dat Yahoo een marktaandeel heeft van ruim 7 procent.
Baidu is de meest gebruikte zoekmachine in China en door het hoge aantal inwoners van het land, staat deze zoekmachine zo hoog in de lijst. Baidu werd in 2000 opgericht door Eric Xu.
AOL is de vijfde zoekmachine in de lijst. Zoals bovenstaand al aangegeven beschikt vooral Google over een hoog marktaandeel, maar zijn ook Bing en Yahoo wereldwijd aanwezig. Wanneer we kijken naar het marktaandeel van de nummer vijf, 0,59%, blijkt wel hoe groot de dominantie is van de grotere bedrijven.
Tijdens deze training SEO zullen we ons focussen op Google. Wanneer je voor Google optimaliseert zal je namelijk ook grotendeels hoog scoren in de overige zoekmachines.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!