In de afgelopen jaren zijn er een aantal misvattingen ontstaan over hoe zoekmachines werken. Voor de beginnende SEO’er zorgt dit voor verwarring. In dit artikel wordt uitgelegd wat wel en wat niet werkt.
In een vroeger stadium van het SEO tijdperk, meta-tags (en dan met name de meta-trefwoorden) waren een belangrijk onderdeel van het SEO-proces. Door het invoeren van de juiste trefwoorden als meta trefwoorden, werd je website al snel weergegeven in de zoekmachine. Echter door de grote hoeveelheid spam op basis van deze woorden werd dit al snel aangeduid als een lagere ranking factor en uiteindelijk zelfs verwijderd. Andere meta’s, met name de title-tag en de meta description, zijn wel cruciaal voor kwalitatieve SEO.
Waarschijnlijk heb je wel eens een pagina gezien met een tekst als: ‘Bob’s goedkope loodgieter in Amersfoort is de beste goedkope loodgieter in Amersfoort voor al je sanitaire voorzieningen. Neem snel contact op met Bob’s goedkope loodgieter in Amersfoort voor de beste goedkope loodgieter in Amersfoort.’
Deze wijze van keyword stuffing is misschien wel een van de bekendste mythen in de SEO wereld. In een eerder stadium van SEO, keyword density (het aantal woorden op de pagina gedeeld door het aantal exemplaren van het trefwoord) was inderdaad een belangrijke factor, echter is het dit momenteel niet meer! Het is beter je tijd te investeren in het zoeken van één goede backlink dan het spammen van een website met hetzelfde trefwoord.
Ook deze bewering is niet waar. Uitgaven voor advertenties in zoekmachines (pay-per-click of PPC) verbeteren uw organische, niet-betaalde, posities in de zoekmachines niet. Bij Google hebben adverteerders die duizenden dollars uitgegeven hebben, geen verbeteringen gemerkt in hun organische zoekresultaten.
Spam zal altijd aanwezig blijven, echter zijn zoekmachines hier steeds beter op ingespeeld. Het loont daarom meer om een kwalitatief goede content aan te bieden wat zeker op de lange termijn je meer zal opleveren. Daarnaast geven zoekmachines steeds vaker zogenaamde penalty’s aan personen die spam plaatsen. Hierdoor kan je website ineens uit de zoekmachines verwijderd worden. Richt je daarom op het schrijven van goede content gericht op jouw bezoekers.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!