Een concurrentieanalyse geeft je inzicht in het SEO gebruik van je concurrenten. Met een goede analyse kan je tevens de sterkte, zwakten en kansen en bedreigingen onder ogen krijgen. Op deze wijze kan je sterke punten van je concurrentie implementeren en inspelen op de zwakten.
Zijn het professionals waarmee je te maken hebt, hebben ze alleen de basis geoptimaliseerd of is er helemaal geen optimalisatie uitgevoerd. Op deze manier kan je bepalen of het verstandig is om op een bepaald keyword te focussen of dat je toch je vizier richt op een andere zoekterm.
Bij de analyse van de concurrentie is het verstandig om te beginnen bij het kijken naar de gekozen zoekwoorden van jouw concurrenten. Deze zoekwoorden kan je gebruiken in je eigen zoekwoordenanalyse. Op deze wijze kan je zoekwoorden tegenkomen waaraan je zelf nog niet gedacht had. Controleer hierbij altijd het zoekvolume en de concurrentie. In het artikel, hoe maak je een zoekwoordenanalyse’ is hier meer over uitgelegd.
Bij het analyseren van de content van je concurrent kan je alle informatie gebruiken om jouw website sterker en beter te maken. Je kan letten op de volgende aspecten:
Wanneer je op zoek bent om je linkprofiel te versterken, kan je altijd eerst kijken naar het linkprofiel van je concurrent. Over welke links beschikken zij die waardevol voor jou kunnen zijn? Bij waardevolle links kan je gelijk kijken of het mogelijk is of jij daar ook een link kan bemachtigen. Op deze manier bespaar je jezelf veel tijd bij het zoeken naar waardevolle links. Het makkelijkst is dit te doen via een betaald programma als Ahrefs of Majestic. Hiermee krijg je direct inzichtelijk via welke links jouw concurrent zichtbaar is.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!