Het genereren van bezoek naar jouw website via een zoekmachine begint bij een goed onderzoek naar zoekwoorden. Hierbij moet je constant één vraag in gedachten houden. Welke zoekwoorden gebruiken mensen uit mijn doelgroep als ze op zoek zijn naar mijn product of dienst?
Zoekwoordonderzoek is de basis van zoekmachine optimalisatie. Bovendien geeft het je wellicht ideeën voor nieuwe onderdelen op je website. Daarnaast geeft het je een inzicht in welke nieuwe ingangen je kan bieden naar je website. Zoekt je doelgroep op productnamen, naar oplossingen of formuleren mensen juist hun probleem? Niet jouw jargon staat centraal, maar de manier van beschrijven die je doelgroep gebruikt.
Je begint met het brainstormen van de zoekwoorden. Welke informatie ga je aanbieden op je website? Waar zoekt jouw doelgroep op? Als eigenaar of medewerker van een bedrijf zit je vaak te diep in de materie, het kan daarom een goed idee zijn om iemand van buitenaf te laten nadenken over jouw producten of diensten. Wees niet te kritisch tijdens het brainstormen, denk vooral breed en groot: schrappen kan altijd nog.
Nu je een eerste lijst hebt met zoekwoorden, kan je op zoek gaan naar combinatiewoorden. Als voorbeeld kan je hierbij denken aan een autogarage die tweedehandsauto’s verkoopt. Na een eerste brainstorm sessie kom je op zoekwoorden als; tweedehandsauto en auto reparatie. Echter, deze zoekwoorden zijn ‘te breed’. Door je te focussen op deze woorden concurreer je met te veel bedrijven en zal het onmogelijk zijn om hoog te scoren. Hierom is het belangrijk dat je kijkt naar combinatiewoorden. Voorbeelden zijn woorden als online en kopen of de plaatsnaam waar jouw doelgroep zich bevindt. Op deze wijze creëer je zogenaamde longtail zoektermen. Voorbeelden zijn:
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!